Träff under stjärnorna - Mariestad

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Träff under stjärnorna - Mariestad

Post by Robert »

Den 3-4 september är det dags för Träff under stjärnorna i Mariestad.

Jag skall åka dit iår och vore kul att se flera andra där med.

Image


Lite information från deras hemsida: (http://www.makastro.se)

Även i år har Mariestads Astronomiska Klubb nöjet att inbjuda astronomiintresserade till vår årliga Träff Under Stjärnorna., vilken kommer ligga den 3 till den 4 september 2010.

Fredagskvällen kommer i huvudsak att, om vädret tillåter ägnas åt observationer. Det kommer att ges möjlighet att observera i något eller några av klubbens teleskop, samt att vi kommer att ha en för ändamålet iordninggjord uppställningsplats för medhavda dito. Ett tält som ger möjlighet att ställa upp instrumenten under tak kommer att anordnas, om behov för detta behövs. I övrigt så kommer Astrosweden att vara representerat med sitt digra varuutbud, samt att möjlighet ges för besökare att försälja egna medhavda astronomiska prylar.

Lördagen ägnas i huvudsak åt mingel, kommers, samt föredragsverksamheten, vilken i huvudsak kommer att ske under eftermiddagen. Till huvudföredragshållare har vi nöjet att presentera civilingenjör Bengt Rosengren från Lund vars föredrag tituleras: Astronomiska instrument före och efter Tycho Brahe. Bengt har även med sig historiska instrument som även kan prövas under stjärnorna.

Den oförtröttlige stjärnbildspresentatören Anders Wettergren från Norrköpings Astronomiska Klubb har också lovat att berätta om en av våra stjärnbilder. Vilken det blir står skrivet i stjärnorna, så detta kommer att bli en överraskning för deltagarna.

I sedvanlig ordning så kommer det att bli en supé på lördagskvällen, vartefter om vädret tillåter observationer kommer att fortgå, så länge vädret och orken tillåter.

Under fredagen och lördagen ges det också möjlighet att komma med egna bidrag av längre eller kortare natur. För att detta ska kunna planeras ber vi er att helst föranmäla detta eller så fort som möjligt meddela oss vid ankomst till Mariestad. Föranmälan och andra frågor kan tillställas ordföranden Sören Persson tel 0501-10178, mobil 0706849898, e-post s.persson@mac.com

Det går även bra att konsultera vår webbsida www.makastro.se för ändringar och detaljer som har uppkommit i sista stund.

Anmälan till träffen, kostnad 100 kronor göres med fördel på klubbens bankgiro, nummer 5669-1918.

Anmälan till supén, vilken kostar 150 kronor kan också göras i samband med anmälning till träffen, via vårt bankgiro 5669-1918. Till supén är det obligatorisk anmälan, på grund av att vi har begränsat antal platser till förfogande för detta.

För de som önskar överliggning, så finns det ett flertal hotell, vandrarhem och campingar i Mariestad med omnejd. Det finns även möjlighet att ta med eget tält eller husvagn/husbil som det ges möjlighet att ställa upp i närheten av observatoriet för den som önskar.

Välkomna önskar vi på Mariestads Astronomiska Klubb!
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Träff under stjärnorna - Mariestad

Post by Timo »

Vi kommer nog några pers från Skåne. ( Bengt Svensson, jag och Micke "kommers". Någon från Aquila kanske ?)
Föredragen är väl sisådär och nej, jag har inget bättre själv men bra att någon vill ställa upp och berätta lite.
Det blir i alla fall trevligt att träffa folk med samma intresse :)
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Träff under stjärnorna - Mariestad

Post by GAIS »

Jag hade JÄTTE gärna kommit, men jag är i USA och kommer faktiskt medverka samma datum på en astroträff utanför Dallas.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Träff under stjärnorna - Mariestad

Post by Timo »

Mattias,
då hoppas vi att du har många bilder från mötet att visa upp efter hemkomsten ?
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Träff under stjärnorna - Mariestad

Post by Robert »

Det närmar sig nu. Det sur ut att kunna bli fint väder under träffen med vilket man får hoppas på. Tar nog med mig min fotoutrustning om det ser ut att bli bra.
Post Reply