Chi Cygni i minimum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Chi Cygni i minimum

Post by Hans Bengtsson »

Det finns tecken på att Chi Cygni kan ha haft en tillfällig ljusökning under det pågående minimet:

http://www.aavso.org/lcg/plot?auid=000- ... an=&vmean=

De två mätningarna vid V-magnitud 12.1 - 12.2 nätterna 28-29 och 29-30 oktober gjordes av Pierre Hallsten och Gustav Holmberg. Vore intressant att se om det finns några fler obsar från dessa nätter. Det är inte alls okänt att miror kan få tillfälliga ljusökningar, men jag känner inte till några sådana rapporter för Chi Cygni.

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by wilt »

Jo, jag noterade också skillnaden och tog därför fram min bild igen och mätte om den, med samma resultat. Märkligt, eller hur?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by wilt »

Det finns en studie som använde Hipparcosfotometri för att leta efter hastiga ljusökningar hos miror: P. de Laverny m.fl., ”Detection of short-term variations in Mira-type variables from HIPPARCOS photometry”, Astronomy and Astrophysics 330: 169–174. De hittar ett femtiotal sådana flares hos 250 miror obsade under tre års tid. Fenomenet har en tidsskala från 2 timmar till sex dygn och kan bli, i deras data, över en magnitud. Uppflammandena sker alltid nära minimum.

Å andra sidan hittar de inga flares hos miror av spektralklass S, Chi Cygnis spektralklass.

Mysteriet kvarstår.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by Hans Bengtsson »

R Gem är, i likhet med Chi Cyg, av spektralklass S och hos den har dokumenterats snabba ljusvariationer (se Variabelbulletinen nr 1, sid 18).

Pierres och Gustavs mätningar kan vara de första som visar fenomenet hos Chi Cyg. Det handlar om två V-mätningar som det inte finns anledning att ifrågasätta. De har gjorts helt oberoende av varandra och visar samma sak: en signifikant ljusökning av Chi Cyg, med varaktighet i storleksordningen ett par dygn, under pågående minimum. Ifall det hade handlat om vanliga visuella skattningar skulle man kunnat tänka sig att avvikelserna hamnat inom felmarginalerna, men knappast nu när det handlar om noggranna mätningar. Än så länge har jag inte heller sett några andra mätningar eller skattningar som motsäger Pierres och Gustavs resultat.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by Tompa »

Intressant detta. Jag spanade in cChi Cyg i går och landade på 13.3.
Lite halvt off-topic: Det må väl vara en flare som noterats för v2330 Cyg, i mitten av oktober?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by wilt »

Känns osäkrare eftersom man där ligger närmare gränsmagnituden. Chi Cygni, däremot, är ju ljus och välexponerad, på min bild är SNR runt 230 och ADU omkring 11 500.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Chi Cygni i minimum

Post by Robin Andersson »

Intressant detta visste jag inte, tack!
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by akjalam2 »

Jag har dubbelcheckat min mätning på Chi Cygni och den håller samt har likt Gustavs mätning ett bra snr på 300 ca.
Denna mag flare är väldigt intressant,speciellt om nu inget finns registrerat förr på denna typ.
Och man ser vikten av att ta lite ströbilder med oregelbundna intervall.
Ta bara Mira själv med dess fantastiska svans...av en slump fångad.
Allmänt kan man tycka att det borde tas mer korta exp på ljusstarka stjärnor även om nu Aavso
håller på med en sådan studie.(bsm)
Fast den är inte direkt heltäckande.
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by akjalam2 »

Med vilket roborteleskop tog du bilden Gustav?
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by wilt »

akjalam2 wrote:Med vilket roborteleskop tog du bilden Gustav?
Rigel/Sierra Stars 37 cm Cassegrain. Och du?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by wilt »

Den senaste observationen var också ljus, 12.21, och därmed kan det knappast vara ett hastigt uppflammande hos stjärnan. Märkligt! Undrar vad diskrepansen beror på.

Chi Cyg är välexponerad och kontrollstjärnan ger ett bra värde.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by Hans Bengtsson »

Ja det verkar mystiskt. Då känns det osannolikt att det rör sig om tillfälliga ljusökningar utan snarare om något mättekniskt fenomen. De fem senaste SVO-mätningarna (V) har gett nästan konstant värde (12.1 - 12.2) trots att stjärnan sett för ögat (mv) har blivit ungefär en magnitud svagare under denna tid. Andra V-mätningar (utanför SVO) har gett resultat mera i samklang med de visuella skattningarna. Att V är ett par tiondelar starkare än mv får vi räkna med för en så röd stjärna, men här handlar det ju om större skillnader än så.

Något med jfr-stjärnorna?

mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by wilt »

Inte vad jag kan se, jag har mätt upp flera olika stjärnor i sekvensen och får bra värden.

Mycket märkligt.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Chi Cygni i minimum

Post by wilt »

En tanke är att det skulle kunna vara en kombination av filter och spektrum

Antag att filtret inte är helt standardiserat, dvs att det använda filtret har en något annorlunda transmissionskurva än de V-filter som används av några av de andra observatörer vars mätningar jag jämfört med. Antag vidare att chi Cyg har ett ovanligt spektrum med ojämn fördelning, kanske med emissionslinjer.

Skulle detta kunna spela ett spratt?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Chi Cygni i minimum

Post by akjalam2 »

Jag använde samma robot teleskop som Gustav och här krävs en koll på Sierras filter och rutiner.
Kollar upp med admin på Sierra.
Pierre
Post Reply