V2331 Cyg

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

V2331 Cyg

Post by wilt »

Är V2331 Cygni, som i GCVS förtecknas som en stjärna av typ L (och är en av bifångsterna i vårt projekt 50 bortglömda miror, eftersom den ligger nära V2330 Cygni), i själva verket en förmörkelsevariabel?

Frågan aktualiserades av Hans, som i en forumpost noterade att en av mätningarna tycktes antyda en snabb dipp i stjärnans ljusstyrka, från 13.4 till ungefär 14.8, och att objektet saknar den röda färg som L-variabler vanligtvis har.

Sen poppade stjärnan tillbaka till 13.4 ungefär, där den har legat en tid.

Men nattens observation med BRT ger V=14.6. Kanske är det en algolvariabel ändå? Ytterligare mätningar får väl visa det.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Om det är en förmörkelsevariabel, och inte något spratt som mättekniken eller atmosfären spelar oss, så skulle perioden eller dubbla perioden, eller fyrdubbla perioden (osv) kunna vara omkring 7 dygn, eftersom det är sju dygn mellan de bägge dipparna.

Kanske, kanske finns det en antydan till tredje minimum i SVO-data: en observation från den 21 augusti som ger 13.76 skulle kunna vara stjärnan på väg upp från eller ner mot ett minimum. Denna observation är 14 dygn före det minimum som Hans noterade.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

YES!

Det mesta tyder nu på att ni har upptäckt en Algol-stjärna! Nåja, variabiliteten som sådan upptäcktes av Lennart Dahlmark. Nu blir det till att räkna på periodlängd och annat. Fasdiagram i SVO och så vidare. Så småningom en rapport i IBVS. Hoppas bara det inte är någon form av snabba oregelbundna variationer, men det blir relativt enkelt att utreda eftersom vi nu har ett värde på P/n där n är ett litet heltal, kanske n = 1.

Glömde plötsligt allt om nedslag på Jupiter och sådant.

Edit:
Har kollat lite närmare på obsarna. Jag tror det är en Algol-stjärna med period ca 1.4 dygn.
Man får då detta snygga fasdiagram:
http://var.astronet.se/graph/vargraph.p ... nd=@V&.png

Speciellt behövs fler mätningar mellan fas 0.00 och 0.05 samt mellan fas 0.95 och fas 1.00. Dessutom finns det goda chanser att ett sekundärminimum kan ligga vid fas 0.50, där saknas än så länge obsar. Vilket, slår det mig nu, kanske inte utesluter en period av endast 0.7 dygn! Får kolla det.

Javisst, 0.7 dygn passar perfekt. Preliminära element för V2331 Cyg:

Minimum = 2456174.59 + 0.700 E


M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Såg att Thomas precis lagt in en mätning från inatt: V=14.6, även den.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Ja detta tycks vara en riktigt snabb Algol-stjärna. Period ca 16 timmar 48 minuter och med en total varaktighet av primärförmörkelsen ca 2 timmar 40 minuter.

Allt detta som en helt preliminär analys. Detaljer kommer med fler mätningar. Eventuell sekundäreklips har vi ännu inte kläm på.

Edit:
Det känns som ett bra läge att engagera våra skickliga astrofotografer i detta ärende. En sak som skulle ge väldigt viktig info vore tidsseriemätningar, dvs kontinuerlig följning, under någon primärförmörkelse (som alltså håller på endast ca 2 timmar 40 minuter). Vi kan nu i förväg med god noggrannhet beräkna när sådana förmörkelser kommer att inträffa.

Innan vi skriver rapporten (kanske om ett halvår) bör vi också kontakta någon duktig spektroskopist för att få en spektralanalys av systemet. Har ni några bra namn? Kanske Johan Warell har ett bra förslag?

Edit 2:
Thomas K har nu använt Peranso (se inlägg nedan) och hittat några fler perioder som kan vara möjliga: speciellt intressanta bland dessa verkar 1.39 dygn, 2.29 dygn och 3.51 dygn.
M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: V2331 Cyg

Post by Robin Andersson »

Vi skulle kunna bestämma en ungefärlig tid för när nästa dykning börjar och avslutar, och sedan försöka få så mycket bilder vi kan under den tiden. För att försöka få sån tydlig bild av dippen som möjligt.

Mvh
Robin

EDIT:

Skulle även kunna plotta in all data i MATLAB också för att göra en mängd beräkningar för periodtid m.m. Thomas har säkerligen andra metoder även för detta, men kan vara bra att veta ifall det önskas.
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Precis. Jag sitter själv bara med en mobiltelefon just nu, men kanske har Thomas K möjlighet att analysera materialet mera i detalj än vad jag kunnat göra i mobilen. Och i så fall ge en lista över när de närmast kommande förmörkelserna (säg under september) kan beräknas börja och sluta?

