SAAF V... Nya variabler.

Studier av variabler, metoder och fotometri.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Vi får nog kolla upp lite mera vad gäller SWASP-magnituder. En snabb googling resulterade i något diagram där SWASP påstås ge V-magnitud, något annat fall där SWASP tydligen har kalibrerats mot R2-magnituden i USNO-B1.0, osv. I det senare fallet kan förstås skillnaden mot V bli mycket stor, dels för det annorlunda våglängsområdet, dels för att magnituderna i USNO-B1.0 är synnerligen opålitliga för enskilda stjärnor. Det är en astrometrisk och inte fotometrisk katalog.

Samtidigt så måste det ju vara så, med tanke på uppgiften att hitta exoplaneter, att SWASP ger mycket goda magnituder inom systemets interna fotometriska ramar. Så mysteriet kvarstår: varför avslöjar SWASP inte att V0009 är en kortperiodisk variabel? De data som Tomas W levererat tyder ju definitivt på att stjärnan är en sådan. Är stjärnan kanske i svagaste laget för SWASP så mätningarna har för mycket brus?

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

I morse körde jag en kortare serie, om en timme á 20 bilder, för att kolla av variablerna nära DZ Per (SAAF V0001 - 0010).
Det verkar som att stjärnorna varierar ganska ordentligt över tid. Länk till samlingssida här: http://var.astronet.se/programinfo.php?program=18
Kommande dagar ska jag fördjupa mig i dessa, om vädret medger. Jag lägger in resultaten i SVO utan att medelberäkna, eftersom jag tror att det är bra att ha "rådata" vid bestämning av perioder. Kanske kan man "städa upp" genom att medelberäkna och ersätta data i SVO senare i processen?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Hoppla, nu börjar SAAF V0009 bli ännu mer intressant:

Data från natten 4-5 maj 2104 visade ju en avtagande tendens under natten från V = 14.7 till V = 15.0. Några enstaka mätningar från 8 maj 2014 gav V = 14.7. Och nu, den 3 september 2014, är stjärnan så ljus som V = 11.8. Detta ungefär som SWASP-data antyder.

Det här måste vi följa upp noggrant. Ett mysterium att lösa. Passar variabilister perfekt.

Edit:
Jag ser (av länken som ges ovan) nu att 9 av de 10 SAAF V-stjärnorna har helt andra V-magnituder nu än vid tidigare mätningar ... och jag blir lätt förvirrad.

mvh
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Du har helt rätt i din förvirring, Hans!
Jag ska gå igenom materialet i kväll. Det verkar som det har hänt något med min sekvens i Vphot, vilket gör att det kan ha blivit sallad i tidsseriemätningen. Jag återkommer!

Mvh,
Tomas "fort-men-fel?" W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

:shy:
Jag förstår din förvirring, Hans.
Metodfel 1A, från min sida: Frånvaron av rimlighetskontroll...
Ibland går det fort... Jag använde fel sekvens, den skulle ha varit raderad för ett år sedan. Nu är ordningen återställd, efter 200 raderingar och mätning med rätt sekvens. Den felaktiga sekvensen var en "prototyp"...

Inga sensationer, men det ska bli intressant att mäta vidare.

Ha det gott,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Ja jag förstod att det blivit något generellt fel i mätningarna när jag klickade upp din länk. Att en enstaka stjärna går bananer kan man tänka sig, men att 9 av 10 möjliga skulle göra det samtidigt verkade inte så troligt.

Det ska bli mycket spännande att ta del av dina nya mätningar!

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Det blev drygt fyra timmar tidsserie i natt. SAAF V0007 ser intressant ut. Annars lite spretigt. Jag ska försöka med att öka exponeringstiden en aning.

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Kanske en period kring 0.26 dygn för SAAF V0007 ...? Kollar bara som hastigast i mobilen så det är bara ett väldigt preliminärt förslag.

M v h
Hans Bengtsson
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by ThomasK »

Jag fick fram 0.203440 som bästa period för SAAF V0007, men det finns en uppsjö med möjliga perioder runt 0.2-0.26. Jag gick igenom obsarna för SAAF V0001-V0008 och hittade fina kurvor för 5 av dem. Men som för V0007 finns det för alla en mängd med närbesläktade periodalternativ än så länge. Men med ett eller ett par observations-serier till kan man nog börja ringa in de exakta perioderna.

