Astronomihelg i Kristianstad

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Astronomihelg i Kristianstad

Post by Jonas »

Hejsan Astronomivänner,

Vi i ASAK inbjuder till ”Astronomihelg Kristianstad” Lördag-Söndag 2-3 Oktober enligt nedanstående program.

Lördag:

10.00 – 13.00 Högskolan i Kristianstad, Byggnad 20
Visning av och i planetariet
Workshop med Urban Eriksson

13.00 – 14.00 Lunchuppehåll

14.00 Regionmuseet i Kristianstad
Föreläsning av Peter Linde ”Var finns liv i universum”.
Docent i astronomi vid universitetet i Lund

15.30 Regionmuseet i Kristianstad
Medlemmar från ASAK presenterar amatörastronomi.

18.00 Observatoriet på Näsby fält
Visning av observatoriet samt grillafton där ASAK svarar för arrangemangen.

21.30 Avfärd till mörk plats
Vid tjänlig väderlek anordnas ”ministarparty”, som avslutas, när deltagarna så önskar.

Söndag:

12.00 Högskolan i Kristianstad
Samling för de deltagare som övernattat
För de som tänker övernatta, hänvisar vi till Turistbyrån i Kristianstad: http://www.kristianstad.se/turism/

12.30 (Lämpligt matställe) För kvarvarande deltagare samkväm med avslutningsmåltid i form av lättare lunch till rimlig kostnad

Föreläsningen på Regionmuseet är öppen för allmänheten och fordrar ingen anmälan medan planetarievisning och workshop på HKr samt aktiviteterna vid observatoriet fordrar anmälan. Detta huvudsakligen beroende på att endast ett begränsat antal personer kan delta i workshop och planetarievisning.
Anmälan görs på ASAK:s E-mail aquila.kristianstad_at_gmail.com där du även kan ställa frågor om arrangemanget.
Ytterligare information och vägbeskrivningar kommer inom kort att finnas tillgängliga på vår hemsida http://www.aquilastronomy.com

För medverkan vid grillafton behöver vi även ta in en avgift på SEK 200:-/person som inkluderar allt utom starkare drycker än läsk, lättöl och vatten.

Bindande anmälan till grillaftonen vill vi ha senast Onsdagen 22 September.

I samband med anmälan sätts anmälningsavgiften lämpligen in på ASAK:s Plusgirokonto 200757-3. Märk insättningen med ’Grillafton’ och glöm inte skriva ditt namn.

Varmt Välkomna!

Styrelsen i ASAK
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astronomihelg i Kristianstad

Post by Jonas »

Hej igen,

Ni har väl inte missat inbjudan till Astronomihelgen och att det nu på Onsdagen är sista dagen att anmäla sig till Grillaftonen.

Välkomna!

Styrelsen i ASAK
gnm Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Astronomihelg i Kristianstad

Post by Robert »

Verkar som ett trevligt program. JAg kommer hålla mig närmare hemtrakten nu ett tag då det nog blir resa till BB i andra halvan av månaden :)
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astronomihelg i Kristianstad

Post by Jonas »

Hej Robert,
Det kan jag förstå! Sedan blir det inte så mycket astronomi för dig på ett tag.
Vi håller tummarna för att allt går bra!
Hälsar
Jonas

Robert wrote:Verkar som ett trevligt program. JAg kommer hålla mig närmare hemtrakten nu ett tag då det nog blir resa till BB i andra halvan av månaden :)
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Astronomihelg i Kristianstad

Post by Timo »

Jag kommer.
Hälsar ändå på min gamle far samtidigt !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Astronomihelg i Kristianstad

Post by skafar65 »

Hej

Tackar för en riktigt bra astroträff i Kristianstad! Peter Lindes föredrag var något utanför denna värld :) Riktigt bra och oerhört intressant! Urbans planetarievisning är en av dom största astronomiuppleveleser man kan ha digitalt så att säga! Oerhört proffsigt!

Att tänka på till eventuell nästa gång är att samla ihop det mer på en plats. Kanske något mer föredrag då jag tyckte det avslutades lite snabbt. Förstod inte heller varför Peter fick snabba på sig på slutet då han i princip skulle kunna hålla på så länge han ville?

Mvh //Micke
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Astronomihelg i Kristianstad

Post by Jonas »

Hej Micke,

Tack för att du kom!
Ja, vi tycker också det blev en bra dag. Synd bara att vi inte kunde avsluta med en observationsutfärd.

Egentligen hade Peter tid på sig fram till 15.30 och det nämnde Kent också men jag tror han själv ville korta av lite.

Vi diskuterade som så att OM det skulle bli många anmälningar till aktiviteterna på HKr, så kunde det bara bli ett begränsat antal platser och att då även ha Peters föreläsning där hade kunnat göra det svårt om det kom väldigt mycket folk.
Dessutom är det lättare att få allmänheten till museet än ut till HKr men visst ska vi ta det till oss och fundera på att samla allt på samma ställe nästa gång.

Ändå tycker jag det blev ett lyckat arrangemang och den avslutande middagen blev även den trevlig.

Bästa Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Astronomihelg i Kristianstad

Post by Bengt »

Kul att ni fick en lyckad träff Jonas. Roligt med en förening som har sådan eldsjälar som ni.

Hade planer på att dyka upp där men en tilltagande förkylning satte stopp för det.

Bengt
Post Reply