Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Mörka obsplatser, beskrivningar etc.
Post Reply
staffanvz
Posts: 4
Joined: 2019-10-01 23:37:43
spamtest: JA

Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Post by staffanvz »

Hej alla,

Helt ny i forumet, så ni får ursäkta om det redan finns en tråd om ämnet (letat lite grann).

Nå, jag skulle vilja åka med min dotter och se en riktigt fin stjärnhimmel i höst (i Sverige). Gärna med fokus på Vintergatan (ja, alla stjärnor man ser ligger ju i vintergatan, men ni förstår säkert vad jag menar).

Dilemman som jag ser är:
1. Hitta en mörk plats. Bor i Stockholm, så blir att åka bil en bra bit. Om jag tolkar Deep Sky kartor så måste man minst upp 20 mil ovanför Östersund om man vill ha riktigt mörkt. Lite väl långt, så tänkte mig istället lite söder om Sveg, där det verkar vara en 2:a på en 14-skalig skala för ljusförorening.
2. Tror september är lite tidigt (inte tillräckligt mörkt, och så är det 1 oktober idag, så ändå för sent), så från nu och framåt. I trakten kring Sveg finns däremot risk att det börjar komma snö i början av november. Så datum mellan nu och säg början/mitten av november.
3. Eftersom det är några timmar i bilen så blir det med all sannolikhet en helg, och gärna lördag, så man inte kommer hem sent på söndagen.
4. Om jag förstått rätt så ser man Vintergatan bäst på tidig kväll? Och man vill inte ha månen uppe som ljusförorenar. Tittar jag på kartor för månens uppgång/nedgång så kommer jag fram till följande potentiella datum:
5/10
26/10
2/11

Tänker jag rätt?
Något annat man bör tänka på?
Har i princip inte tittat i stjärnkikare sen yngre tonåren (nu medelålders), men varma kläder, kanske varm filt att ligga på rygg på, kamera (helst med så ljusstarka vidvinklar som möjligt), stativ, lampor med rött filter på, något att äta, varm choklad.
Något mer som är bra att ha med på en utflykt under stjärnorna?
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Post by kribba »

Vintergatans centralare delar är närmast tyvärr under våra ljusare
månader, så sämre längre fram i vinter. Bor oxå i Stockholm
, men kör nån timme eller lite till norrut mot landsbygden så har
du ju mycket bättre förutsättningar. Hittar du nån plats
runt Bortle 3-4 iallafall så bör du ju kunna skymta
Vintergatan .
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Post by Datarolf »

Hej!

Jag är en annan stockholmsbo som tycker om att titta på stjärnor. Och visst ser man fler om man åker upp till t ex Jämtlandsfjällen, där jag själv var förra veckan. Men det finns områden mycket närmare som också duger ganska bra. Igår kväll var jag ute vid Spirudden/Åva söder om Tyrestareservatet och fotograferade. Eftersom det bara var ett par dagar sedan jag var i fjällen kunde jag enkelt göra en visuell jämförelse. Visst är det mörkare där uppe, men vintergatan syns bra och t o m Andromedagalaxen går att se med blotta ögat från Tyresta. Då är det nog viktigare att undvika månsken än att komma längre bort från Stockholm. Prova att söka på Spirudden, Haninge på Google Maps om du vill ha en vägbeskrivning dit.

En fördel med att ha en observationsplats närmare hemmet är att allt observerande styrs av vädret. Det är först på kvällen man kan bedöma om molnen kommer att sjunka ihop och det verkligen blir klart. Bra då att ha någon plats i närheten att åka till.

Ytterligare tips på att ta med: Vilstol (bättre än filt), vanlig fältkikare för enkla observationer, stjärnkarta (enklast som planetarieprogram i läsplatta, men går också bra på papper). När du blivit varmare i kläderna vill du säkert ha en kameravridare som gör att du kan använda objektiv med längre brännvidd, sedan ett teleskop, och sedan.... Tro mig, det har en tendens att bli mycket grejor med tiden!

Lycka till med observationerna!
Rolf J
staffanvz
Posts: 4
Joined: 2019-10-01 23:37:43
spamtest: JA

Re: Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Post by staffanvz »

Tack för alla tips.

Efter vår utflykt så lägger jag upp lite bilder (om dom blir bra).
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Post by Nokturner »

Varma skor med plats för riktiga yllesockar och isolerande iläggssulor är toppen att ha! Och typ sittunderlag eller liggunderlag att ställa fötterna på, gör stor skillnad. Nu är det väl inte jättekallt när ni skall åka upp, men det är ändå skönt att ha efter några timmar :-) Frysa gör ingen glad, och fötterna blir utsatta då man står/ sitter still. Alternativt kan man linda in fötterna i en filt eller liknande, men det blir förstås klumpigt att röra sig då :-) Men förvånansvärt mycket varmare!

Som någon annan redan skrivit är det viktigare att himlen är riktigt klar, än att man åker långt bort till en mörkast möjlig plats. Min erfarenhet är också att man behöver vänta så länge som möjligt och nästan tills mörkret börjar lägga sig för att kunna bedöma om det är klart nog så det är värt att åka ut. Och inte ens då träffar man rätt alla gånger, kanske inte ens 50% chans för bra klarhet. Väderprognoser är alltid opålitliga i detta avseende, man får vackert in i det sista vänta hemma o se själv hur himlen utvecklar sig för att bättra på oddsen.

Därför är det viktigare med en någorlunda mörk plats någorlunda i närområdet, så man hinner komma ut på plats sedan man sett hemma att kvällen verkar lovande och packar sig ut.

MEN! Ni kan ha tur och få riktigt klar himmel, och då är det ju förstås fantastiskt att varit på en sådan plats och sett!

Inte då för att jag tror att man upplever en jätteskillnad, då himlen i sig är ganska ljus och små skillnader i mängd artificiellt ljus inte just har någon större inverkan på upplevelsen, utan mer för själva grejen att varit på en sådan plats och fått skåda himlen :-)

För kameran med vidvinkel spelar det dock roll, då det artificiella ljuset ofta har en orange färg och det färgar himlen mellan mörkbrunt och orange på bilderna. Skall du fota med vidvinkel och ner mot horisonten så fota i riktning bort från näraliggande gatlysen och samhällen, större samhällen även på flera mils avstånd, även där uppe i Svegmörkret :-)

Lycka till och det blir roligt om du skriver en liten rapport här om hur det gick och kanske med några fina bilder!
staffanvz
Posts: 4
Joined: 2019-10-01 23:37:43
spamtest: JA

Re: Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Post by staffanvz »

Jösses vad mäktigt!!
Kan verkligen rekommendera att åka ut en höstkväll till ett riktigt riktigt mörkt ställe. Det tog oss 6 timmar dit och 6 timmar tillbaks, men det var det värt, lätt.
Tog en bild i mängden som jag delar med mig av.
Trots att det är låååångt ut i skogen, stör ljuset från tex Brunnsberg (200 inv), 7 mil bort.
Tack igen alla för tips.
Attachments
Q30A5129.jpg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Post by Martin F »

Kul att det lönade sig att åka så långt! [emoji5]
Och ja, det är något speciellt när man tar sig till en riktigt mörk plats.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Bra datum (och platser) i höst för Vintergatan

Post by Nokturner »

Verkligen roligt ni fick en sådan upplevelse och tur med himlen!

Det är väl till sådana mörka platser folk i mer tätbefolkade länder turistar med flyg till för att uppleva i särskilda skyddade astroparker utan artificiellt ljus på någorlunda avstånd.
Post Reply