Gustaf Lundgren

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Post Reply
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Gustaf Lundgren

Post by ThomasK »

Jag stötte på en en tidig variabelobservatör jag inte minns att jag hört om förut. Gustaf Lundgren observerade från Skansenobservatoriet under andra halvan av 1920-talet, tydligen i samarbete med S. G. Cederstrand och Svenska Astronomiska Sällskapet. Jag hittade dessa två artiklar med en massa observationer, men det är ungefär allt jag hittat om honom... Någon som vet mer?

Obsar för S Uma och S UMi finns i AN 233.237. Obsar för R Tri, S Dra och T Cep finns i AN 237.67

Ska vi digitalisera dessa obsar och lägga in i SVO?
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Gustaf Lundgren

Post by wilt »

Bra fynd! Jag vet ingenting om honom, men jag ska hålla ögonen öppna.

Bra idé att retrodigitalisera obsarna, jag gör gärna en del. För att undvika dubbelarbete: vad sägs om att jag börjar med artikel nr 2 (R Tri, S Dra och T Cep)?

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Gustaf Lundgren

Post by ThomasK »

wilt wrote:Bra fynd! Jag vet ingenting om honom, men jag ska hålla ögonen öppna.

Bra idé att retrodigitalisera obsarna, jag gör gärna en del. För att undvika dubbelarbete: vad sägs om att jag börjar med artikel nr 2 (R Tri, S Dra och T Cep)?

/Gustav
Det kan du göra för jag började titta på den första med S UMa och S UMi. Jag ser att han har angett både en magnitud och en stegbedömning. Jag vet att Hans ibland har räknat om resultatet för gamla observationer när det funnits stegbedömning med nuvarande magnituder för jämförstjärnorna. Hur skulle du gjort i det här fallet Hans?
Thomas Karlsson
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Gustaf Lundgren

Post by Timaoes »

Jag vet inte heller så mycket om honom, men han ingick iallafall i en liten grupp amatörer som brukade Skansenobservatoriets refraktor för variabelobservationer. Han var också medlem i Sällskapet från början och sägs i medlemsförteckningen för 1922 vara stockholmsbaserad Kamrer. Längre fram i tiden (runt 1940) har han också en plats i styrelsen.

/Johan
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Gustaf Lundgren

Post by ThomasK »

Nu finns 112 av Gustaf Lundgrens observationer för S UMa och S UMi inlagda i SVO. Observationerna gjordes vid Skansenobservatoriet 1925-1927. Jag valde att använda originalmagnituderna från artikeln i Astronomische Nachrichten. Så här blev kurvan för S UMa.

Image
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Gustaf Lundgren

Post by wilt »

Bra jobbat!

OK - då använder jag också originalmagnituderna när jag lägger in från den andra artikeln, istället för att räkna om baserat på moderna jämförelsemagnituder.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
User avatar
akjalam2
Posts: 184
Joined: 2012-01-07 17:37:59
spamtest: JA

Re: Gustaf Lundgren

Post by akjalam2 »

Hedrande insats av både orginal obeservatör och den som registrerade obsarna i vår databas .
P
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Gustaf Lundgren

Post by ThomasK »

Nu finns de 259 observationerna Gustaf Lundgren gjorde av S Uma, SUmi, S Dra, R Tri och T Cep med i SVO. Här är två fasdiagram för R Tri och T Cep med Gustafs observationer markerade. R Tri har en rätt konstant period och obsarna från 1920-talet matchar fint de från 2000-talet om man använder medelperioden 266.65 dygn. T Cep har en mycket större variation i sin period, med extremvärden på 375 i slutet av 1950-talet till över 400 runt 1990. Detta syns gemom att observationerna från olika tider hamnar ur fas med varandra i diagrammet

Image

Image
Thomas Karlsson
Post Reply