Va i h*****e är det här för väder??

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Wallevarg
Posts: 99
Joined: 2017-08-28 11:45:46
spamtest: JA

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by Wallevarg »

Någon som vet om det finns loggar för molndata för Sverige eller Europa för vanliga människor att läsa? :)


Skickat från min iPad med Tapatalk
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by DHEB »

SMHI har molndata för många stationer i Sverige.

Du kan också läsa denna post:

https://epistulaeastronomicae.wordpress ... te-change/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by Hans Bengtsson »

Ett bra generellt och objektivt mått på molnigheten under en månad får man genom att kolla solskenstiden. Här är (preliminära) data för februari 2018:

http://data.smhi.se/met/climate/time_se ... .pdf?63152" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi ser att norra hälften av landet haft en soligare februari än normalt, och södra hälften en molnigare februari än normalt. Även om solskensdata av naturliga skäl inte avser nattliga förhållanden så kan man räkna med att nattförhållandena i stora drag följt samma mönster.

Kartor som visar februari-molnigheten:

https://www.smhi.se/klimatdata/meteorol ... par=clouds" onclick="window.open(this.href);return false;

En ganska intressant lista på europeisk nivå hittar man här:

https://www.currentresults.com/Weather/ ... verage.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Vi ser att Stockholm ligger någonstans i mitten av den solskensligan, det är norra Europas soligaste huvudstad. Valletta på Malta är den allra soligaste huvudstaden, Reykjavik den molnigaste.

Mvh
Hans Bengtsson
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by Robert Habolin »

igår fick jag 50 minuter data. första för säsongen. hade blivit mer om inte autofokus v-curvan strulat, men fick till nått till slut allafall. och ser att det kan bli ett par fina kvällar nästa vecka. tur att man är i stan på jobb då o ingen tillgång till riggen :angry:

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by timokarhula »

Nattmolnigheten januari-februari 2014 var faktiskt "värre" än i år i Mälardalen. Då kunde jag bara observera i 4 timmar mot i normala fall 20 timmar under jan-feb (i år 9 timmar). Om mars fortsätter så här molnigt som det varit hittills kan 2018 bli den molnigaste vintern för mig sedan jag började föra nattlig molnighetsstatistik 1987.

Trots molnigheten hade jag en sagolik tur den 22 januari 2014. På nätet hade jag läst om en nyupptäckt supernova i Cigarrgalaxen M82 som hade upptäckts natten innan i England. Trots prognoserna hade himlen klarnat upp och klockan 16:41 UT fick jag syn på den 11.9 mag supernovan som sedermera fick beteckningen SN2014J. Med 10tums Ritchey-Chretien och 250x förstoring såg jag supernovan bara 21 timmar efter dess upptäckt och det var en av de tidigaste visuella observationerna i världen (om inte den tidigaste?). Jag skulle ha visning av stjärnhimlen för barnen och medan de fick en kort lektion om rymden i klubbhuset så visades supernovan för deras föräldrar. De förstod nog inte riktigt innebörden när jag sa att de var en av de första att se supernovan med egna ögon. En timme senare mulnade det på och sedan följdes det av 25 kvällar i rad med konstant molnighet! Fick inte se SN2014J igen förrän den 17 februari.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by Hans Bengtsson »

Den spännande Astronet-tråden om SN 2014J kan man läsa här:

viewtopic.php?f=26&t=8467" onclick="window.open(this.href);return false;

Timos obs är fortfarande den första visuella skattningen jag känner till. Däremot finns det en del BVR-mätningar som gjordes tidigare, inklusive tre från Robert Wahlström och tre från Tomas Wikander, alla med fjärrteleskop på morgonen 22 januari.

