450X

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
stoffe
Posts: 1781
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: 450X

Post by stoffe »

Denna diskussion börjar närma sig gränsen till att spåra ur nu. Jag föreslår att ni håller god ton mot varandra och att ingen av er lämnar Astronets forum för detta. Jag tycker att denna diskussion gärna får fortsätta mer sakligt men utan "paj-kastning".

/Mod
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: 450X

Post by magnahrl »

Hej!

När seeing är bra, ca 7-8/10 Pickering använder jag med viss framgång >400X med min gamla (1973) C8:a när jag observerar trånga dubbelstjärnor dvs 1" och under. Med min 8" f/6 Orion Optics UK Newton har jag varit uppe i 576X med goda resultat. Bla elongering av zeta Boo -09 -10. Med min Intes MK66 Mak tycker jag gränsen ligger vid 360X-400X och med min C80ED vid 200X. Detta gäller för mig vid dubbelstjärnor där komponenterna har ungefär samma magnitud. Jag gillar att se stjärnorna som runda skarpa airyskivor med en jämn diffraktionsring.
När magnutidsskillnaderna är stora (>2 mag.) och seperation också betydligt vidare tycker jag att jag tappar bort B kompontenten eller komponeterna i höga X. Exv ser jag e och f i Trapetset fint i upp till 150X. I god seeing annars syns de inte alls. Över den X försvinner de i min C8 och 8" Newt.

När det gäller planeter är saken en helt annan. När Jupiter, Saturnus och Mars står högt och seeingen är god-väldigt god är det sällan jag vinner något på att gå över 200X.

Vad gäller DS är det sällan/aldrig jag använder över 200X heller men jag kanske borde tänka om där.

Jag har hållit på att "titta på himlen" i teleskop till och från sedan -65 då jag fick mitt första av pappa som astronyfiken 13-åring. En 4" f/9 Newton. En jätte för en 13- åring på den tiden.

Egentligen har jag från början inte varit någon fan av höga X men allteftersom jag kunnat köpa teleskop med bättre optik och fra lärt mig vara ytterst noga med kollimering har jag börjat uppskatta höga X.
Likaså underlättar det otroligt om man har en montering med säker följning. Objekt som ständigt försvinner i höga X är inte så kul.

Kul är däremot astronomi och jag tycker det är avkopplande att observera i något av mina teleskop. Jag är i alla fall oftast nöjd med det mina teleskop kan visa mig. Och det är det som räknas för mig. Jag gör det endast för min egen skull, ingen annans. Och tänk att få ta del av detta underbara Universum. Var och en på sin nivå som man finner bäst för en själv.

Klar & Stadig himmel till alla!
Magnus

C80ED, Sky-Watcher Equinox 120ED f/7.5, Intes MK66 Mak, C8, 8"f/6 Newt, Lunt 35 HaDX, Tento 10X50B
Gemini altaz, CG5GT, Vixen GP dualaxis, HEQ5 dualaxis. Och oräkneliga okular, diagonaler, sökare osv
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: 450X

Post by Tony »

När det gäller visuellt obsande tror jag att det fungerar så här:
Ögat accepterar en hög grad av oskärpa i bilden om den ses genom ett okular, dvs hög förstoring.
Vid för mycket oskärpa blir hjärnan enbart irriterad och kan inte hantera bilden utan ser bara själva oskärpan.
Vid "lagom soft" oskärpa så kan vi koncentrera oss på objektet. Det som fattas, fyller vi i själva, troligen med hjälp av en fladdrande seeng. Nån bråkdel av en sekund är plötsligt bilden lite bättre, och det är det skeendet vi minns. Ungefär som om vi skulle ha ett Registax-program i huvudet!

För mycket skärpa (!) är vi heller inte nöjda med. Då anstränger vi ögat för att försöka se nåt vi missat! Bättre är att gå upp i förstoring och få den "softiga" (bekväma) bilden.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: 450X

Post by Hans Bengtsson »

Många goda synpunkter i dessa två senaste inlägg!

Magnus:
När du använde 576 x med 8-tum f/6 för att separera dubbelstjärnor, då bör samma förstoring vid det tillfället fungerat bra även för att se detaljer hos Ringnebulosan eller Eskimånebulosan eller någon annan liten planetär. Det finns inte så stora metodmässiga skillnader mellan att upplösa trånga dubbelstjärnor och att observera detaljer hos små nebulosor.

Mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: 450X

Post by magnahrl »

Hej Hans,

Jag tackar för ditt råd och ska ta det i beaktande.

Hälsningar,
Magnus
Post Reply