Astrofotoworkshop - VSP2016

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by Corpze »

Hej, det närmar sig Värmlands starparty och vi planerar i år att köra en astrofotoworkshop i PixInsight.
Tanken är att vi drar igång vid 15-snåret på fredagen.

Riktlinjerna är att vi kör med lite lösa trådar och formar eftermiddagen/kvällen själva.
Vi har ingen uttalad "föredragshållare" utan vi visar de metoder vi själva använder och utbyter tekniker med varandra
För att kvällen inte ska springa iväg för snabbt så tänker jag att vi kan hålla oss till ca 30min per modul? +/- det som krävs för att hålla en bra kvalitet samt lite paus för kaffe - käk etc.
Framåt kvällen 20-21-tiden börjar vädret mörkna för obsar så de som vill göra det välkomnar vi ut i friska luften, för att inte missa för mycket av workshopen kanske vi kan lägga in hållpunkter så vi tajmar värmepauserna med lite mer workshop - kan det funka?

- Vi tar själva med rådata på en USB-sticka - exempel på både bra och dålig data kan vara bra så vi startar från ruta ett. Undertecknad kan bidra med exempel på dålig data :D

- Vi betar av modulerna en och en i turordning - sortering - align - integration etc.

Jag har bjudit in Jonas Grinde och Per Frejvall och jag hoppas de kan närvara ;)

Jag har inte mottagit några anmälningar än och det vore bra att veta på ett ungefär hur många vi blir så vi vet vilken av lokalerna vi skall vara i. Skicka PM eller maila mig.

Projektor har vi - däremot så vore det guld om någon hade en snabb dator så bearbetningen i PixInsight går fort.
Vi har fått ett stort grönt ljus från PixInsight teamet som kör workshops i Spanien och USA, de tyckte det lät jättetrevligt, allt material på deras hemsida står även till vårt förfogande även om jag tror vi fixar det med vår egna samlade kunskap.

har ni inte anmält er till VSP så gör det, kom ihåg att även boka bädd på Berga gård i lysvik

Med vänlig hälsning, Daniel Sundström
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by stoffe »

Det här låter jättebra! Jag vill gärna lära mig Pixinsight, jag har själv inte köpt programmet själv ännu.

Vad menar du med snabb laptop? Troligtvis är denna kanske inte tillräckligt snabb som jag har

Lenovo X220
8 GB DDR3
Sandy bridge Core i7-2640M (den snabbaste sandby bridge mobile processorn)
500 GB SSD ca 500 mb/s i både skriv och läshastighet.

Det som saknas är dock Pixinsight på den.

Det finns säkert nån som sitter på en Skylake eller Broadwell laptop som är snabbare och har större skärm. Kanske mer RAM-minne oxå än mina 8 GB.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by Corpze »

stoffe wrote:Det här låter jättebra! Jag vill gärna lära mig Pixinsight, jag har själv inte köpt programmet själv ännu.

Vad menar du med snabb laptop? Troligtvis är denna kanske inte tillräckligt snabb som jag har

Lenovo X220
8 GB DDR3
Sandy bridge Core i7-2640M (den snabbaste sandby bridge mobile processorn)
500 GB SSD ca 500 mb/s i både skriv och läshastighet.

Det som saknas är dock Pixinsight på den.

Det finns säkert nån som sitter på en Skylake eller Broadwell laptop som är snabbare och har större skärm. Kanske mer RAM-minne oxå än mina 8 GB.
Den tror jag räcker gott, antar att du ska upp i år igen?
Pixinsight går att lösa enkelt.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by stoffe »

Jajamen! VSP har blivit en tradition för mig :)

Jag har en displayport port på min laptop, en större extern skärm i full hd vore inte dumt. Jag har nämligen endast 1366x768 upplösning på min 12" IPS-skärm. Vi får lösa när det närmar sig helt enkelt.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by Corpze »

Projektor kanske inte är det optimala valet, har tyvärr ingen fullhd tv heller som jag kan rycka med, display port-dvi funkar va?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by perfrej »

Och Jonas och jag kommer redan på fredagen :) Skall bli kul detta!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by AstroFriend »

Hej!
Det skulle vara kul att komma till starpartyt, men vilken fredag? Vill minnas jag läst eller hört att det är i början av februari, otur i så fall för då är vi på varmare breddgrader.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by Tompa »

Jag kommer. Det här får man inte missa!

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by stoffe »

Här ser du när VSP äger rum. Dvs 4-6 mars.
http://www.saaf.se/vsp.php

Jag kan tänka mig att hålla i planetfotobiten av bildbehandlingen då jag gärna delar med mig av mina tips och trix. Bland annat med Firecapture, WinJupos, Registax och nån sväng i Photoshop. Ett arbetsflöde dvs. Liknande den workshop som jag höll i Skara i slutet av hösten förra året.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by Tompa »

Ett förslag är att vi delar upp oss efter intresse. Jag vill gärna förkovra mig i PixInsight och Photoshop med inriktning på deep-sky. Är jag fel ute då?

Mvh,
Tomas Wikander
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by Corpze »

Jättekul att ni vill komma, tror vi kan lära varandra mycket!
Visst kan vi försöka att köra lite olika, skulle vädret (hoppas inte) vara dåligt kan vi ju bygga på med lite planetfoto med Stoffe.
Sedan finns det lite luckar där vi kan sätta oss för de som vill fördjupa sig mer, som sagt, vi bygger upp workshop-delen lite som vi vill och passar oss.

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by stoffe »

Jag genomför endast en planetfoto-workshop om intresse finns. Jag vill gärna lära mig mer om djuprymdsfotobiten, det känns som om jag varit nybörjare i flera år där. Det går långsamt för mig på den biten.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by Corpze »

Det börjar närma sig, hoppas alla har samlat på sig en massa rykande färska subbar nu när vi fått så fint väder i större delarna av landet.
Stoffe, missade att du skrivit om planetfoto-delen men om vädret visar sig från sin värre sida så finns det garanterat tid för det!
Jag tar med PixInsight samt min licens-fil på ett USB-minne så programmet fixar vi snabbt på plats.

Jag rekommenderar er att ta med anteckningsblock och penna, alt dator för att notera de olika stegen samt kanske hänga med och redigera lite samtidigt.

Tompa: Tanken är att det blir deep-sky då PixInsight främst är framtaget för det, PS har jag tyvärr inte tillgång till, kanske stoffe har det?

Jag tar med min dator också så vi har lite backup, Pi funkar på den men har inte mer än 4gb ram.
Som det ser ut nu så blir vi runt tio st pers vilket känns bra!

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by stoffe »

Jodå jag har PS CC 64 bit installerat. Jag har bara 8 GB RAM men jag antar att man klarar sig med det? Jag får tömma datorn på planetfilmer, då får jag 400 GB ledigt på min 500 GB SSD disk :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Astrofotoworkshop - VSP2016

Post by Corpze »

Det räcker gott, tror det räcker med några gb ledigt, alla mina subbar med kalibreringsbilder är på en gb, så du behöver nog inte rensa hela disken :)
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply