LED belysning och ljusförorening

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by DHEB »

Det var mycket bra gjort, tack!

Jag kan faktiskt tänka mig lyfta upp problemet här i Stockholm. Kanske bättre om man är fler som vill deltavi ett brev. Någon i Stockholm som skulle vilja samarbeta i ett sådant projekt?
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by Juicy6 »

Jag testade med en insändare i lokaltidningen först. Inga arga svar så jag gick vidare med ett förslag till kommunen.

https://www.dropbox.com/s/6rri2qrzncxrb ... g.pdf?dl=0

Hoppas länken funkar, Dropbox är inte helt tillförlitligt.

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by Katarina H »

Mycket bra!
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by Jonas »

Christer, jag håller med Katarina! Mycket bra skrivet!
Man kan tillägga att många nattlevande varelser, både insekter och däggdjur, far illa av all onödig belysning. Detta kan framhållas som en mycket viktig parameter eftersom insekterna minskar i antal på vår planet.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by DHEB »

Juicy6 wrote:Jag testade med en insändare i lokaltidningen först. Inga arga svar så jag gick vidare med ett förslag till kommunen.

https://www.dropbox.com/s/6rri2qrzncxrb ... g.pdf?dl=0

Hoppas länken funkar, Dropbox är inte helt tillförlitligt.

Christer, Uddevalla
Mycket väl skrivet, Christer! Fick du några svar från kommunen eller andra Uddevallabor?
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by Juicy6 »

Jag har bara fått några muntliga sympatier. Ingen som skrev något. Jag tror alla inser hur fullkomligt sanslöst idiotiskt det är att belysa sitt eget hus. Så de med ljus redan installerat hukar och hoppas det blåser över. Jag ska väl försvara mitt förslag på nästa möte. Man kanske skulle åka runt och kolla hur mycket ljus ledamöterna i nämnden har på sina hus. Så man kan döma ut eventuellt motstånd som jäv, haha...

Christer, Uddevalla
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by Tony »

En sak jag länge har stört mig på är alla gatubelysningar som lyser i sidled. Om dom belyste vägen är en sak men att stråla 90 grader fel är förkastligt. Det handlar alltså om design på lampskärmen. Jag en sån lyckta 70 m utanför mitt sovrumsfönster. Den träffar precis på huvudkudden.
Nu har vi skaffat bra gardiner så det löser sig på så vis.
Länge har jag lekt med tanken att pricka ner den med en 22 long..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
marlin
Posts: 31
Joined: 2016-08-28 22:08:48
spamtest: JA

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by marlin »

Trafikverket och transportstyrelsen har finansierat en del studier om just led-belysning och effekter på djur och miljö. Läs gärna senaste rapporten som de beställt från miljökonsultbolaget Calluna AB: "Hur påverkas djur och natur av LED-belysning?" som finns på trafikverkets hemsida:

https://www.trafikverket.se/resa-och-tr ... belysning/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tycker att den sammanfattar forskningen som finns ganska bra och de ger vettiga rekommendationer. Den kan ge er lite "ammunition" ifall ni vill ge er i kast med kommuner och annat.
Jag tror att trafikverket i alla fall verkar ta frågan på ett större allvar än t.ex. de flesta kommuner, de har t.ex. ett forskningsprojekt utanför Gävle där de testar närvarostyrd cykelvägsbelysning. En del motorvägsbelysning har också bytts till led-belysning med en varmare gulaktig ton som är mindre dåligt.
Enligt rapporten har det skett myndighetssamverkan i kombination med ett seminarium i och med att studien genomfördes, så jag funderar på att kontakta bla Naturvårdsverket för att höra mig för om hur de ställer sig till den studien.

/Markus
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by Tony »

Jag vet att trafikverket kommer att avveckla sina gatubelysningar. Tror att det gäller enskilda och kommunala vägar. Ansvaret går då över på kommunerna. Det innebär att det blir betydligt färre ljuspunkter av ekonomiska skäl. En sak som många vill protestera mot.
Det fanns en artikel här i ortstidningen om en stadsdel här där 70 stolpar försvinner.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by Tony »

Angående argument för minskad nattbelysning:

Insektsargumentet tror jag inte på. Insekterna är som talrikast i den ljusa delen av året. (rätt tomt nu!)
Fåglarna kan ju bli lite förvirrade. Möjligen att dom får sömnsvårigheter i stadsmiljöer. Dom är ju mycket styrda av ljus och mörker.

Argument FÖR belysning är ju brottsrisken. Den delen verkar bli bara värre och värre nu för tiden..? (speciellt våldtäkter)
Detta kanske kan lösas av rörelsesensorer. Lampor som lyser bara om nån finns där.

Bästa argumentet för SLÄKT belysning tror jag är den allmänna hälsan!
Människan vill ha mörker för att kunna varva ner och sova bra. Det gäller ju särskilt ungdomar. Ungdomarna behöver inte bara mörker utan även
ett nersläckt internet på natten.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: LED belysning och ljusförorening

Post by Hans Bengtsson »

Fladdermössen står på astronomernas sida:

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg ... 1.13471818" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh
Hans Bengtsson
Post Reply