Resa till Paranal

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Resa till Paranal

Post by Takashi »

Hej Astronet!

Har inte varit så aktiv här senaste tiden (åren?). Har vart 200% jobb senaste åren, så amatörastronomin har fått lida.
Men nu det är nämligen så att jag sen en tid tillbaka bor i Tyskland och jobbar på ESO för ELT (Extremely Large Telescope)-projektet med
programmering/styrsystemet till ELT. Nu ska jag få åka till Paranal och bo/jobba där ett tag, och har lite frågor...

Även om det mestadels kommer bli jobb för mig så tänkte jag försöka ta mig lite tid och fotografera stjärnhimlen på plats. Tänkte höra med er om ni har något tips på vad för kamerautrustning jag bör ta med mig som är så lätt som möjligt?

Jag tänkte bara checka in ett bagage, och där ska ju allt annat få plats som jag ska ha där. Funderar på att "bara" ta med mig en GoPro och köra den inbyggda night-lapse funktionen, men jag kanske kommer ångra mig om jag inte tar med NÅGOT mer? Har också en Canon 600D. Stativ blir nog tufft att få med...
Jag kommer bo på självaste "residanciat" (https://en.wikipedia.org/wiki/ESO_Hotel" onclick="window.open(this.href);return false;), så det är nog en rätt stor chans att det redan finns en stativ där som jag kan låna.

Update: Kommer inte få plats med någon systemkamera+objektiv+(stativ) i bagaget, så gärna något betydligt mindre (kompaktkamera med inbyggd nightlapse-funktion)? Något ENKELT!

Eftersom det troligen mestadels blir jobb och inte så mycket fritid vill jag helst inte ha något för avancerat om det ska finnas en chans till att jag kommer få tid/ork till att fotografera.

Någon annan som gjort en liknande resa, och har några allmäna tips på vad jag bör tänka på?

MVH,
Jakob
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Resa till Paranal

Post by stoffe »

Du kommer ångra dig bittert om du bara tar med dig gopro kameran. Nightlapse är ju närmast helt värdelöst på min gopro 5 black kamera. Det blir nån enstaka stjärna om man har tur.

Ta självklart med dig det bästa du har och bästa vidvinkel samt normalobjektiv. Ett litet stativ oxå. Det borde inte vara några problem med att gå med i din resväska.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Resa till Paranal

Post by stoffe »

Kolla mina timelapse. De är gjorda med gopro samt en Nikon D600 Fullformat med 14 mm Samsung.

De med stjärnor på är med D600an och de timelapse där det skymmer till det blir mörkt så är det gopro kameran.

phpBB [video]
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Resa till Paranal

Post by Takashi »

Hej Stoffe,
tack för svar.

Äger inget litet stativ, har du tips på något litet och lätt som kan bära en systemkamera plus objektiv?
Någon enstaka stjärna med GoPro? Den uppfattningen vet jag inte om jag delar. Jag har kört GoPro nightlapse från Ekerö utanför Stockholm och där blev det inte bara någon enstaka stjärna... och säkerligen är stjärnhimlen i Paranal bättre än den på Ekerö.
https://www.youtube.com/watch?v=hA1vpLmiufM" onclick="window.open(this.href);return false;

Och har för mig att Nightlapse-funktionen ändå kan köra upp till 30s exponeringar, vilket jag vet att jag inte använde där på Ekerö pga för mycket ljusföroreningar. GoPro-alternativet är så lockande, för då vet jag att jag bara kan ta en kort paus från jobbet, ställa GoPron någonstans, köra igång en nightlapse och sen kunna återgå till arbete. Eller ställa ut GoPron några timmar innan jag går och lägger mig. Jag är väl mest rädd att om jag tar med mig för mycket prylar så kommer det istället bli att jag inte tar en enda bild. Vill ha något enkelt... Använda mobiltelefonen? Finns det några smarta appar som ger mig motsvarande funktionalitet som nightlapse i GoPro?

