Flexures cell system

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Håkan N
Posts: 1033
Joined: 2014-12-15 16:26:17
spamtest: JA
Location: Falun

Flexures cell system

Post by Håkan N »

Jag har läst lite på spegelceller för ZTE fria speglar dom kallar flexures system.
Tekniskt avancerat, men kul att läsa om och mycket intressant.

Det här är inget som bara används för större speglar i rena teleskop verkar det som utan används även på mindre diametrar och inte bara space aplication.
De gör detaljerna i Invar som har ZTE på 1.5.
I ett reportage Zygo har ligger spegeln på 10 nm RMS surface.
Det vet jag är en extrem tolerans att uppnå genom samtal med ex QED.
Zygo har säkert fullt upp i labratorie miljö att hantera detta. Vet inte om diametern men tror inte det var över 20”.
Det här är figure error eller vad som inom amatör kretsar kallas vågar som då blir kring 8.
Nu används ju inte peak-valley/wave-front utan man använder sig av PV surface. Det ger då den dubbla talet mot wf.
Men 10 nm RMS Surface motsvara ca 8 vågar wf.

Man kan förundras när man läser om sånt här från Aerospace high-end med ION & MRF teknik och all teknisk utveckling bakom detta med ZTE noll och exlusiva celler och utan nån direkt prislapp.
Behövde dom inte flexures så kunde dom väl göra som amatör dobson gubbarna att ha aluminium trianglar osv i cellen med ZTE 23 och teflon paddar mot spegel. ( eller varför inte en lite på-stressad GSO spegel ? )

Inom amatör kretsar pratas det om jag har ett 8 vågs system genom hela dobben eller instrumentet i fråga.
Dessa har ofta tunna alu-rör tuber eller plywood lådor med tunna långa trussrör och ofta billiga diagonaler osv.
Okularet talar ju sanningen sägs det.
-Alltså lika toleranser som Zygo har fullt upp med och måste då använda nära friktionsfritt system och genom Invar detaljer i ZTE fritt glas i labb miljö ;-)

Jag har hört om 10 vågar eller mer tom från amatör kretsar. På CN är det vanligt.
Om speglar från Kina som kostar nån hundring sägs ju ligga kring 3-5 vågar och det med tunna alu-rör tuber och de snikna spegelcellerns och sekundärhållarna som finns i dessa billiga teleskop som kollimeras med laser.

Dom är duktiga inom amatörkretsar, det må jag säga i alla fall som ofta verkar krämar ut +10 vågar ut tom stora trä-dobbar och den billiga Kina marknaden levererar bra vågar till ett smalt pris.
Post Reply