Skönt att vara tillbaka!

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
chrisastro64
Posts: 71
Joined: 2011-09-04 17:25:22
spamtest: JA
Location: Färjestaden
Contact:

Skönt att vara tillbaka!

Post by chrisastro64 »

Det har varit ett tag sedan jag var in på Astroguiden men nu ser jag fram emot till att ägna tid åt astronomi under sommaren! Idag fick jag min diplom från AAVSO för 10.000 observationer så nu är det dags att köra för fullt igen!

Som vanligt har det varit en hektiskt tid på jobbet, familje, Hultsfred Festival och fotbolls EM - det har varit svårt att fokusera på variabler den senaste tiden.

Fick en liten svacka efter Göteborgsträffen när jag hade haft lite svårt att bestämma mig att fortsätta med visuella observationer eller att försöka lära mig fotometri med min Canon 50D kamera.

Under semestern så hoppas jag att experimentera med min polinställning och börjar fotografera lite variabel fält (till ex WZ Sge) vid sidan om av mina visuella observationer.

Skall försöka 'come up to speed' så fort som möjligt med det som har hänt i forumet och med SAAF osv.

Hoppas för lite bättre väder snart efter alla lågtryck system!

Hälsningar,

Chris
073 8201263
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Skönt att vara tillbaka!

Post by Hans Bengtsson »

Welcome back!

Jag har för min del känt mig lite väl seg efter fotbolls-em nästan varje kväll till 23-tiden och sedan upp till jobbet strax efter 6 på morgonen. Tufft att få in variabelpass däremellan, och himlen västerut från min balkong är nu förskräckligt ljus även kring sann midnatt ... men jag räknar med att komma igång igen om några veckor.

Gratulerar till AAVSO-diplomet! Jag vet hur det ser ut, fick också ett med posten idag.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Skönt att vara tillbaka!

Post by wilt »

Grattis bägge två till diplomen! Mycket inspirerande att ha två aktiva observatörer i 10 000-klubben i gänget!

Chris: låter spännande! Ska du köra med Canonkameran på teleskopet, eller tänker du fotografera genom kameraobjektiv? Om du fotar genom teleskopet finns ju alltid möjligheten att använda fotometriska filter och reducera obsarna i VPhot.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Skönt att vara tillbaka!

Post by ThomasK »

AAVSO är flitiga med diplomen, också jag fick ett i brevlådan för 1000 gjorda CCD-observationer...
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Skönt att vara tillbaka!

Post by wilt »

Grattis, Thomas!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Skönt att vara tillbaka!

Post by Robin Andersson »

Grattis till er alla 3!

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Skönt att vara tillbaka!

Post by Robert »

Grattis till 10k/1k observationer.
Post Reply