LaPalma

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma

Post by Håkan N »

Lars,

Du nämnde nåt om S&T.
Hittar du nåt kan du maila mig adressen alt scannan in nåt om detta ?
Bara intressant att läsa i saken sas. Varför de inte får ihop det, och om det är uråldrig teknik, ljusföroreringar, brist på pengar till löner, intresse att titta på kosmos både privat och organisationsmässigt etc, etc.
itelescopes, hur stora är dom i spegeln ?
Antar om 120 kr finns inget intresse i investera i nåt på ex La Palma idag.
En plånbok kan inte åstadkomma mycket, men hundra eller en organisation som jag sa men antar att nåt sådan intresse inte finns helt enkelt eller att samarbeta mot ett större projekt ( av olika anledningar säkert )
Pensack på Eyepiecesinc sa till mig att astronomi har minskat dramatisk de senaste åren.
Shane på Dream berättade att i Canada på ett mycket mörkt område hade en ide om flertal 40 tummare och 30 tum's teleskop med stora byggnader, vägar dit, föredrag, planetarium osv, men han har slut på pengarna.
Iden var att ta dit astro turism, men i Canadas vildmark (?)
Men han räknade på att det minns miljoner studenter osv.
Se detta ; http://www.madawaskahighlandsobservatory.com/
Inget smått...
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: LaPalma

Post by Hans Bengtsson »

Det kanadensiska projektet låter i mina öron rätt knepigt för att inte säga orealistiskt. Det är ju knappast så att man kan locka massor av människor till ett ställe in the middle of nowhere på det sätt som planerna försöker ge sken av. Bättre då att placera observatorier avsedda för allmänheten i närheten av där allmänheten faktiskt bor, trots ljusföroreningarna där. Man kan också fundera på hur man som argument kan ange att himlen är totalt fri från ljusföroreningar och i samma andetag skriva att platsen är lämplig för att den ligger nära stora städer.

Här är några kommentarer till projektet:

http://wildwoodbnb.com/blog/?p=1293

M v h
Hans Bengtsson
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma

Post by Håkan N »

Jajösses, hade han råd med marken och det fanns ev en väg dit, varför inte en dome med underliggande kontors byggnad och ett skapligt teleskop ? ( om han ville åt det mörka området )
Starta där och inte med en broschyr och 18 milj dollars..
Men otroliga projekts har gjorts av fantaster.
Se på arenan i Tierp inom motorsporten bara hemma här, en omöjlig uppgift, nejdå. Men avståndet från Stockholm (?) och en regnig sommar så var konkursen ett faktum 2 år senare, och många bankade på dörren och ville ha sina fakturor betalda..
Den av de 5 med deg sa då nej efter lagt in 2-3 gånger extra på raken.
Såldes på auktion för 20 mille, kostade +200 och då hade staten/militären gjort klart området när det köptes av de 5 ägarna. Det var innan en 'hemlig' bas bredvid E4'an, men få visste om den.
Ingen fick en bankgaranti pga bara driften, men så kom nya ägaren med 20 rena, så konkursförvaltaren sa ok.
Betänk bara mark och markjobben med avlopp, väg in ( gjort av staten innan ), rena fyndet bara i marken.
Men idag i drift, så bra så för entusiasterna. Idag är det en av de bästa i världen, skapligt jobbat av amatörer/entusiaster som drog igång saken!
Men i sanningens namn var det han med deg som sa till Kommunen hans företag skull bedriva sin rörelse där ( stor Svensk entreprenör ), därav sålde kommunen marken billigt. ( deras id'e var väl att det skulle bli jobb på bygden och inkomster under stortävlingar )

Vilka bygger teleskop anläggningar vi ser lite här och var i världen. Är det privatpersoner, organisationer, och hur finansierar dom speglar på flera meter och med allt runt omkring, var kommer pengarna ifrån ?
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: LaPalma

Post by AstroFriend »

Har inte en aning om vilket år av S&T jag läst om gamla observatorier. Men det går nog att söka i deras arkiv.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma

Post by Håkan N »

Tittade på ett teleskop som är med i Lovell gruppen och byggt söder om Flagstaff i Arizona och Discovery Channel har intressen i. Blev klart 2011.
Imponerande bygge med 4.3 meters spegel, stort men inte alls bland de största givetvis.
54 miljoner USD sas det om i investeringskostnad.
Man undrar hur de finansierar sånt här och betalar driften.