De perioder jag hittade är:
V0001: 1.045807
V0003: 0.829091
V0004: 0.751720
V0005: 0.676125
V0007: 0.203440

Och det ger följande kurvor:

Image
Image
Image
Image
Image
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Huvvaligen så spännande!
Trean och fyran ser ut som algoler.
Undrar om inte också sjuan är en eklipsvariabel (fast inte algol), och i så fall med dubbla perioden, ca 0.40688 dygn? Med den perioden får man både primära och sekundära minima.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Ja, riktigt spännande. Bra jobb med periodbestämningen! Jag använder Vstar, men där går jag bet än så länge. Mer data behövs och kommer förhoppningsvis i natt. Två serier på gång under kommande natt, vädret ser bra ut!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Jag tog snabbtitt på SAAF V0003, med den senaste mätserien medtagen. Som ungefärliga element för primärminimum tror jag gäller:

min = 2 456 527.50 + 0.8289 E

Perioden är plus minus 0.0001 dygn. Jag hittade tyvärr ingen femte decimal som ger helt perfekt fasdiagram. Fler mätserier behövs, liksom mera noggrann analys. Jag tror dock inte att det finns någon period som kraftigt avviker från detta värde som kan vara aktuell. Att det handlar om en algol känns uppenbart.

Edit:
Nu har jag nog redan ångrat mig. Man får mindre spridning i fasdiagrammet om man istället sätter primärminima:

min = 2 456 527.50 + 1.6578 E

På så sätt får vi ett ovanligt djupt sekundärminimum vid fas ca 0.54. Sekundärminimet är bara ca 0.1 magnituder grundare än primärminimet och något smalare. Genom att ange period ca 1.6578 dygn istället för halva den perioden så slipper vi den överraskande stora spridningen. Det tror jag vi kan utgå från tills motsatsen bevisats.

När det gäller SAAF V0004, en annan algol, så tycker jag att de senaste mätningarna liksom tidigare mätningar stöder den period som Thomas K analyserat fram: 0.75172 dygn. Men: den dubbla perioden, 1.50344 dygn, tror jag för närvarande mer på även i detta fall. Då får vi in ett sekundärminimum också här!

Edit 2:
SAAF V0002 är med stor sannolikhet ingen kortperiodisk variabel. Enligt UCAC4 är B = 15.850 och V = 13.652. Enligt YB6 är B = 15.080 och V = 13.520 och R = 12.810. Det stora färgindexet B-V visar att stjärnan är röd, och preliminärt kan vi anta att den är en röd oregelbunden variabel. Stjärnan finns med i NSVS, den har där nummer 1920514. Som ofta i NSVS är positionen där behäftad med avsevärda fel, men det är ingen tvekan om identiteten. NSVS-data antyder också rätt klart att detta är en röd och långsamt pulserande stjärna utan tydlig periodicitet.

Edit 3:
Jag tror att ytterligare analyser av det bildmaterial som tagits fram inom ramarna för projektet "50 bortglömda miror" skulle resultera i upptäckt av ännu fler nya spännande variabler, speciellt kortperiodiska variabler kring magnitud 14-16. Stjärnor ljusare än så har ofta fångats vid analyser av NSVS-materialet.

M v h
Hans Bengtsson
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Tompa »

Mer data påfyllt under kvällen...
V0001 och V0003 ser ut att behöva justeras något, jag har inte hunnit sätta mig för att experimentera.
V0005 ser minst sagt udda ut, men V0007 ser ut att gå som en klocka.

Jag tror som du, Hans, att det döljer sig många variabler i vårt bildmateriel. Jag sparar alla bilder - just med tanke på det. Vi kanske ska lägga upp dem på något bra ställe som är åtkomligt för de som vill göra lite djupdykningar i den variabla världen?

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by ThomasK »

Jag gjorde nya beräkningar för V0001, V0003, V004 och V0007. Som Hans var inne på tror jag det är dubbla perioden som gäller för V003, V004 och V007 jämfört med min första beräkning. Även för V0001 kan mycket väl den dubbla perioden vara den riktiga. V0005 får jag inte riktigt kläm på, kanske en delta Scuti med flera överlagrade perioder? Fasdiagrammen för de övriga blev så här nu.

Image
Image
Image
Image
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: SAAF V... Nya variabler.

Post by Hans Bengtsson »

Vad tror ni om period ca 3.3232 dygn för SAAF V0003? Då får vi in ett sekundärminimum.

M v h
Hans Bengtsson
Post Reply