Några bilder från Astrofest i London

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
Post Reply
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Några bilder från Astrofest i London

Post by Lazze »

Jag var i London i helgen och gjorde ett snabbesök in på Astrofestutställningen som pågick i Kensington. Jag hade i alla fall kameran med mig så några bilder blev det men kanske inte så mycket nyheter.

Avalon instruments har gjort en montering med enkelgaffel inriktad på astrofoto som inte behöver flippas runt meridianen. Anges klara 20 kg fotografiskt och 25 kg visuellt. PE typiskt ±6". Styrs med den gamla hederliga Synscan handkontrollen. Jag hittade ett engelskt pris på ca 4600£ med en EQ6-tripod.
Det lilla teleskopet som sitter ovanpå är en svindyr Officina Stellare Riccardi-Honders 200mm F3! Jag har sett bilder av en amatörfotograf som använt storebror med 300mm öppning och de bilderna är inget mindre än fantastiska utan synbar koma eller fältkurvatur. 300mm går på drygt 20000£. 200mm såg jag inget pris på, men jag tror det är strax under hälften.

Image

Samma montering finns som ekvatoriell med lite lägre pris, ca 3700£.
Telesopet i sadeln är också en Officina Stellare men en 152mm F5 refraktor för det facila priset av ca 9300£.

Image

Här är nästan samma uppställning som vi sett Skafar har, en 17" Planewave på en 10Micron montering. I detta fall HPS-varianten med encodrar på bägge axlarna. Sekundärhållarna såg otroligt tunna ut, men de är rejält breda för att hålla sekundären på plats.

Image

Minstingen Planewave på 12,5" satt på den nya Paramount MX-monteringen med Junior (Johannes) Baader i bakgrunden. Den här monteringen påstås väga 23kg, dvs samma som min CGE, men den såg mycket massivare och större ut. Enligt Hr Baader är den lika hög som ME-modellen. Baader väntas få de första exemplaren i slutet av mars.

Image

Teleskop-Service visade upp sin nya foto-Newton. Här 10"-aren på en riktigt tung montering, den Ukrainska WS 240GT. Reflektorn kan anpassas efter kundens önskemål om storlek på sekundären, backfokus, fokuserare och förstås primär. Jag frågade om de köpte speglar från Orion, men det sitter GSO-speglar i dom.Säkert ett prisvärt alternativ.
En special med den här teleskopserien är att det går att skjuta primärspegeln upp/ner något i tuben om man så önskar.

Image

Skywatcher visade upp sin APO-serie refraktorer. Här en 5-linsig 150mm för 5000£ och i bakgrunden 100mm-varianten för 2300£.

Image

2 Lunt 150mm refraktorer på en EQ6-a för den som har extremt mycket pengar och snabbt vill växla mellan Ca- och Ha-filter :-)

Image

Peak2Valley gör refraktorer som är rena konstverken. Överst en 150mm F15 akromat och undertill en 100mm F13 dito. Snygg montering till 150mm refraktorn också.

Image

Vad jag däremot inte såg var någon EQ8-montering trots att den påstås vara nära säljstart.

/Lasse
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Några bilder från Astrofest i London

Post by danhei »

Tack.
Riktigt trevlig läsning :D

MVH
/Danne
Lars L
Posts: 335
Joined: 2011-01-31 00:54:02
spamtest: JA

Re: Några bilder från Astrofest i London

Post by Lars L »

Nice, med stor dreggelfaktor!


/Lars L
Post Reply