NSV 21 och NSV 650

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

NSV 21 och NSV 650

Post by wilt »

Bläddrande i en av mina gamla observationsjournal återfinner jag några obsar på NSV 21 och NSV 650. Den egentliga orsaken till varför jag gjorde observationerna i augusti 1987 minns jag inte. Kanske hade jag läst om stjärnorna i någon artikel. Att försöka bekräfta variabiliteten hos misstänkta variabler är ibland ämnet för projekt i variabelorganisationer; bland annat BAA VSS har haft sådana projekt, och frågan är om jag inte sett någon uppgift om att även SAAF/V hade ett sådant projekt på 1980-talet. Kanske var det alltså från någon artikel i Journal of the British Astronomical Association eller ASTRO som jag fått kännedom om de här misstänkta och ljusa variablerna i Cassiopeia. De skulle, bägge två, ligga runt magnitud 7-8 och därmed vara lämpliga för den 8x40 fältkikare jag använde då för tiden.

Ett annat alternativ är att jag själv tog fram stjärnorna ur Hirshfeld & Sinnott eds., Sky Catalogue 2000.0 volume 2: Double stars, variable stars and nonstellar objects (Sky Publishing Corporation och Cambridge University Press, 1985). Denna fina katalog hade jag köpt när den var nyutgiven (kommer fortfarande ihåg det bulliga vadderade paketet den levererades i från Astromedia) och jag läste med faktiskt ganska stor spänning introduktionskapitlets avsnitt om misstänkta variabler. Hirshfeld och Sinnott listar där 706 stjärnor med ännu så länge obekräftad variabilitet. Dels gällde det alla stjärnor i NSV ljusare än 10.3 och med en amplitud på minst 0.5 magnituder (oavsett våglängdsband), dels hade de handplockat något dussintal mer mystiska objekt som genom astronomihistorien blinkat till för att sedan försvinna från himlen eller återgå till sin konstanta tristess.

Redaktörerna presenterade alltså en brokig samling objekt som kunde vara allt från plåtdefekter, misstag vid teleskopet och feltryckta positionsangivelser till stjärnor som skulle avslöjas som riktiga variabler, bara man studerade dem. De skrev:
We offer this section as a working list of unexplained mysteries, stars that may not exist in some cases, other stars that could be quite ordinary after all. Perhaps an enterprising amateur will delve further into the observational histories of some of them and make a habit of checking up on them from time to time. Something interesting may turn up!
Som gjort för den nyfikne amatörastronomen!

Så jag gjorde observationer under ett par nätter hösten 1987 men tycks sedan ha tröttnat på de här stjärnorna. Men lite nyfiken blir man ju av de gamla journalanteckningarna, det vore kanske läge att återvända till objekten? Vad jag inte hade tillgång till då, 1987, var ju internationella databaser; det har gjorts ganska många observationer av de bägge stjärnorna, men det visar sig knappast vara frågan om några stora variationer, om än alls. NSV 650 skulle, med lite god vilja, kanske kunna sägas variera en eller annan tiondels magnitud på kortare tidsskala. Sökningar i NSVS-projektets data och Bright star monitor epoch photometry database 1.0 verkar inte ge några napp; i det första fallet är de kanske för ljusa, i det senare kanske data ännu inte har reducerats.

Det finns mer data tillgängliga idag, men mysteriet kvarstår. Är de variabla stjärnor?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Post Reply