Gott nytt år och summering av 2012

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Gott nytt år och summering av 2012

Post by Robert »

Gott nytt år på er alla.

Dags för den årliga tråden som summerar senaste året.

För min egen del har det hänt en hel del.

Köpte hus 15 mars och flyttade in i det i mitten av april. NY observationsplats. Lite sämre horisont åt söder men nog lite mörkare himmel och lättare att sätta upp sakerna än från lägenheten då jag bar ner allt från andra våningen varje gång. Dessutom har jag bättre uppsikt över sakerna nu. Nya observationsplatsen i trädgården känns bra.

Förutom huset inga större hårdvaru astronomiinvesteringar. Nog bara en ny förlängsningkabel för utebruk och en reparation av guidekameran.
Mjukvarumässigt så har jag köpt ACP Scheduler som jag har testat en hel del under sommaren/hösten.
Den programvaran är en del i min långsiktiga planering för ett framtida observatorium och den gör det mycket lätt att fotografera många olika objekt på en kväll.

Hade i början av året aldrig trott att jag skulle göra närmare 2000 variabelobservationer men med hjälp av ACP scheduler så var det lätt. Inte blivit så mycket djuprymdsfoto i år men planerar mer av det nästa år....

Det var en kort summering av 2012 för mig. Hur var erat år?
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by Starfish »

Gott nytt år på dig!

För mig har detta året vart bra, kom tillbaka från min behandling på två år då jag bott bl.a utomlands och även i Malmö och Stockholm. Tar sin tid att må bra men har mycket att tacka astronomin nu de sista sex månaderna av året då det lyft mig o gett mig ny glöd i livet att kämpa på. Nu för första gången på nästan 3 år får jag fira nyår med min familj igen då man blivit accepterad som en del av familjen igen!

Ett bra år 2012, och tur att inte världen gick under hehe :D

Mvh Marko, Gott nytt år på er alla!!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by bjorne »

Mitt år har mest bestått av att försöka få mitt obs färdigt, hade tänkt mig att ha det klart i slutet av November men icke.
Jag får skylla på dåligt väder och många veckor på resande fot.
Nu siktar jag på att i alla fall försöka få så mycket klart att jag kan använda det, det kosmetiska som målning kan vänta tills det blir bätrre och torrare väder.
Har en hel del nya prylar jag gärna skulle vilja lära mig använda.

Grått Nytt Hår på er allihopa :D
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by danhei »

Önskar också er alla ett Gott Nytt År :green:
Ett ganska händelserikt år för min del. Optimerade min tub med en field-flattener, samt en skräddarsydd kamera-adapter för och nå maximal stabilitet.
Därefter uppgradering till 8-pos filterhjul till 583-an. Fortsatte med optimering av kabeldragning där numera allt ovanför de rörliga axlarna är draget genom huvudet på monteringen.
Sen hade jag ett par trädklättrare här som först tog ner vår silvergran och senare vår stora björk vilket helt klart förbättrat sessionstiderna.
Jag har även konverterat från Nikon till Canon efter o varit gift med Nikon sedan 1980.
Mest minnesvärt har såklart varit Venuspassagen 2012 som var magiskt och minnesvärt för livet :)
Bildmässigt får man nog säga att det varit katastrofalt, en bild på hela året, vilket säger en del om vädergudarna söder om Stockholm :sad:
2013 bör mao ge bättre förutsättningar till lite fler bilder, så mycket sämre väder än 2012 kan det ej bli.

MVH
/Danne
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by Bengt »

Nästa man till biktbåset :D
Tycker det har blivit bra astroår ( trots allt vädergnäll ) och blivit ett ganska stort antal bilder ändå. Ca 20 av dessa blev publicerade här på astronet.Med andra ord ett ganska normalt fotoår.
Min nya H18 blev det mitt nya instrument detta året och den levererade som förväntat.
Kanske lite otippat blev de objekt som jag blev mest glad över hinna med under våren var de som visade lite mer astronomiska udda fenomen.
tex Ambartsumians knut
http://www.astropixlar.com/arp105.htm
men även jetstrålen på m 87 var skoj fånga
http://astronet.se/view_image.php?id=1755&mode=large .
Den sista delen av året är det mer långtidsexponeringar som gällt. Något som jag kommer fortsätta med under 2013 + en rad nya fotoprojekt jag tänker testa.
Den stora upptäckten jag gjorde detta året är att man här i Skåne redan i mitten Juli kan inleda ccd foto.
Betyder jag nu säkert kan köra ca en månad länge än innan om jag fotograferar ända in i Juni.
Visserligen blir det inte mer än ca 2-3 timmar per natt men det är alltid något.
Tycker aldrig astrofoto har varit roligare. Finns så otroligt mycket kvar plåta trots jag går in på mitt 10:e år nu 2013 som deep skyfotograf.
Clear sky och ett riktigt gott nytt år på er alla.