Om jag tar med mig systemkameran, hur löser jag enklast det här med ström om jag ska låta kameran stå ute medan jag sover? Antar att ett vanligt batteri inte räcker så länge? Finns det någon enkel/smidig/lätt lösning så att jag kan låta kameran stå en hel natt och tugga utan att strömmen tar slut? Något annat jag bör tänka på?
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Resa till Paranal

Post by stoffe »

Ja det är ju inte många stjärnor du får med på din timelapse även om den var fin! Men såg du min timelapse? När vintergatan rör sig över himlen i klippet 01:16. Det är något helt annat än va jag lyckats fånga med min gopro. Jag har testat alla inställningar med min gopro och jag är helt missnöjd med hur den fångar mörkret även från en mörk plats som t ex där jag bor 2 utanför Uppsala eller på Teneriffa dit jag tagit med den oxå. Här är en till timelapse som jag gjort. Där fångar inte heller gopro kameran mörkret speciellt bra trots en hel del laborerande med inställningar.

phpBB [video]


Jag har ett liknande stativ som detta vilket jag är mycket nöjd med.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=baseabtkit" onclick="window.open(this.href);return false;

Strömförsörjning, skaffa ett billigt piratbatterigrepp med ett extra batteri. Det bör räcka ett tag, det gör inget om batterierna dör även om natten inte är helt slut. Du har fångat en hel del bilder ändå. Skaffa ett stort minneskort på minst 200 gb oxå.

Mobilkamera går helt bort, den vill du förmodligen ha med dig på hotellrummet på kvällen för att ringa hem, kolla mail, astronet osv.. Ännu sämre stativmöjligheter än med någon annan kamera.

Gopro är ett komplement till din systemkamera, dessutom har du ju en ganska liten och lätt systemkamera vilket inte borde vara något problem. Skaffa även en intervallometerfjärrutlösare.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Resa till Paranal

Post by Takashi »

Ja det är tjusiga filmer! Självklart förväntar jag inte mig resultatet från en GoPro att vara lika bra som från en systemkamera, men jag har å andra sidan inte samma förväntningar (och antagligen inte heller lika mycket tid). Jag är nöjd om jag får med lika mycket stjärnor som jag fick på Ekerö, därav är nog mina förväntningar betydligt lägre än dina :)

Provpackade igår och det går tyvärr fetbort att lyckas få med systemkamera+objektiv+stativ, mycket annat som måste med :(

Som en kompromiss...finns det någon kompaktkamera med inbyggd nightlapse-funktion liknande den i GoPro men med bättre ljusinsläpp? Jag hittade en liten gorillapod, den ska jag nog kunna trycka in i bagaget. Jag vill ha MAXIMAL ENKELHET, inga krusiduller.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Resa till Paranal

Post by Peter R »

Hej Takashi,

Jag har en Sony RX100 Mk4 som är väldigt kompakt, kompetent med ett knivskarpt och ljusstarkt objektiv på 24-70 (och ganska dyr) så jag googlade på den + timelapse och fann att det går att köpa till en timelapse app som förklaras här: https://www.youtube.com/watch?v=PE6LVLw67oQ" onclick="window.open(this.href);return false; .

Beträffande batteritiden så står det i kommentarerna:
I couldn't find a way to turn the screen off, however, one thing I love is that you can connect a battery brick through the USB which can provide very long run times for time lapse if you use a large capacity usb battery!
och
you can use any USB battery and connect it with a micro USB connection.
.

Upplösningen är begränsad till FHD 1920x1080 or HD 1280x720 men mjukvaran tillåter även export av bilderna så det borde gå att plåta i 4K och sätta ihop filmen i någon extern editor.

Nu har jag bara kollat möjligheterna till min modell, det finns tidigare utgåvor som kostar mindre och senare, upp till Mk 6, och jag vet inte om mjukvaran har uppgraderats till att komma med timelapsemöjligheter som standard.

Det finns mycket att googla på i ämnet, här är en annan länk som handlar mer specifikt om astrofoto med RX100-serien https://www.lonelyspeck.com/sony-rx100- ... hy-review/" onclick="window.open(this.href);return false; .

jag har inte läst den men såg bl. a. den här meningen:
I’ll just start by saying that I’m absolutely blown away by the image quality of the RX100 series. It is very difficult to tell the difference between photos from this little camera and a typical large sensor DSLR. Even in the extremely low-light conditions that astrophotography requires, the RX100 series absolutely shines. It really is that good.
Jag känner nu att det är något jag måste ta tag i för egen del. Med denna kamera, en liten kameravridare och ett lätt kolfiberstativ så känner man inte ens att man har något i ryggsäcken så det är lätt och snabbt att ta sig ut till avlägsna mörka platser :D

/*Peter R
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Resa till Paranal

Post by MartinS »

