Fotoresa Marocko?

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Fotoresa Marocko?

Post by MartinS »

Är sugen på att åka på en fotoresa till våren. Har fått upp ögonen lite för Marocko, det går relativt billiga flighter och ahr även hittat ett hotell ute i saharaöknen där man kan hyra teleskop och annan utrustning.

http://www.saharasky.net/hotel" onclick="window.open(this.href);return false;

Det finns också en mängd boenden mitt ute i öknen där man kan bo i tält, för en billig peng. Detta är något som lockar mig personligen då jag gillar känslan att befinna mig på avlägsna platser nära naturen. Här är ett exempel på boende får den som kan tänka sig att sänka standarden lite.

https://www.airbnb.se/rooms/22157769?ad ... s=mLi3z32L" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag vill primärt dit för att fota widefield och landskap så fram mot vårkanten tänker jag borde lämpa sig med tanke på vintergatan.

Någon som har varit i Marocko och har tips och erfarenheter att dela med sig av? Bästa tiden att åka?
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Fotoresa Marocko

Post by Miska »

Skulle rekommendera dig att kika på Stellarium när det lämpar sig bäst att åka ned till Afrika.

Namibia är ett hett tips annars, om du verkligen vill få Vintergatan på bild.
Samtidigt kan man resa runt i nationalparkerna och fota de vilda djuren.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: Fotoresa Marocko?

Post by megmar »

Stod ju en del matnyttigt (Sahara Sky bla) i den här tråden om jag minns rätt:

viewtopic.php?f=5&t=11954&p=56205&hilit=sahara#p56205" onclick="window.open(this.href);return false;
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
MartinS
Posts: 338
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Fotoresa Marocko?

Post by MartinS »

@Miska

Satt precis och kollade stellarium. Så för maj månad är det någon stans mellan 29/4-9/5 som ger bäst möjligheter vad gäller nymåne. Sen vet jag inte med klimatet, man kanske bör undvika de absolut varmaste perioderna. Har hittat bra flyg för ca 2000 kr till Marrakech.

Antar att vi snackar lite andra pengar att åka till Namibia? Har du varit där? Jag skulle gärna åka dit men då blir det nog med sällskap med sambo och lite mindre fokus på foto. Hade varit grymt häftigt att åka på safari.

@Megmar, tack för tips.
Post Reply