Astrometri

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Astrometri

Post by akjalam2 »

Hej.

En snabbt och enkel metod att hitta variabeln du söker på ditt digitala foto är:

1/ Klipp ut en mindre region på fotot (crop) där din variabel finns. (Snabbare upload i nästa steg)

2/ Ladda upp bilden till nova.astrometry.net. (Suverän sida , Ladda upp din bild utan några som helst Kordinater eller andra inställningar , nova.Astrometry.net är otroligt bra).

3/ Ladda hem den Astrometriskt kalibrerade bilden (new-image.fits via dubbelklick på den)

4/Ladda in (new-image) bilden i Aladin (Måste vara den sista betan av Aladin som klarar av nova.astrometry.net filer)

5/ Skriv det sökta variabel namnet i Aladins location fält.

6/ Vips så sitter ett litet kryss påvariabeln du söker på ditt foto och du kan enkelt lokalisera den därefter på din orginalbild.

Pierre
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Astrometri

Post by ThomasK »

Intressant metod. I vilket sammanhang använder du denna? Jag brukar ladda upp mina variabelbilder till AAVSO:s VPHOT, har du testat den? Mycket smidigt då man både får identifierat variablerna, får upp AAVSO:s jämförstjärnor, kan mäta bilden och skapa en rapport för AAVSO och SVO.
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Astrometri

Post by wilt »

I likhet med Pierre har jag använt astrometry.net och tycker också att det är en bra metod för att fixa plåtlösning på bilder. Någon enstaka gång har av någon anledning Vphot misslyckats med att hitta rätt på bilderna, och då har en vända till astrometry.net innan jag laddat upp bilden igen till Vphot löst problemet.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Astrometri

Post by akjalam2 »

Jag använder metoden i "gyttriga" starfields där det kan vara svårt att vara säker på att man hittat rätt.
Vphot har jag inte lyckats med ännu men jag skall definitivt prova om ni lyckats :)
Post Reply