Planet X

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Planet X

Post by PerOlofJ »

Vad tror ni om den teoretiska upptäckten av Planet X?

När jag läste om det för första gången trodde jag först det var en artikel typ, "aliens on the moon..."
Att det fanns en planet , ouptäckt , i vårt solsystem när det redans hittats 1000 tals exoplaneter lät ju milt sagt svårsmält.

Men, teorin är ju väldigt seriös och det är väl snart accepterat att det faktiskt finns en 9e planet i vårt solsystem.

Frågor;

När tror ni den första observationen av planeten kommer?
Hur stor är den, kan den rentav vara ett hot mot oss på jorden?, ex meteornedslag .
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Planet X

Post by AstroFriend »

Hej PerOlof,
Teorier om fler planeter utanför de idag kända planeterna i vårt solsystem har det funnits i ett par hundra år. Man vill förklara störningar i de nuvarande yttersta planeternas banor.

Här skulle dess hemvisst vara:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Kuiper_belt" onclick="window.open(this.href);return false;

Man har redan funnit en del större objekt, men precis som med Pluto vill man inte kalla de för planeter.

Man kommer säkert med tiden finna många fler objekt i Kuiper bältet allteftersom vi får bättre instrument.

Allt som finns i vårt solsystem stör varandra med sin ömsesidiga gravitation och ibland blir det rena kollisioner. En del får kurs mot vår jord, så har det alltid varit under vårt solsystems livstid.

Titta i den här astronomiska ordlistan jag sammanställt:

http://www.astrofriend.eu/astronomy/ast ... onary.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske du där finner svar på dina funderingar. Finns bland annat transneptuniska objekt och andra ideer under åren om ev yttre oupptäckta planeter i denna lista.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Planet X

Post by ThomasK »

Jag antar att det är den hypotetiska "Planet Nine" som Michael Brown och Konstantin Batygin föreslagit du tänker på. Det är en spännande idé som skulle förklara likheterna i de excentriska banorna de yttersta Kuiper-bältesobjekten har. Själv är jag lite skeptisk till idén, tycker det är konstigt att den skulle kunna hålla sig gömd så länge. Men skulle den hittas skulle det vara en sensationell upptäckt. Enligt hypotesen skulle det vara en rejäl himlakropp på runt 10 jordmassor.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Planet X

Post by timokarhula »

Enligt en artikel i Tähdet ja Avaruus är sannolikheten störst att den nionde planeten skulle finnas i konstellationen Eridanus, med tanke på hur den skulle hålla samman de transneptunska himlakropparnas banor. Den nya planeten skulle också kunna förklara varför solens ekvator lutar något mot solsystemets invariabla banplan (ej att förväxlas med ekliptikan).

/Timo K
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Re: Planet X

Post by Håkan N »

Jag tror inlägget ev handlar om Niburi, även kallad planet X eller den nionde planeten.
Internet kryllar ju av teorier om den elliptiska banan på 3.600 år som innan tog död på dinosaurierna osv, osv.
Är det en planet eller dvärg eller ett system framgår inte utan det är nåt man får avgöra själv och beroende på vad man läser.
Att en stjärna verkar ha en tvilling verkar vara vanligt.
Men om vår sol har en sån verkar ju idag inte sannorligt med sökningar i infrarött mm.
.
Det var ju ett inlägg inte så långt tillbaka här där nån påstod att Niburi nu syns – för den som ’vill’ se den.
Lite kul med tanken på att det nyss var en sol-eclips med miljoner åskådare och stort antal teleskop riktade samt alla amatör och pro astronomer världen runt.
Har inget hört om nån skådade Niburi där, men det sägs att planeten finns nu bakom solen från dessa ’kretsar’ som tror på detta.
Jag läste faktisk en bok långt tillbaka om den nionde planeten och sedan när jag fick mitt astronomiska intresse nyligen kollade jag lite på detta och insåg att internet är då verkligen igång..
Att astronomer tror det kan finnas en större planet må så vara i bältet, men de som är inne på Niburi anser ju att det är en konspiration att Nasa undanhåller detta för allmänheten att nu är den extremt nära oss från sin elliptiska gång.
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: Planet X

Post by PerOlofJ »

Mycket riktigt tänker jag på teorin som Brown och Batygin formulerat, och de har starka matematiska beräkningar för den.

Var själv väldigt skeptisk till iden initialt men nu tror jag fult och fast på den, att den ska ha hållit sig gömd är trots allt inte så märkligt, den är oerhört avlägsen och albedot lär vara sanslöst lågt. Ingen av oss lär kunna se den med de instrument vi har.
Post Reply