Familjen Lovell har tydligt vetenskapliga intressen inom astronomin sedan länge.
Men fick familjen pengar ur titta på kosmos, kan så inte vara fallet.
Vem betalar för vetenskapen de får ut.
Man kan förstå universitet, och viss forskning med statliga medel dom det finns anslag, men privata organisationer i denna prisklass, verkar smått otroligt om så än i USA. Och detta är 4.3 meter spegel.
Ok, nån kan betala ofantliga summor för vetskap om det finns pengar ( det kan jag förstå ), men dessa enorma teleskop ger ju inget tillbaka i kontanter, för dom kan ju inte 'sälja' ut den kunskap de får, eller hur fungerar det ?
Nån som vet ?
Allt är ju dollar och cent, men vetenskap och ego får säkert kosta, men pengar måste ju in, och vad får de 'tillbaka' ?
Kan någon privat verkligen vilja betala ur egen kassa i dessa enorma belopp för kunskapen.
Verkar smått otroligt.

Nån miljon kan ju i bästa fall även en mindre intressegrupp ordna ( typ ett hyffsat teleskop och mark i arrende och en domebyggnad i enkel form ) och sedan analysera materialet för sitt egna nöjes skull, men såndana här projekt ?
-Hur går det till ?
Skjuter 'super-rich people' in pengar i donationer eller är det statliga medel i botten även om det kallas privat ( som typ detta teleskop enk Wiki privat ägt )
Kan någon förklara för mig som har insyn och läst om sånt här genom åren!

http://utnews.utoledo.edu/index.php/08_ ... -astronomy
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma

Post by Håkan N »

54 miljoner USD och ett kinesiskt okular och USD 200 Moonlite focuser ;-))
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma

Post by Håkan N »

Om pengar i teleskope byggen…

10 meter,, nu bygger dom TMT på Hawaii ( 30 meter )… och ett 40 meters i Chile..

Jösses.

H.

---------------------------

Från: Don Pensack
Skickat: den 17 september 2015 16:24
Till: Håkan Nordström
Ämne: Re:

54 Million for a 4.3m telescope is cheap.
In today's money, the Palomar 5m telescope would be 2 BILLION dollars.
The 10m Kecks cost over 2 billion dollars to build both, including the domes.
Here is an article on how the Discovery Channel scope was built and funded:

http://www.skyandtelescope.com/sky-and- ... telescope/
Most big scopes are built with government and university funds and grants, while this one was privately funded.
Don
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: LaPalma

Post by Håkan N »

Nu har jag bokat ett mindre hus på La Palma under hela december.
I Tijarafe ca 650 meter högt beläget på väst sidan av ön.
Den som vill eller har lust som har nån utrustning och har astronomiska erfarenhet är välkommen att kontakta mig, som vill ta nån varm dag där nere under december.
Jag kommer ha bil, och kan hämta upp vid Santa Cruz.
Vet inte hur himmeln är där under den tiden eller läget på vulkanen.
Antar att det är skapligt vid Tijarafe en klar natt ändå.
Sailislife
Posts: 1
Joined: 2018-03-07 12:11:25
spamtest: JA

Re: LaPalma

Post by Sailislife »

Hej Håkan.
Du var ju tidigare intresserad av min 8"Cave Astola. Vi träffades ju på TUS för något år sedan. Finns intresset kvar?
Mvh
Rolf Sonnergård
Post Reply