Tips till Gymnasiearbete

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Tips till Gymnasiearbete

Post by anivision »

Hej på er!

Min dotter har nu börjat sista året på gymnasiet (naturvetenskaplig linje) och funderar på vad hon ska göra för examensarbete. Hon är inne på gravitation och svarta hål, men jag har svårt att hitta praktiska experiment inom dessa ämnen. Jag funderar själv på om man kan komma på något ämne inom astrofysik som man kan använda mina teleskop (den största är en 10" reflektor) till att göra några praktiska övningar med.
Det som ska finnas med i arbetet är:
Frågeställning
Slutledning
Praktiska övningar som stödjer slutledningen

Alla tips inom ämnet tas tacksamt emot!
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Tips till Gymnasiearbete

Post by ThomasK »

En uppgift skulle kunna vara att testa formlerna för gränsmagnitud med teleskop med olika öppningsstorlekar och förstorningar. Frågeställning: Hur väl stämmer formlerna från t.ex viewtopic.php?f=18&t=9668&p=44294&hilit ... mel#p44294" onclick="window.open(this.href);return false; eller https://en.wikipedia.org/wiki/Limiting_magnitude" onclick="window.open(this.href);return false;.

Använd olika teleskop och olika okular mot samma område högt upp på himmeln och se hur djupt det går att se. Om hon väljer ett område runt någon välkänd variabel kan man få kartor med magnituder från AAVSO (https://www.aavso.org/apps/vsp" onclick="window.open(this.href);return false;)
Thomas Karlsson
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: Tips till Gymnasiearbete

Post by Quilding »

Solfläckar tycker jag är ett intressant fenomen. Men hur man formulerar frågeställning, slutledning och praktiska övningar i ämnet vete tusan :|
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips till Gymnasiearbete

Post by AstroFriend »

Det enda rimligt svåra jag kan komma på med gravitation och ett teleskop.

Varför inte försöka bestämma en himlakropps bana. Enklast om det skall utföras på kort tid är de inre planeterna som rör sig snabbt. Med Merkurius kanske man kan mäta banans påverkan av relativistiska effekter, risken är väl att mätningarna behöver göras under lång tid och kanske med en precision som är svår att uppnå. Men vanliga banparametrarna är kanske något. Hur lång mätserie behöver man för en asteorid tro. Och när skall exjobbet vara klart.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Tips till Gymnasiearbete

Post by anivision »

Hej och tack för ideerna.

Lars, det ska vara klart i början av april nästa år.
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Tips till Gymnasiearbete

Post by anivision »

Nu har hon bestämt sig, det blir ett arbete om variabler. Detta har säkert gjorts av flera, men det är ju inte förbjudet att göra det igen.
Frågeställningen blir skillnaden mellan "vanliga stjärnor" och variabler och om vilken stjärna som helst kan bli en variabel. Det blir naturligtvis en ingående redovisning om vad en variabel är, hur den uppkommer och under vilka förutsättningar de bildas.

Som praktiskt arbete får hon hitta någon bra variabel att observera och göra mätningar på och beskriva hur detta görs tillsammans med mätkurvor. Vad tror ni om detta?

Vi tar tacksamt emot alla tips på vad hon kan mäta/iakta/observera.

Jag tror att hon får förkovra sig i detta forumets variabelsektion. Kanske har vi en framtida medlem här...

Mvh Kent
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips till Gymnasiearbete

Post by AstroFriend »

Hej Kent,
Det låter ju jättespännande. Något man borde göra själv! Hon kommer väl redovisa här också?

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Tips till Gymnasiearbete

Post by Hans Bengtsson »

Mitt förslag blir då: stjärnan Chi Cygni. Lång historisk bakgrund. Det har skrivits mycket om den. Studeras flitigt av svenska amatörastronomer. Just nu av magnitud 6 och synlig i minsta lilla fältkikare. Finns också en hel del material om upptäckaren Gottfried Kirch.

Mitt förslag till upplägg skulle kunna vara:
1. Översiktligt om variabla stjärnor.
2. Mera detaljerat om Mira-stjärnor (miror).
3. Chi Cygni som "fallstudie" av en mira.

Det är en väldigt nyttig erfarenhet att på gymnasienivå skriva en strukturerad uppsats av detta slag. Precis rätt tillfälle i livet. Förresten har jag mött flera gamla variabelobservatörer som inte alls studerar variabler längre, men som berättat att det var just variablerna som senare fick dem att välja naturvetenskapligt yrke, ofta inom helt annat område än astronomi.

Mvh
Hans Bengtsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Tips till Gymnasiearbete

Post by wilt »

Jättebra idé med miravariabler i allmänhet och en eller annan stjärna, som till exempel chi Cyg, som fallstudie. Man kan göra egna observationer och även använda andras obsar i SVO och/eller AAVSO för att tidsbestämma flera maxima och på så sätt bestämma variationernas period. Innehåller astrofysik - varför varierar miror, hur passar de in i stjärnors utvecklingsfaser (HR-diagram mm)? - och även matematik - behandling av observationer för bestämning av maxima etc.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Post Reply