Jag använder detta stativ när det är ont om plats. Mycket nöjd med det, gissar att det ger lite mer stabilitet än ett gorillapod och tar väldigt lite plats.

https://www.scandinavianphoto.se/produk ... vo-2-svart" onclick="window.open(this.href);return false;

Det låter som att ni är i behov av fler programmerare. :) Inga lediga tjänster? ;)

Bilden nedan är tagen med en sony a6000 och med 30 mm objektiv och det lilla bordsstativet. Du borde ju kunna nå liknande resultat med en kompaktkamera.
Attachments
Autosave_3_DBE.jpg
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Resa till Paranal

Post by Takashi »

Peter R wrote:Hej Takashi,

Jag har en Sony RX100 Mk4 som är väldigt kompakt, kompetent med ett knivskarpt och ljusstarkt objektiv på 24-70 (och ganska dyr) så jag googlade på den + timelapse och fann att det går att köpa till en timelapse app som förklaras här: https://www.youtube.com/watch?v=PE6LVLw67oQ" onclick="window.open(this.href);return false; .

Beträffande batteritiden så står det i kommentarerna:
I couldn't find a way to turn the screen off, however, one thing I love is that you can connect a battery brick through the USB which can provide very long run times for time lapse if you use a large capacity usb battery!
och
you can use any USB battery and connect it with a micro USB connection.
.

Upplösningen är begränsad till FHD 1920x1080 or HD 1280x720 men mjukvaran tillåter även export av bilderna så det borde gå att plåta i 4K och sätta ihop filmen i någon extern editor.

Nu har jag bara kollat möjligheterna till min modell, det finns tidigare utgåvor som kostar mindre och senare, upp till Mk 6, och jag vet inte om mjukvaran har uppgraderats till att komma med timelapsemöjligheter som standard.

Det finns mycket att googla på i ämnet, här är en annan länk som handlar mer specifikt om astrofoto med RX100-serien https://www.lonelyspeck.com/sony-rx100- ... hy-review/" onclick="window.open(this.href);return false; .

jag har inte läst den men såg bl. a. den här meningen:
I’ll just start by saying that I’m absolutely blown away by the image quality of the RX100 series. It is very difficult to tell the difference between photos from this little camera and a typical large sensor DSLR. Even in the extremely low-light conditions that astrophotography requires, the RX100 series absolutely shines. It really is that good.
Jag känner nu att det är något jag måste ta tag i för egen del. Med denna kamera, en liten kameravridare och ett lätt kolfiberstativ så känner man inte ens att man har något i ryggsäcken så det är lätt och snabbt att ta sig ut till avlägsna mörka platser :D

/*Peter R
Hej Peter!
Tack för svar.

Detta verkar ju vara en ypperligt bra lösning. Kikade på länken du skickade som pratade om just specifikt astrofoto med RX100, och tyckte de bilderna såg helt fantastiska ut. Får jag ens hälften så många stjärnor så är jag nöjd :) Just att man kan sätta upp denna på ett litet mikro-stativ, ställa in timelapse och köra igång är ju väldigt attraktivt. Kolla din inbox, vore kul å ses när jag är i Stockholm (så kanske du kan köra en demo av din RX100? Innan jag tar ett definitivt beslut om inköp eller ej...). Det verkar finnas en uppsjö olika RX100 till försäljning?

/ J
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Resa till Paranal

Post by Takashi »

MartinS wrote:Jag använder detta stativ när det är ont om plats. Mycket nöjd med det, gissar att det ger lite mer stabilitet än ett gorillapod och tar väldigt lite plats.

https://www.scandinavianphoto.se/produk ... vo-2-svart" onclick="window.open(this.href);return false;

Det låter som att ni är i behov av fler programmerare. :) Inga lediga tjänster? ;)

Bilden nedan är tagen med en sony a6000 och med 30 mm objektiv och det lilla bordsstativet. Du borde ju kunna nå liknande resultat med en kompaktkamera.
Tack för tipset! Då blir det köp av ett sådant stativ... som du säger så ser det betydligt stabilare ut än mitt GorillaPod. Din bild är väldigt bra, får jag en hälften så bra bild som din så är jag nöjd kan jag säga!

