Reportage om mitt astrofotograferande

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Martin F »

Hej!

Idag släpptes ett reportage om astrofoto och mig som astrofotograf på Moderskeppet!
https://moderskeppet.se/kurser/kurs/mod ... -fransson/" onclick="window.open(this.href);return false;

Reportaget är ca 1 timma långt, uppdelat på flera avsnitt. Man måste vara medlem för att kunna se det, men på https://moderskeppet.se/sju/" onclick="window.open(this.href);return false; kan du registrera dig som gratis provmedlem under 7 dagar om du bara vill titta på reportaget. Passa då också på att under de 7 dagarna titta på de fina reportagen med t.ex. Brutus Östling, Mattias Klum eller Serkan Günes!

Under hösten har jag haft ett samarbete med Moderskeppet där jag är handledare för en student som ska lära sig astrofoto som gymnasiearbete.

Förhoppningsvis kan detta sprida intresset lite mer och även öka förståelsen för ljusföroreningar mm.

P.S. Eftersom alla här är astronördar kommer ni såklart att hitta en massa faktafel i det jag säger men syftet här var att göra det så förenklat och lättförståeligt som möjligt för det stora flertalet, inte att vara 100% korrekt ;)
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Nokturner »

Ja men vilken trevlig serie avsnitt om astrofoto! Tycker den är välgjord och fångar känslan i fotograferandet. Man får följa hela kedjan, planeringen, följa vädret, välja ut lämpligt motiv och plats för detta, resan dit, tankar och funderingar runt detta med astro, stjärnor och rymden mm. Lugnt och sakligt. Både landskapsastro och djuprymd och fina resultat man får se! Mycket trevligt att se serien och igenkännande från eget astrofotande! Tycker serien vore något för SVT att visa.

Fredrik
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Martin F »

Nokturner wrote:Ja men vilken trevlig serie avsnitt om astrofoto! Tycker den är välgjord och fångar känslan i fotograferandet. Man får följa hela kedjan, planeringen, följa vädret, välja ut lämpligt motiv och plats för detta, resan dit, tankar och funderingar runt detta med astro, stjärnor och rymden mm. Lugnt och sakligt. Både landskapsastro och djuprymd och fina resultat man får se! Mycket trevligt att se serien och igenkännande från eget astrofotande! Tycker serien vore något för SVT att visa.

Fredrik
Kul att du gillade det Fredrik! Jag var själv väldigt nervös eftersom jag inte såg något mellan inspelningen och färdig publicering men jag tyckte också att det blev bra :)
Tanken var just att få en liten inblick i hur det kan fungera och att ge Moderskeppets medlemmar inspiration till att prova nåt nytt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Nokturner »

Ja men det blev ju inte bara bra, utan jättebra!

Tror säkert att det ger inspiration. Vore roligt om serien någon gång läggs ut direkt tillgänglig utan att behöva skapa provapåinloggning, vilket jag tror skulle öppna upp den för fler intresserade.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Martin F »

Inga av deras reportage eller kurser går att se annat än för medlemmar. Det är det som de tjänar sina pengar på :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Nokturner
Posts: 277
Joined: 2011-12-08 14:25:37
spamtest: JA
Location: Timrå
Contact:

Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Nokturner »

Ja det är ju så.
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by blomma »

Såg det nu på morgon intressant och inspirerande, har mailat moderskeppet flera gånger att dom borde ta upp astrofoto då jag är ny på området. Nu äntligen verklighet.
Hoppas det följs upp med lite längre kurser, tror det finns ett stort intresse för detta.
Peter
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Martin F »

Vi har diskuterat kurs men då främst stacking och redigering av Deep Sky foton. Tror du det finns ett större behov av stegen innan det? Att faktiskt ta bilderna?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Astromanio
Posts: 5
Joined: 2018-02-28 15:02:46
spamtest: JA

Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Astromanio »

bra bilder, bra kvalitet :)
Material för alla byggprojektwww.vvsochbad.se :good:
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Katarina H »

Sent inpass men såg filmerna om astrofoto på Moderskeppet idag. Väldigt bra! Jag som inte astrofotar insåg komplexiteten i deep sky men landskaps-astrofoto såg ju lite mindre krångligt ut. Sen hur man efterredigerar bilderna och klipper ihop förgrund och himmel blev man ju nyfiken på. Snygga time-lapse-bilder sista minuten i sista filmen!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Reportage om mitt astrofotograferande

Post by Martin F »

Katarina H wrote:Sent inpass men såg filmerna om astrofoto på Moderskeppet idag. Väldigt bra! Jag som inte astrofotar insåg komplexiteten i deep sky men landskaps-astrofoto såg ju lite mindre krångligt ut. Sen hur man efterredigerar bilderna och klipper ihop förgrund och himmel blev man ju nyfiken på. Snygga time-lapse-bilder sista minuten i sista filmen!

Katarina
Tack Katarina, roligt att du gillade det :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Post Reply