Star party i växjö

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Star party i växjö

Post by Jonas »

Det är möjligt att det fungerar i Google Earth men det fungerar, vad jag vet, inte i Eniro eller Hitta och som jag tidigare beskrev, är det väldigt smidigt att sända en länk till platsen istället för att uppge koordinater.

Vad gäller platsen tror jag tyvärr, utan att ha varit där, att den är lite för ljus för några seriösa observationer och vill man ägna sig åt astrofoto är den ännu sämre.

Jag skulle ändå vilja hålla tråden vid liv genom att uppmuntra till ett starparty i Växjö eftersom jag tror mig veta att det finns ganska stor amatörastronomisk historia i staden och dessutom vet jag att intresset fortfarande florerar där.

Man behöver naturligtvis inte välja en sådan plats jag föreslog. Om man kan hitta en plats i södra utkanten av staden där det är mörkt åt söder, skulle nog jag och ett antal andra från ASAK kunna tänka oss att åka upp. Det är ju ändå trevligt att träffa nya astronomivänner!

Bästa Hälsningar

Jonas
nilsolof wrote:Betr Google Earth, så fungerade det för mig att mata in (kopierat och editerat från posten):

56°55'15.20"N 14°49'21.01"E

Men bruksanvisningen gav föga hjälp.

Alltså E, inte O! Hur man sen skriver in gradtecknen, om man inte kan kopiera rätt upp och ner vete 17.
Men platsen ligger tydligen direkt norr om stan...

Nils Olof
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hunt
Posts: 13
Joined: 2011-03-15 01:14:15
spamtest: JA
Location: Växjö, Småland, Sweden

Re: Star party i växjö

Post by Hunt »

Vad jag vet om finns det några stora fält en bit utanför stan, skall jag hitta koordinater?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Star party i växjö

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror det är viktigt att ni tänker igenom vilken typ av stjärnträff det ska handla om.

Om man generaliserar en smula, så finns det två varianter:

1) Stjärnträffar som planeras långt i förväg och som äger rum oavsett väder. Men då måste man också ha aktiviteter som är oberoende av vädret, t.ex. föredrag. Flera sådana träffar anordnas i Sverige varje år.

2) Stjärnträffar som bestäms med kort varsel (kanske 1-2 dygn i förväg), när prognoserna ger goda chanser till stjärnklar himmel. Detta är en typ av stjärnträffar som väl knappast finns i vårt land (?) men som skulle vara ett välkommet tillskott. Någon form av organisation behövs förstås, både vad gäller plats, tidpunkt och sätt att meddela intresserade deltagare (mejl, sms).

mvh
Hans Bengtsson
Hunt
Posts: 13
Joined: 2011-03-15 01:14:15
spamtest: JA
Location: Växjö, Småland, Sweden

Re: Star party i växjö

Post by Hunt »

På sommaren har vädret en tendens att för det mesta stabilisera sig framåt kvällarna. Detta är också en generalisering men då jag också har ett intresse inom meteorlogi har jag en liten uppfattning om hur det brukar se ut (utan att säga att jag kan allt, vill inte verka självgod). Så att dra ihop något på 1 - 2 dagar skulle definitivt vara en möjlighet. Problemet är nog som ni säger platsen. Har vi det skulle vi allt kunna dra ihop något och gärna det. Är sugen :)
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Star party i växjö

Post by MikkoK »

Hans Bengtsson wrote: (2) Stjärnträffar som bestäms med kort varsel (kanske 1-2 dygn i förväg), när prognoserna ger goda chanser till stjärnklar himmel. Detta är en typ av stjärnträffar som väl knappast finns i vårt land (?) men som skulle vara ett välkommet tillskott. Någon form av organisation behövs förstås, både vad gäller plats, tidpunkt och sätt att meddela intresserade deltagare (mejl, sms).

mvh
Hans Bengtsson
Detta låter åtminstone i mina öron som ett bra och flexibelt sätt att träffas på. Blir ju nästan som att "Välkomna, vi träffas på platsen X och ta med er utrustning kvällen den XXXX-XX-XX kl XX. Grillplats finns också för er som blir sugna".
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Star party i växjö

Post by Hans Bengtsson »

Ja, jag tycker detta är en typ av stjärnträff som har framtiden för sig - inte minst med tanke på att praktiskt taget alla idag har tillgång till sms och mejl. Vet faktiskt inte varför konceptet inte har slagit igenom ännu. Men det kommer nog.

Speciellt i städerna borde det vara en jättebra idé att med kort varsel samla ihop astronomiintresserade personer på någon lämplig obs-plats i närheten av staden, så att alla kan observera gemensamt och dra nytta av varandras erfarenheter. Några teleskop bör förstås också vara inblandade (ifall det inte handlar om meteorer).

Men saker och ting händer inte av sig självt, det krävs att någon tar ansvar för saken och organiserar det hela. Utnyttja gärna Astronet och AG för att skapa en första plattform för att bilda en liten intresserad grupp som sedan efterhand kan växa.

mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Star party i växjö

Post by Jonas »

Ja, visst är det konstigt att inte fler ordnar denna typ av träffar. I ASAK har vi ju hållt på med det i några år (även om det var ett tag sedan vi hade en sådan träff nu). Under rubriken 'Vägastronomi' hittar ni lite FAQ angående vägastronomi:
http://www.aquilastronomy.com/
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Star party i växjö

Post by MikkoK »

Dags att lyfta "Smålandstråden".
Läste precis detta angående en Astronomiutställning i Gislaved, med invigning på torsdag:

http://www.industrimuseum-gislaved.se/Astronomi.htm
Gislaveds Astronomiska Sällskaps utställning rörande Dr Bo Ekströms bilder, teleskop, böcker mm finns i Gislaveds Industrimuseums lokaler och skall invigas torsdagen den 6 oktober kl. 19. Bo Ekström var läkare i Gislaved under många år och välkänd hos många. Utställningen visar en annan sida av hans intressen och gärningar. Han är ju även känd för planeterna på cykelvägen mot Anderstorp.

Utställningen kommer att finnas fram till 2012-05-31 och upptar hela balkongen i museet. En temakväll är planerad för den 24 november kl. 19.

Vid invigningen kommer Clement Svensson, som har övertagit Bo Ekströms material, att finnas på plats.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Astronisse
Posts: 2
Joined: 2011-09-01 21:25:42
spamtest: JA
Location: Värnamo

Re: Star party i växjö

Post by Astronisse »

Hej.
Utställningen i gislaved är väl värd ett besök, vi som är intresserade av astronomi idag tar alla de prylar vi använder tex ccd kameror mm för givna. När Bo Ekström började sitt arbete i mitten på 50 talet så fanns inte denna utrustning utan han byggde allt själv och jag menar allt.
Alla fotografier var på glasplåtar och alla speglar slipades för hand men ändå så har Bo tagit många bra bilder för sin tid.
När jag fick samlingen av Bo när han fortfarande levde så uttryckte han ett önskemål om att det material som han sammanställt under ca 50 år skulle komma till nytta och detta resulterade i en utställning med de bilder Bo fotograferade på 50 talet, några av bilderna har jag själv retucherst och fixat till men alla bilder är av scannade från glasplåtar och nästan originalskick vilket visar på en mycket stort kunnande från Bo:s sida.
Clement Svensson
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Star party i växjö

Post by MikkoK »

Ja, räkna med att jag dyker upp där imorgon :)
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Post Reply