Bengt
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by VigdisVZ »

Hela året har inte varit bra, men det har blivit dessto bättre på slutet. När senaste förhållande tog slut i sommras så beslöt jag mig att aktivera mig med fysisk träning och föreningsliv istället. Därför blev 2012 premiärår för seriös amatörastronomi för mig.

Jag har sedan 2011 sneglat på teleskop. I höstas gick jag med i Uppsala Amatörastronomer och lärt känna Stoffe, Hogis, Pesa, Lars, Patrik, Per och Mats och alla andra. Där fick man mycket bra tips och blev givetvis imponerad av föreningens två teleskop på Sandvreten.

Nu sitter jag med en NEQ-6a och en liten trevlig 6tums F/5 newton. Det har inte blivit så mycket fotande och obsande tack vare vädret, men jag har sett en hel del blandade objekt. Min M45 finns i galleriet och jag har tagit en hoper lovande testbilder. Jag har dock flitigt varit ute med kikarn och försökt se de ljusstarkaste objekten genom ljusförorenade skyar runt Märsta/Arlanda.

Om nu bara vädret kunde bli lite bättre så kan jag lova att fotonerna inte går säkra under 2013.

Carl
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by magnahrl »

Hej!

Bortsett från Venustransit och i viss mån Jupiteropposition har -12 varit ett typiskt mellanår för mig. Lite av inspiration har saknats. I år har jag inte varit ute med go-to utan enbart hållit mig till stjärnhoppning om jag ens kännt för att släpa ut grejerna från min balkong.
Nåja jag har hållit på sedan mitten på 60-talet så jag vet att afa för mig infinner sig dippar då å då. Det har funnits år då jag inte ens tittat genom ett okular men astronomiintresset har alltid funnits som en röd tråd i mitt liv och kommer aldrig svikta.
Inför -13 hoppas jag fördjupa mig mer i DSO världen och med lite tur få någon fin obs av Saturnus som tyvärr börjar stå lite sämre till nu.

Gott Nytt alla och må vädergudarna vara med eder!

/Magnus
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by Jonas »

Hejhej,

Precis som för Magnus har detta varit ett år då den riktiga känslan inte riktigt infunnit sig. Mest beroende av vädret tror jag men små nergångar kommer alltid. Snart är man förhoppningsvis på topp igen!

Instrumentinköpen har dock fortsatt så visst, jag är en äkta astroholic. Mitt senaste inköp (i förrgår!), en 6" GSO R-C, försökte jag testa igår kväll men jag fick ge upp eftersom det till slut började regna.
Jag har även fått ihop en komplett reseutrustning som jag ska kunna ta med som handbagage på flyget vid resor söderut.

Det jag ser mest framåt mot nästa år är att kometen som smyger fram i väster i början på Mars kommer att kunna mäta sig med Hale Bopp i ljusstyrka. Vilket förträffligt fotoobjekt det kan komma att bli. I början med Uranus i samma bildfält och senare med M31 i samma bildfält. Hoppas nu förutsägelsen slår in :good:

Med detta önskar jag er alla ett klart och fint 2013!

Gott Nytt År!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by Starfish »

Jonas wrote:Hejhej,

Precis som för Magnus har detta varit ett år då den riktiga känslan inte riktigt infunnit sig. Mest beroende av vädret tror jag men små nergångar kommer alltid. Snart är man förhoppningsvis på topp igen!

Instrumentinköpen har dock fortsatt så visst, jag är en äkta astroholic. Mitt senaste inköp (i förrgår!), en 6" GSO R-C, försökte jag testa igår kväll men jag fick ge upp eftersom det till slut började regna.
Jag har även fått ihop en komplett reseutrustning som jag ska kunna ta med som handbagage på flyget vid resor söderut.

Det jag ser mest framåt mot nästa år är att kometen som smyger fram i väster i början på Mars kommer att kunna mäta sig med Hale Bopp i ljusstyrka. Vilket förträffligt fotoobjekt det kan komma att bli. I början med Uranus i samma bildfält och senare med M31 i samma bildfält. Hoppas nu förutsägelsen slår in :good:

Med detta önskar jag er alla ett klart och fint 2013!

Gott Nytt År!

