Värmland Star Party 2013

Allmän diskussion om astronomiträffar och vägastronomi, observerande från mörka platser.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Värmland Star Party 2013

Post by Starfish »

Nice Carl, beroende på hur jag tar mig upp så ser de ut som vi kommer vara 2 i bilen, har du inte altför stor utrustning och bor relativt nära nånstans på vägen Göteborg-Lysvik så kan du nog åka med oss :)

Med vänlig hälsning Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Värmland Star Party 2013

Post by VigdisVZ »

Bor I Stockholm, och min bil är nog full med teleskopprylar om det inte förutspås 3 dagars moln.

Kanske syns där!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Värmland Star Party 2013

Post by MikkoK »

Ni måste fått grymt klara nätter på årets VSP? Jag var som jag nämnt tidigare i Värmland fast i ett helt annat ärende så jag såg hur klart det var...
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
Corpze
Posts: 1012
Joined: 2012-03-01 04:00:53
spamtest: JA
Location: Arvika

Re: Värmland Star Party 2013

Post by Corpze »

Det var mitt första år så jag kan inte jämföra med föregående år men det var helt ok, inte alls jämförbart med hur det var i Rjukan, Norge i september då man såg vintergatan helt makalöst bra. Dock fick jag och min polare skapliga bilder på M42 och M51... Observerade M3 som det hölls föredrag om samt M51 i ett 17,5" Dobson och kunde lösa upp armarna fint i det! Kommer definitivt nästa år också!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Värmland Star Party 2013

Post by Timaoes »

Himlen var väl inte riktigt lika fin som förra året när både seeing och transparens var på topp samma kväll (var det lördagen), men jag tyckte ändå det var fenomenalt bra i år. Såg zodiakljus första gången tillsammans med Gustav/Wilt. Och förstås en hel massa annat ögongodis.

/Johan
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Värmland Star Party 2013

Post by wilt »

Värmland Star Party var en fantastisk upplevelse för mig! Välfungerande utan att vara överorganiserat; bra program; trevliga människor i mängder, både bland deltagare och organisatörer; bra himmel - vad mer kan man önska sig?

Johan Warell gav en mycket bra genomgång av kometobservationernas praktik, lämpligt nu inför de kometer som kommer under det närmaste året och Anders Wettergren blandade på ett oefterhärmligt vis historiska, mytologiska och astrofysikaliska aspekter på Coma Berenices och Canes Venaticorum.

Observationsmässigt minns jag framför allt hur kul det var att obsa ihop med Tomas W. med hans 30 cm ihopskjutbara Dobsonian; vi plockade några av de 50 bortglömda mirorna (känns extra kul att obsa några av dem visuellt, efter så många CCD-observationer), Z UMi och gjorde vad som förmodligen blir min sista visuella observation av N Cep 2013 (såvida den inte sticker upp i ljusstyrka igen - sådant kan hända med vissa novor!).

Djuprymdsmässigt kan nämnas Hästhuvudsnebulosan (vi hjälptes på traven av Johan Kärnfelts H-betafilter), vilket var första gången för mig, liksom NGC 4565, där jag nästan anade de mörka stråken. M51 var väldigt snygg, M3 likaså.

Trots skogen av stora teleskop där på backen utanför vandrarhemmet - inte ett sugrörsteleskop i sikte! - tog jag mig ändå tid att obsa lite med min medhavda 15x70. Under Lysviks fina himmel kunde jag se flera djuprymdsobjekt som antingen är osynliga eller syns mycket sämre under min lundensiska himmel: M51, M64 och så vidare, liksom tiotalet variabler på mitt fältkikareprogram - de sistnämnda brukar jag hitta väldigt lätt till, men här försvårades faktiskt stjärnhoppningen till dessa för mig välkända objekt av den utökade gränsmagnituden: det fanns en massa mer stjärnor i synfältet än vanligt!

Som Johan skrev ovan obsade vi zodiakalljuset, ännu en premiär för mig.

Allt sammantaget: jag hade hur kul som helst!

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Tompa
Posts: 1441
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: Värmland Star Party 2013

Post by Tompa »

Det är mycket att smälta efter en sådan här helg, så mycket kul på så kort tid!
Föredragen under helgen höll mycket bra klass! Tack till Gustav, Anders och Johan! Inspirerande, intressant och inte minst underhållande! Bra jobb av arrangörerna som, som alltid, lyckades hålla samman det hela med ett coolt lugn.
Timmarna vid teleskopet med Gustav gav en salig blandning av deepsky och variabler. Tokroligt! Även kul att Johan K hjälpte till med lite djupare deep-sky. Hästhuvudet och Hickson 44 var häftiga. Anders W inspirerade under sitt föredrag till många vackra syner i CVn och Com. Efter många om och men lyckades jag även se den 6-e stjärnan i trapetset för första gången, det känns gött. Mycket trevligt folk, som vanligt, det här skulle man göra vid varje nymåne!

/Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Värmland Star Party 2013

Post by wilt »

Jag la upp ett par bilder från VSP här.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Post Reply