Observationslogg?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Observationslogg?

Post by magnuslar »

Hej!

Hur gör ni andra för att föra logg över era obsar? Jag menar inte att hålla koll på bilderna (phew) men på klassiskt sätt, själva obsandet: datum, vad man obsat, hur det funkat, vilken utrusning osv. Old school är ju att göra det på papper, men vi har ju tillgång till alla möjliga smarta elektroniska lösningar idag - allt från att göra en Evernote-anteckning, till ett kalkylblad, till det mer genomtänkta med nån slags databas och existerande program som ObservationManager.

Så vad finns som faktiskt funkar helt praktiskt - hur gör alla ni andra?

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Observationslogg?

Post by DHEB »

Hej Magnus!

Jag började med gammaldags anteckningsbok, där jag skrev datum, väder, himmelskvalite, mm, plus observationer ordnade efter tid. Jag har sedan några år gått vidare till en digital observationsdatabas. Modellen finns här att ladda ned och se och ändra:

obslog - an elementary database model for logging astronomical observations

Jag använder en röstinspelare när jag observerar. Sedan lyssnar jag av inspelningarna och skriver i databasen. Därifrån gör jag sedan rapport och allt annat intressant med statistik osv genom skript som anropar databasen.

Jag kan någon gång gärna berätta mer om detta. använd gärna databasmodellen, den är öppen källkod.

/H.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Observationslogg?

Post by Hans Bengtsson »

Loggbok med fasta blad var en viktig del av mitt observerande innan direktrapportering till SVO och AAVSO blev möjlig. Obsarna gick med den nya metoden direkt från anteckningspapperet in i databaserna utan att passera loggbok.

Ett slumpvis valt exempel på en sida ur loggboken för 30 år sedan ges nedan. Värt att notera är att jag gav klockslagen i SNT, om det hade varit idag skulle jag ange UT istället. Kalenderdatumet jag gav gällde tiden före midnatt, även om obsarna gjordes efter midnatt, detta för att få nattens obsar samlade under samma heltals-JD.

Allra längst till vänster, i marginalen, antecknades vilken SAAFV-fil obsen ingår i. Dessa filer producerades med ett basic-program jag skrivit, de omfattade även andra svenska observatörers resultat, de lades in i Astrobasen, och skickades i sammanslagen form med jämna mellanrum (på diskett) till våra finländska kolleger för slutlig publicering i form av häften.

Det mesta i hanteringen var otroligt tidsödande på den tiden. Inget jag saknar. Mycket bättre idag!

Mvh
Hans Bengtsson
DF302BE8-B56C-4FAF-9842-8BAD0F349354.jpeg
hellbom
Posts: 164
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Observationslogg?

Post by hellbom »

Om man kör alltid astrofotografering finns inbyggda loggar i digital bild. Det kanske inte räcker för vissa amatörer. Filen heter Exif. https://sv.widsmob.com/tips/exif.html" onclick="window.open(this.href);return false;
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Observationslogg?

Post by magnuslar »

Hej!

Nja, jag tänkte nåt mer än EXIF-filen så man just kan gå tillbaka och se när man obsat vad och så - och logga sånt som seeing, FWHM, och monteringens uppförande. Hans, din handskrivna logg är ju underbar :) Det är faktiskt rätt hisnande så mycket saker ändrats på så kort tid. Jag har också gamla skrivna loggar men långt ifrån så där omfattande och noga...

Hernan: ditt system verkar jätteintressant ju. Är det fler här inne som använder det? Jag ska testa en dag när jag har lite tid över, kontaktar dig nog direkt också för extra support :)

Magnus
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Observationslogg?

Post by DHEB »

magnuslar wrote: Hernan: ditt system verkar jätteintressant ju. Är det fler här inne som använder det? Jag ska testa en dag när jag har lite tid över, kontaktar dig nog direkt också för extra support :)
Magnus
Vad jag vet är jag den enda som använder detta. Jag tycker också att det är bra, ödmjukt talat :D Det funkar för mig. Man kan också vara kreativ med sina skript får att få fram det man är intresserad av. Efter flera tusen observationer inlagda blir det riktigt roligt med planering och rapport, mm. Jag kan berätta mer någon gång via skype.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Observationslogg?

Post by DHEB »

Hans Bengtsson wrote:Loggbok med fasta blad var en viktig del av mitt observerande innan direktrapportering till SVO och AAVSO blev möjlig. Obsarna gick med den nya metoden direkt från anteckningspapperet in i databaserna utan att passera loggbok.

Ett slumpvis valt exempel på en sida ur loggboken för 30 år sedan ges nedan. Värt att notera är att jag gav klockslagen i SNT, om det hade varit idag skulle jag ange UT istället. Kalenderdatumet jag gav gällde tiden före midnatt, även om obsarna gjordes efter midnatt, detta för att få nattens obsar samlade under samma heltals-JD.

Allra längst till vänster, i marginalen, antecknades vilken SAAFV-fil obsen ingår i. Dessa filer producerades med ett basic-program jag skrivit, de omfattade även andra svenska observatörers resultat, de lades in i Astrobasen, och skickades i sammanslagen form med jämna mellanrum (på diskett) till våra finländska kolleger för slutlig publicering i form av häften.

Det mesta i hanteringen var otroligt tidsödande på den tiden. Inget jag saknar. Mycket bättre idag!

Mvh
Hans Bengtsson
DF302BE8-B56C-4FAF-9842-8BAD0F349354.jpeg
Jag tycker också att det är härligt ärorikt gammaldags med din logga, Hans. Jag ser också att du snittade ungefär 1 obs/3 min. Jag gör ungefär detsamma, då vet man att man är på rätt spår. ;)
Post Reply