För ELT-projektet är vi faktiskt för få utvecklare, det läggs ut nya tjänster hela tiden:
https://recruitment.eso.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Antingen övervakar du denna sida tills det kommer en ny tjänst eller så... jag skrev ett skript som automatiskt övervakade sidan åt mig och skickade mig ett mail när en tjänst innehållande orden "Software Engineer" dök upp... :)

Sen har de en sida på LinkedIn där alla nya tjänster läggs upp:
https://www.linkedin.com/company/europe ... servatory/" onclick="window.open(this.href);return false;

/ J
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Resa till Paranal

Post by MartinS »

Takashi wrote: Tack för tipset! Då blir det köp av ett sådant stativ... som du säger så ser det betydligt stabilare ut än mitt GorillaPod. Din bild är väldigt bra, får jag en hälften så bra bild som din så är jag nöjd kan jag säga!

För ELT-projektet är vi faktiskt för få utvecklare, det läggs ut nya tjänster hela tiden:
https://recruitment.eso.org/" onclick="window.open(this.href);return false;

Antingen övervakar du denna sida tills det kommer en ny tjänst eller så... jag skrev ett skript som automatiskt övervakade sidan åt mig och skickade mig ett mail när en tjänst innehållande orden "Software Engineer" dök upp... :)

Sen har de en sida på LinkedIn där alla nya tjänster läggs upp:
https://www.linkedin.com/company/europe ... servatory/" onclick="window.open(this.href);return false;

/ J
Tack för tips!

Vet inte hur det ser ut med platser kring residenciat, men om du inte har orken så kan du ju kanske sätta upp kameran på någon säker plats och bara sätta igång intervalometern och sen gå och lägga dig. När jag var på La Palma förra året så gjorde jag så, och gick sedan och la mig i bilen. Bilen är dock inget att rekommendera för den kräsne eller om man ska jobba dagen efter. :)

Med den himlen lär du kunna få riktigt fina bilder! Om du inte har ett lika ljusstark objektiv så kan du kompensera med mycket exponeringstid och det behöver ju inte nödvändigtvis kosta dig massa extra energi när kameran gör jobbet åt dig. Mitt tips är att ändå passa på när du är där, annars kommer du ångra dig! :D

En annan grej som jag har märkt sparar mycket tid är ett rödpunktssikte med "hot shoe" adapter. Tar inte mycket plats och sparar tid om du ska fota samma objekt flera nätter.

Lite off topic kanske, men får man fråga vad du jobbar med för typ av styrsystem och programmering? Själv sysslar jag med industriella styrsystem, antar att det inte är något som ESO gör "in house"? Lär sitta en och en annan PLC i teleskopsbyggnaden dock. :)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Resa till Paranal

Post by Peter R »

Beträffande behovet av långa exponeringstider så finns det 2-3 fördelar med Sony kamerorna i RX100-serien som jag nämnde här ovan.

På 24 mm ligger ljusstyrkan på 1,8 (2,8 på den senaste modellen Mk6 som har längre zoomomfång) med fantastisk skärpa åtminstone i mitten och på 24 mm bör man kunna exponera 10-15 sek utan för utdragna stjärnor.

I artikeln som jag refererade till https://www.lonelyspeck.com/sony-rx100- ... hy-review/" onclick="window.open(this.href);return false; finns även en test av Iso-invariance som visar att den ger väldigt snarlika resultat mellan 125 och 12.800 Iso men tittar man noggrannare så ska man undvika 125 Iso men kan utan problem gå upp till 3.200 Iso men då är det givetvis Raw-formatet som gäller.

/*Peter
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Resa till Paranal

Post by Takashi »

MartinS wrote: Tack för tips!

Vet inte hur det ser ut med platser kring residenciat, men om du inte har orken så kan du ju kanske sätta upp kameran på någon säker plats och bara sätta igång intervalometern och sen gå och lägga dig. När jag var på La Palma förra året så gjorde jag så, och gick sedan och la mig i bilen. Bilen är dock inget att rekommendera för den kräsne eller om man ska jobba dagen efter. :)

Med den himlen lär du kunna få riktigt fina bilder! Om du inte har ett lika ljusstark objektiv så kan du kompensera med mycket exponeringstid och det behöver ju inte nödvändigtvis kosta dig massa extra energi när kameran gör jobbet åt dig. Mitt tips är att ändå passa på när du är där, annars kommer du ångra dig! :D

En annan grej som jag har märkt sparar mycket tid är ett rödpunktssikte med "hot shoe" adapter. Tar inte mycket plats och sparar tid om du ska fota samma objekt flera nätter.