Timos obs gjordes på kvällen den 22 januari klockan 16:41 UT, och den näst tidigaste kända visuella obsen gjordes av Hans-Göran Lindberg klockan 18:15 UT. HG gjorde även en V-mätning. Den första visuella skattningen i AAVSO-arkivet gjordes av ungraren Sandor Keszthelyi, men det var senare på kvällen den 22 januari, efter Timos och HG:s skattningar.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by Tony »

Just nu ser det lovande ut i Svealand och uppåt. Ca 2 timmar till natthimmel och klart väder.
Nån kanske har nån bättre molnlänk än den här?
Attachments
idag.GIF
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by micke187 »

Här är det molnigt än men hoppas det ska klarna upp till ikväll :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Marcus
Posts: 60
Joined: 2012-06-06 15:39:34
spamtest: JA

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by Marcus »

Sista gången jag tog ut teleskopet var i Oktober förra året. Sen efter det var det varit 2 typer av väder. Moln/snö ( Det ligger 1 - 1.5m snö beroende var man är) eller -25c/klart. Dock har det varit klart 3 nätter i följd nu samt en aning norrsken. Men kallt, jag var ute i -25c i en timme sen började jag frysa så det var bara att gå in igen.
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by ragge »

Åkte ut igår kväll, en timmes resa, med en skapligt bra väderprognos i ryggen. Men, som Torbjörn redan beskrivit blev vi förnedrade av vädrets makter med ett ymnigt snöfall strax efter att jag fått igång alltsammans. Plötsligt bara från klar himmel. Sedan kom molnen.
Men i kväll/natt kör vi ett försök, dags för lite payback !

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by Lazze »

Min fotonabstinens har äntligen fått ett slut.
Jag har haft 3 fina kvällar, lite mycket blåst första kvällen gjorde att jag fick kasta en hel del bilder men det kompenseras av att seeingen blev bättre för varje kväll.

Hoppas att flera haft lika fint så man får se lite mer bilder här på forumet.

/Lasse
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by ragge »

Ja, natten till idag var helt fantastisk. Torbjörn och jag utnyttjade tillfället maximalt från kl 19 - 04.30. Och i morgon kväll spås det fint igen... Själv håller jag på och samlar till en mosaik på M81 + M82 med olika brännvidder.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by micke187 »

Ja själv får man vänta tills man fått igång monteringen igen efter att strömkontakten gett upp.. Började fundera vad som var galet när monteringen slutade följa så kollade allt innan ja märkte när det flög ut gnistor från strömsockeln i monteringen när ja vickade försiktigt på kabeln..Suck.. Och ja självklart händer detta bara när de klara kvällarna kommit..

Så grejer är beställda så man ska tillverka en ny lite mer hållbar koppling till strömmen. Kommer nog lägga upp
resultatet i en egen tråd så småningom när bygget blivit färdigt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by ragge »

micke187 wrote:Ja själv får man vänta tills man fått igång monteringen igen efter att strömkontakten gett upp.. Började fundera vad som var galet när monteringen slutade följa så kollade allt innan ja märkte när det flög ut gnistor från strömsockeln i monteringen när ja vickade försiktigt på kabeln..Suck.. Och ja självklart händer detta bara när de klara kvällarna kommit..

Så grejer är beställda så man ska tillverka en ny lite mer hållbar koppling till strömmen. Kommer nog lägga upp
resultatet i en egen tråd så småningom när bygget blivit färdigt.
Oj oj oj... Be en bön att elektroniken har klarat sig. Det har skrivits en del här på AN om faran med minsta lilla glappkontakt i matningen till monteringen. Jag har själv en traumatisk upplevelse bakom mig, med tillhörande faktura på ett nytt moderkort.

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Va i h*****e är det här för väder??

Post by micke187 »

Jo ja läste de för ett tag sedan. Riktigt tråkigt alltså :-/
Ja får kolla så det inte hänt nåt med det större styrkortet men på det lilla kretskortet ser fint ut iaf inga brännmärken eller något sånt. Tror det har varit oxideringen som gjort att det inte varit någon bra kontakt i strömkontakten. Och så har ju inte original kontakten på heq5an något bra rykte om sig heller för hört och läst massor om att det glappar och ger dålig kontakt. Så det bästa är att sätta dit när bättre.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
Post Reply