/Jonas
Jasså en GSO RC 6a, grattis :D ska bli kul o se dina resultat kompis!! Gott nytt år!
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by perfrej »

Japp, ett spännande år men dessvärre med riktigt dålig utdelning under hösten :(

Det har blivit tillskott i parken i alla fall - det kanske är därför som vädret varit mest skit. En 10Micron GM2000HPS kom i februari och en Takahashi FSQ196EDX III i somras. I december blev det en 190MN och jag väntar in en 10Micron GM1000HPS och en QSI 683WSG8 under januari. Alltså, räkna med skitväder ett tag till... Mitt fel :geek:

Om det nu mot all förmodan skulle klarna upp i januari så skall jag köra så det ryker och kanske smyga ut en av utrustningarna antingen till Norrland eller längst ut i Stockholms skärgård. Vi får se. 2013 innehåller också ett observatoriebygge i Provence dit 2000-monteringen och Taken skall. ACP provkörs för tillfället och blir motorn i den installationen.

Jag har under hösten hunnit designa klart min "Astrobox" vilken är USB-styrd och kan slå på/av en massa 12V, har en USB-hubb som kan "dra ur och sätta i" kontakterna på distans, ASCOM-styrning av tak och fokuserarmotorer (stegmotorer) och lite annat krafs. Tanken är att den skall bli tillgänglig för en spottstyver.

På mjukvarufronten blev det en ASCOM-drivrutin för 10Microns monteringar i GM-serien, framtvingad av den totala bristen på något som fungerade överhuvudtaget (LX200-drivrutinen från 1900 kallt är ingen höjdare). Min finns tillgänglig som Baader-Planetariums drivrutin för GM-serien genom mig. I samband med att jag snickrade ihop den skrev jag också ett program för att bygga pekmodeller i 10Micron-monteringar helt automatiskt. Den funkar i och för sig mot vad som helst som har ASCOM men ger bäst ifrån sig om det sitter en 10Micron i andra ändan. Jag har också skrivit en drivrutin för Baaders kupoler. Eftersom jag suttit i en årslång, obehaglig och karantänsliknande situation arbetsmässigt har det blivit tid över till allt detta. Utmärk distraktion och jag har lärt mig massor!

Jag önskar alla ett riktigt fint 2013 och ser fram emot fortsatt god kamratskap här på detta forum!

Hälsningar,

Per Frejvall
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by Jonas »

En FSQ 196! Inga dåliga grejer men då blir det dåligt väder till midsommar!
(Jo jag förstår att det är en 106:a, kunde inte låta bli! :D )

Lyckat till med alla nya prylat och Gott Nytt!

/Jonas
perfrej wrote:Japp, ett spännande år men dessvärre med riktigt dålig utdelning under hösten :(

Det har blivit tillskott i parken i alla fall - det kanske är därför som vädret varit mest skit. En 10Micron GM2000HPS kom i februari och en Takahashi FSQ196EDX III i somras. I december blev det en 190MN och jag väntar in en 10Micron GM1000HPS och en QSI 683WSG8 under januari. Alltså, räkna med skitväder ett tag till... Mitt fel :geek:

Jag önskar alla ett riktigt fint 2013 och ser fram emot fortsatt god kamratskap här på detta forum!

Hälsningar,

Per Frejvall
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
perfrej
Posts: 257
Joined: 2010-12-04 07:57:08
spamtest: JA
Location: Saltsjöbaden

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by perfrej »

Haha! Så kan det gå ;)

Tack!

/per
Takahashi FSQ106EDX III
190MN med Moonlite
TEC-140ED med TEC flattener
10Micron GM2000HPS II UP, GM1000HPS
SBIG ST8300M, QSI 683swg
Timaoes
Posts: 621
Joined: 2011-03-07 21:21:18
spamtest: JA
Contact:

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by Timaoes »

Då vill jag också önska alla astronetianer ett Gott Nytt år.

För egen del har 2012 inte inneburit några större investeringar i det tekniska, men en laser med tBlug från Howie Glatter blev det iallafall. Mycket glad för den. Observationellt så är det tre saker som kan nämnas: Mars i våras, Venuspassagen och kometjakten nu under hösten. Mars observerade jag systematiskt under någon månad i våras och lyckades tillslut rita en alldeles egen Mars-karta. Venus-passagen vill jag nog räkna som mitt bästa astrominne hittills. En fantastisk upplevelse under perfekta förhållanden. Och att jaga kometer har på sistone blivit ett alternativ till DSO:erna jag annars brukar uppehålla mig med. Visuellt är det en liknande utmaning som när man obsar nebulosor eller galaxer, men därtill kommer ett dynamiskt drag som tilltalar mig. Såhär långt har det blivit nio kometer, varav fem under 2012.