Lite off topic kanske, men får man fråga vad du jobbar med för typ av styrsystem och programmering? Själv sysslar jag med industriella styrsystem, antar att det inte är något som ESO gör "in house"? Lär sitta en och en annan PLC i teleskopsbyggnaden dock. :)
Absolut, att bara ställa upp kamerautrustningen och låta den stå och tugga är mitt mål... det borde ju öka chanserna för att det faktiskt blir några bilder! Jag lovar att lägga upp eventuella bilder efter resan!

Utan att gå in på alltför mycket detaljer (dvs. offtopic för alla andra) så kan jag säga att du ska bara veta hur mycket vanlig teknik från ordinarie industriella styrsystem som används. Det kommer bli VÄLDIGT många PLCer i ELT. Mycket COTS. Jag jobbar till 90% med PLC-programmering, med andra ord en ganska stor bas med IEC61131-3. Vi använder oss av ganska mycket sådant som du möter i industrin... EtherCAT, Profinet, Modbus, serieportar till vänster å höger... All extern kommunikation nere på fältet med determinim och hög prestanda får vi ju "gratis" när vi kör industriella system, så vi sparar en hel del på att slippa utveckla eget. Det är dock väldigt stor variation. Vissa delar av systemet har specifika krav. Realtids-patchad Linux med program/moduler skrivna i C/C++. Allt beroende på vad för krav det systemet som ska styras har (oftast). Du kan ju kolla min hemsida i signatur så får du kanske en liten hint om min specifika specialitet i ELT... :)

Detta är en av de stora skillnaderna mot VLT där mycket var baserat på VME och VxWorks, som ju är betydligt mindre COTS och därmed dyrare och svårare att underhålla. ELT ska ju trots allt vara igång rätt länge. Vi försöker att inte låsa oss vid några kommunikationsstander mellan

Tanken är att jag ska hålla en presentation om PLC'er och ELT på någon industrimässa i Sverige snart, förhoppningsvis kan jag dela med mig med mer information då. Tills dess så får du nöja dig med min hemsida/blogg :)

Hoppas jag inte tråkat ut alla andra här nu...
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Resa till Paranal

Post by MartinS »

Kul med lite insider information! Då har mitt observatories styrsystem och ELT något gemensamt i alla fall, MODBUS. :green:
Det kommer bli VÄLDIGT många PLCer i ELT. Mycket COTS.
Känns ju rimligt, när man tänker efter måste det som du säger bli betydligt billigare att uppnå tillräckligt god prestanda i de flesta fallen.
Tanken är att jag ska hålla en presentation om PLC'er och ELT på någon industrimässa i Sverige snart, förhoppningsvis kan jag dela med mig med mer information då. Tills dess så får du nöja dig med min hemsida/blogg :)
Finns säkert ett par till här som skulle vara intresserade av lite mer djupgående info, så meddela gärna när du vet vilken tid och mässa det blir.

Även jag blev lite intresserad av sony kameran som Peter tipsade om. Verkar ju vara otrolig prestanda för sin storlek och pris. Lycka till med allt!
User avatar
Takashi
Posts: 125
Joined: 2012-04-06 23:46:53
spamtest: JA
Location: München & Stockholm
Contact:

Re: Resa till Paranal

Post by Takashi »

MartinS wrote:Kul med lite insider information! Då har mitt observatories styrsystem och ELT något gemensamt i alla fall, MODBUS. :green:
Det kommer bli VÄLDIGT många PLCer i ELT. Mycket COTS.
Känns ju rimligt, när man tänker efter måste det som du säger bli betydligt billigare att uppnå tillräckligt god prestanda i de flesta fallen.
Tanken är att jag ska hålla en presentation om PLC'er och ELT på någon industrimässa i Sverige snart, förhoppningsvis kan jag dela med mig med mer information då. Tills dess så får du nöja dig med min hemsida/blogg :)
Finns säkert ett par till här som skulle vara intresserade av lite mer djupgående info, så meddela gärna när du vet vilken tid och mässa det blir.

Även jag blev lite intresserad av sony kameran som Peter tipsade om. Verkar ju vara otrolig prestanda för sin storlek och pris. Lycka till med allt!
Martin (& till andra som kan vara intresserade). Nu ligger det FYRA mjukvaruingenjörs-tjänster ute för ELT-projektet:
https://recruitment.eso.org/jobs/2018_0 ... WVWsfWmZZM" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply