Astronomiutställning i Gislaved

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Astronomiutställning i Gislaved

Post by MikkoK »

Ikväll var jag på invigningen av astronomiutställningen i Gislaveds Industrimuseum vilket var mycket trevligt, och jag kommer definitivt att ansluta till GAS (Gislaveds Astronomiska Sällskap) efter detta!
Många fantastiska bilder och intressant utrustning - rekommenderas varmt för alla!

Mer info finns här: http://www.industrimuseum-gislaved.se/Astronomi.htm

Kopierad text från ovanstående länk:
Gislaveds Astronomiska Sällskaps utställning rörande Dr Bo Ekströms bilder, teleskop, böcker mm finns i Gislaveds Industrimuseums lokaler och skall invigas torsdagen den 6 oktober kl. 19. Bo Ekström var läkare i Gislaved under många år och välkänd hos många. Utställningen visar en annan sida av hans intressen och gärningar. Han är ju även känd för planeterna på cykelvägen mot Anderstorp.
Utställningen kommer att finnas fram till 2012-05-31 och upptar hela balkongen i museet. En temakväll är planerad för den 24 november kl. 19.
Vid invigningen kommer Clement Svensson, som har övertagit Bo Ekströms material, att finnas på plats.
Citat av Clement Svensson (hans inlägg i den andra tråden angående star party i Växjö:
Utställningen i gislaved är väl värd ett besök, vi som är intresserade av astronomi idag tar alla de prylar vi använder tex ccd kameror mm för givna. När Bo Ekström började sitt arbete i mitten på 50 talet så fanns inte denna utrustning utan han byggde allt själv och jag menar allt.
Alla fotografier var på glasplåtar och alla speglar slipades för hand men ändå så har Bo tagit många bra bilder för sin tid.
När jag fick samlingen av Bo när han fortfarande levde så uttryckte han ett önskemål om att det material som han sammanställt under ca 50 år skulle komma till nytta och detta resulterade i en utställning med de bilder Bo fotograferade på 50 talet, några av bilderna har jag själv retucherst och fixat till men alla bilder är av scannade från glasplåtar och nästan originalskick vilket visar på en mycket stort kunnande från Bo:s sida.
Clement Svensson

Jag tog några bilder på själva utställningen vilka kan ses på nedanstående länk (förhoppningsvis - hojta till annars!)

https://picasaweb.google.com/1027615602 ... oea1KyB-QE#
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Astronomiutställning i Gislaved

Post by Peter R »

Tack Mikko för möjligheten att besöka utställningen via ditt fotogalleri.
Bilden på Pleiaderna och Sputnik är fantastisk. Måste ha varit en otrolig upplevelse när den togs och det första satellitspåret på himmeln fastnade på plåten.
Och likaså bilden på månens baksida som satte fantasin i rullning under lång tid när den publicerades.

/*Peter R
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Astronomiutställning i Gislaved

Post by MikkoK »

Ja, verkligen!
Sputnikbilden och den ryska boken med bilder från månens baksida var riktigt fascinerande att se.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Astronisse
Posts: 2
Joined: 2011-09-01 21:25:42
spamtest: JA
Location: Värnamo

Re: Astronomiutställning i Gislaved

Post by Astronisse »

Superbt.
Du skall ha mycket tack för besöket på min utställning, hoppas att fler kommer och tittar på den. Jag tror att man får en bra distans till dagens fotografering när man ser de bilder som är tagna med den utrustning som Bo använde sig av. :good:
hansg
Posts: 631
Joined: 2011-06-23 09:07:59
spamtest: JA

Re: Astronomiutställning i Gislaved

Post by hansg »

-Verkligen roligt att se, kommer ihåg att Ekström var i kontakt med mig någon gång på 80-talet.
Roligt att hans verk och prylar visas för allmänheten.
h-g
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Astronomiutställning i Gislaved

Post by wilt »

Vad kul att se bilderna från utställningen! Ska bli kul att se den live; jag känner igen flera av instrumenten från min tid med Bosse under 1980-talet. Jag minns honom som en väldigt inspirerande person, vi som var aktiva i GAS (som på den tiden hette GAK Orion) hade mycket hjälp av honom. Förutom sitt öppna sinnelag och stora astronomiska kunnande - inte minst vad gällde teleskopteknik och foto - hade han en härlig let's do-it mentalitet. Vi startade teleskopbyggarkurser och annat.
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Post Reply