Ljusa miravariabler nära maximum

Studier av variabler, metoder och fotometri.
davhei
Posts: 70
Joined: 2017-10-13 12:09:51
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by davhei »

Hans Bengtsson wrote:För närvarande kan särskilt rekommenderas U Cyg. Den är nu lika ljus som grannstjärnan ... och enormt röd. Magnitud 8.0 enligt skattning ikväll (16 oktober) av David Heinonen.

När U Cyg ligger i max eller nära max (som nu) tycker jag att den tillsammans med grannen bildar ett av himlens allra vackraste objekt.

Mvh
Hans Bengtsson
Roligt att du säger det Hans, jag drog faktiskt efter andan när jag såg stjärnparet, de var verkligen slående med färgkontrasten och hur de var så nära varandra. Var till och med tvungen att berätta för min fru när jag kom in om intrycket den djupröda stjärnan gjorde.
/David
SVO: DHE
AAVSO: HDAE
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

R And är nära maximum: Hernán skattade den igår till 6.9, undertecknad till 6.7 alldeles nyss.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Som redan nämnd är R And mycket ljust just nu. Också R Cas (gör ont i ögonen nästan) och R Tri. Dessutom är R Aur också ljust och snart i max.
User avatar
Björn
Posts: 399
Joined: 2016-08-30 09:50:47
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Björn »

Skattade R Aur till 6.8 ikväll, vilket är det ljusaste jag någonsin sett denna stjärna.
Skattade även R Tri igår kväll till 6.6 - kanske blir den ytterligare lite ljusare innan den vänder?
/Björn
Skywatcher Skyliner-250 PX, Skywatcher Startravel-102, Meade 15x70
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Det stämmer Björn att R Aur är mycket ljusstark nu. Det verkar som att maxima ljusare än mag 7 är inte så vanliga. Åtminstone de senaste 50 åren. Sista gång den var lika ljus var maximum våren 2018.
Aur-R.png
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

R Cas är fortfarande mycket ljusstark (magnitud 5.5) liksom R Tri (magnitud 6.1). Detta framgår av Hernáns lysande serie visuella skattningar (50 variabler) igår kväll, 14 januari.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Ja, det är verkligen härligt när man har chans att observera under långa fina vinternätter. När man vet att det blir klart i förväg kan man ta lugnt teleskopet ut för att det ska kallna. Man kan sen börja tidigt på em så fort det blir skapligt mörkt, ta paus för middag och te, gå in då och då för att värma upp sig, och fortsätta tills man tröttnar. Allt under en och samma kalender dag. Det blir långa pass oavsett och såklart många skattningar då. Att vi fick se en fin norrsken igår skadar inte heller. Trots månen var transparensen ovanligt bra för en gångs skull. Det höjer upplevelsen rejält.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Det är ett koncept som sammanfaller med hur jag brukade observera, när jag var mera aktiv som observatör från balkongen än jag är idag. Även de flesta av dina variabler känner jag igen!

Normalt delade jag upp en kväll i två eller tre obspass. Varje obspass tog en timme eller något sådant. Mellan passen ägnade jag mig inte alls åt astronomi.

Det ska hela tiden kännas bekvämt och roligt att observera. Man ska inte frysa eller vara alltför trött. Efter ungefär en timme brukade jag känna att det var dags för en paus, och då tog jag en sådan.

På 90-talet, när jag obsade några hundra meter hemifrån, blev det oftast längre obspass men jag minns att jag efter några timmar (särskilt vintertid) började tappa lite fokus och bli mindre effektiv och inte lika snabb. Även då hände det ofta att jag tog någon timmes paus. Sedan blev det ibland ett nytt pass, ibland hämtade jag bara hem utrustningen.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Håller med. Det ska vara trevligt, förstås! Och inte konstigt att du känner igen de flesta stjärnor i mitt program. När man kompilerar ett program så plockar man stjärnor som bl.a. man kan observera från sin plats och med sitt instrument. Vi båda observerar från Sverige med en 8 tummare så det blir naturligt att vi har ganska mycket överlapp :good:
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by Hans Bengtsson »

Hernán:

Jag måste än en gång påpeka hur roligt det är att se dina observationsserier, nu senast från igår. Du skattar en typ av variabler där det under senare år blivit ett tydligt underskott av obsar, även med AAVSO-perspektiv. Variabler som inte är helt regelbundna, och som är för ljusstarka för goda mätningar vid automatiska himmelsövervakningar.

Nedan ser vi ett exempel där SVO-skattningarna för R Tri har lagts in som 10-dygns-medelvärden. Av den röda vertikala linjen ser vi omedelbart att maximet är försenat i förhållande till ljusväxlingselementen. Vi ser också en del av den platå som stjärnan normalt uppvisar under tilltagandet mellan magnitud 8 och 9, se Thomas Karlssons medelljuskurva.

Mvh
Hans Bengtsson
FE4A51D2-09F8-4D7A-98F1-C6E4E44F03A4.png
35659167-875B-4037-87A7-81B55C95B01C.png
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by DHEB »

Tack, Hans. Jag är medveten om att det är just med dessa stjärnor som visuella observationer kan göra skillnad. Som du nämner ser det ut som att dessa stjärnor observeras lite glesare nu jämfört med några årtionden tillbaka. Detta leder ibland till problemet att för få observatörer observerar vissa stjärnor och det kanske sker att det är svårt att nå statistiskt acceptabelt noggrannhet i vissa fall med t.ex. få observationer med mycket sprida värden. Vi behöver fortsätta observera dessa stjärnor visuellt. Det skadar inte om det blir fler visuella observatörer. Det är lätt, nyttigt och roligt :)
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

chicyg.png
chicyg.png (22.17 KiB) Viewed 787 times
chi Cyg har påbörjat klättringen mot maximum, jag skattade den alldeles nyss till 7.5. Maximum är beräknat till någon gång i april (elementen i VSX ger 16 april medan SVO ger 26 april). Det brukar gå fort upp mot maximum. Undrar hur stark den blir den här gången?

Stjärnan är ett av objekten på SAAF:s 40-lista.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

chi Cyg knatar vidare uppåt, inatt skattade jag den till 7.0. Miror är ju oberäkneliga varelser, så det skall bli intressant att se när och hur ljust årets maximum blir.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

chicyg14mars.png
chicyg14mars.png (17.1 KiB) Viewed 585 times
chi Cyg ökar: skattade den till 6.1 i morse.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Ljusa miravariabler nära maximum

Post by wilt »

chi Cyg fortsätter uppåt mot säsongens maximum: David observerade den till 5.6 på morgonen den 24, undertecknad till 5.5. i morse den 27.

R Aql obsades till 6.6 i morse, maximum är beräknat till mitten av april.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Post Reply