/Johan
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by skafar65 »

Gott Nytt År på er!
Denna tråd är alltid lika kul att läsa tycker jag! Ser tillbaka på mitt egna år och bakåt så inser jag snabbt att 2011 var ett fullständigt förlorat år för min del! En bild 2011 med Sagitta teleskopet :) http://astronet.se/view_image.php?id=1291 Teleskopförsäljning och väntan på Big Bowser gjorde att året endast blev en lång väntan! Till sist kom ju grejorna lagom till 2012 som egentligen är det som skulle summeras så nog sagt om 2011, det får bli en parantes i min historik.

2012 då? Ja som sagt så kom ju drömprylarna lagom till årsslutet 2011. Han dock aldrig med att ta någon bild med grejorna. Ombyggnation av pir och till en viss del observatoriet. Fick ju riva en stolpe för att få in tuben! Varje millimeter jag kunde spara in för att få plats att snurra runt blev guld värt. När allt i princip var klart och jag tagit mina första trevande bilder med 10Micron GM2000QCI och Planewave CDK17
http://astronet.se/view_image.php?id=1614 var det dags att byta till 10Micron GM2000HPS och jag fick börja om lite igen. Det tog inte så lång tid och jag var igen efter någon månad. Efter Grisgalaxen fick jag till min bästa bild detta året på M51: http://astronet.se/view_image.php?id=1754&mode=large Ny kamera SBIG STF8300m gav nya utmaningar men sakta men säkert började jag känna mig bekväm med grejorna. M82 fick sig en runda. Lite nya bekymmer dök upp då långa exponeringar med stort instrument skapade nya problem. Blödande pixlar tvingade mig att experimentera med kortare exponeringstider och binningar. Första delen av säsongen avslutades med en fantastiskt trevlig upplevelse, Venuspassagen en tidig junimorgon! http://www.youtube.com/watch?v=lG7RWKl_Rd0

Tidig start på andra delen av säsongen precis som Bengt fångade jag välkända fotoner från M27. Ett fåtal kvällar under hösten som gick åt till finjusteringar, isbildning på sekundären dödade en natts fotograferande. På med värmeband och sen har det i princip varit grått sedan dess. Ett försök på Andromeda gav mig insikten att jag nog måste skaffa den där fokalreduceraren trots allt. De få kvällar som det är fint begränsas ytterligare av nästan 3000mm i brännvidd!

Så kampen mot materia fortsätter. Framför sig ser man den perfekta lussamlaren som fångar så mycket under den korta tid som erbjuds. Vädret tycks bli allt sämre och sämre! Skjutjärnsastronomi är fortfarande aktuellt! 2013 blir kanske året som allt faller på plats.

Mvh //Micke
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Gott nytt år och summering av 2012

Post by Lars-Gunnar »

Hej alla och ett Gott Nytt År och låt vädret stå oss bi!

Den största händelsen för mig 2012 när det gäller astronomi var färdigställandet av mitt observatorium, det tog ca 1,5 år från första skissen tills jag började med polinställningen i höstas. Men nu är det på plats och förhoppningsvis kommer vädrets makter att vara mer på min sida 2013!
Man behöver inte ha någon brådska när man fotar längre och det är en mycket trevlig upplevelse, man kan ta Lum bilder ena kvällen och sedan fortsätta kvällen efter och på så sätt jobba sig igenom objektet. Det tar nog ca 10 min från det man stiger in igenom dörren till obset tills monteringen spinner till första objektet.
Det är ingen direkt svit man har att röra sig i utan ganska trångt men det är ändamålsenligt och hyvsat funktionellt med en varmdel underst och en kall "vind" där teleskopet finns. Datorn hänger i taket bredvid piren och sladdarna är på så vis mycket korta alla sladdar går direkt in i datorn utan hub, antalet uttag räckte precis.
Jag satte en kraft central uppe i obset och matar 380V upp till obset och 220 via centralen till allt som har med dator, telskop, kamera etc. att göra, Parallellt har jag en vanlig 220 kabel för belysning och värme.
Just nu håller jag på med en timer som pulsar för drivning av domen så den följer när man fotar.

M.v.h

LG
IMG_0864-mini.jpg
IMG_0864-mini.jpg (27.4 KiB) Viewed 4238 times
IMG_0865-mini.jpg
IMG_0865-mini.jpg (22.77 KiB) Viewed 4238 times
Post Reply