En sak att tänka på, när det gäller såhär kortperiodiska variabler, är att man ger heliocentriskt (inte geocentiskt) julianskt datum när man rapporterar i SVO. Specificera gärna HJD eller GJD i anmärkningskolumnen så är det inga problem.
Edit: nej, det är vanligt JD, inte HJD, som ska ges i SVO. Omvandling till HJD görs vid senare analys.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by ThomasK »

wilt wrote:Såg att Thomas precis lagt in en mätning från inatt: V=14.6, även den.

/Gustav
Ja och den här gången fick vi varsin bild med 8 minuters mellanrum, så det känns allt mer säkert att vi verkligen hittat en förmörkelsevariabel. Väldigt spännande detta. Jag har analyserat våra mätningar hittills med Peranso och fått fram följande möjliga perioder och max längd på förmörkelsen (i procent av perioden), än finns det många möjligheter som stämmer in på obsarna:

0.69 20%
0.775 10%
0.885 25%
1.17 15%
1.39 15%
1.74 10%
2.29 20%
3.51 8%
Thomas Karlsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: V2331 Cyg

Post by Robin Andersson »

Kanske har påpekats förut, men är det bara jag som tycker det ser ut som att stjärnan också har en väldigt liten egenvariation?
Om det nu inte bara är avvikelser i mätningarna dvs.

Mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Det är tydligt att några av Peranso-perioderna är fullt möjliga alternativ till 0.70 dygn, och några är det inte. Exempelvis tycks 0.69 dygn inte stämma med mätningarna, inte heller 0.775 eller 0.885 dygn. Fler obsar behövs.

M v h
Hans Bengtsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Robin (och andra):

Här är en helt färsk artikel om matematisk behandling av ljuskurvor för förmörkelsevariabler:

http://arxiv.org/pdf/1208.3655v2.pdf

Jag har inte läst igenom den ... men det är ju så att den övre platta delen i en algolkurva ofta inte är helt platt även om man bortser från sekundärminimum.

M v h
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by wilt »

Även om vi inte har perioden klarlagd i dagsläget och därmed inte ännu kan ge en fullständig efemerid, vet vi ju att det är n antal perioder mellan de bägge minima vi observerat hittills, dvs mellan JD 2456181,5393 och JD 2456174,5590, vilket är en skillnad på 6.980 dygn.

Även om man i dagsläget inte kan säga något om mellanliggande minima, bör man ha vissa chanser att fånga en förmörkelse någonstans i närheten av

2456188,5193 = 18 september 18 cirka kl 00:30 UT
2456195,4993 = 25 september cirka kl 00 UT

Observationer av eventuella minima nära dessa klockslag kan då användas för att finslipa siffran 6.980. Sen behövs det förstås fler observationer vid andra tidpunkter för att säkerställa vad n egentligen är, och därmed perioden. Hittar vi inga sådana minima alls så är perioden just någonstans kring 7 dygn. Men en början kan ju vara att försöka få till några obsar på ovan angivna nätter.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: V2331 Cyg

Post by ThomasK »

Robin Andersson wrote:Kanske har påpekats förut, men är det bara jag som tycker det ser ut som att stjärnan också har en väldigt liten egenvariation?
Om det nu inte bara är avvikelser i mätningarna dvs.

Mvh
Robin
Det mesta är nog mätfel. Fast de flesta förmörkelsevariabler har inte en spikrak kurva mellan förmörkelserna. T.ex har de ofta en hetare och en svalare sida pga. att de värmer upp varandras sidor som är riktade mot den andra stjärnan, eller så kan stjärnorna bli ovala pga av dragningskraften mellan dem. Dessa effekter påverkar också ljuskurvan. Bara vi får fram rätt period framträder nog mönstret tydligare.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: V2331 Cyg

Post by Hans Bengtsson »

Det känns som om vi ganska snart kommer att kunna fastställa vilken av de möjliga perioderna som är den korrekta, det finns ju också en viktig mätning vid magnitud 13.8 som hjälper till. Vi måste också vara uppmärksamma på att vi inte tolkar ett sekundärminimum (som kan vara förrädiskt djupt!) som ett primärminimum. Skulle därför kännas tryggt att säkert spåra ett sekundärminimum kring fas 0.5 ungefär.

Även visuella skattningar kan vara till stor nytta. Om jag bara orkar vara uppe tillräckligt länge någon natt framöver så att området syns från min balkong så blir det inga problem att se om stjärnan är "på" eller "av" vid tillfället. Vid maximum ser jag stjärnan, mitt i en förmörkelse ser jag den inte.

M v h
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: V2331 Cyg

Post by Robin Andersson »

Ja om en månad kommer jag kunna hjälpa till med visuella skattningar, är ju ett tag kvar dock men då kanske redan det mesta är fastställt kring stjärnan ty dess korta period?
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Post Reply