"Nasa-borr ska ner tusentals kilometer ner i Mars"

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

"Nasa-borr ska ner tusentals kilometer ner i Mars"

Post by Quilding »

Enligt TV4 ska NASA i ett kommande projekt borra sig "tusentals kilometer" ner i Mars. Med tanke på att det djupaste hålet på Jorden är ca 12 km så tänkte jag att TV4 kanske missat med några tiopotenser där.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/nasa ... rs-3963550

I NASAs inslag säger de att man ska "proba" 3000 km ner i planeten. Inte borra. Proba vadå? De nämner "mullvaden" som med en inbyggd hammare ska hamra sig ner i marken. Jag tycker mig ha googlat fram till att denna "mole" är vad som kallas HP3. Denna ska klara av att gräva sig ner hela 16 fot / 5 meter.

Från 3000 km till 5 meter :| Vad är det jag missat? Någon som översatt / tolkat fel någonstans?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: "Nasa-borr ska ner tusentals kilometer ner i Mars"

Post by Hans Bengtsson »

Ungefär 5 meter är det som "mullvaden" ska ta sig ner i marken. Resten undersöks med seismografiska och andra metoder ... det blir förstås lite märkligt när det skrivs att man ska "borra sig ned tusentals kilometer" ...

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: "Nasa-borr ska ner tusentals kilometer ner i Mars"

Post by timokarhula »

NASA sa att de skulle hamra sig ända ner till Mars kärna. Varför har de inte gjort det till jordens centrum ännu? Den 1 april är inte förrän på söndag.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: "Nasa-borr ska ner tusentals kilometer ner i Mars"

Post by Hans Bengtsson »

Har NASA sagt så? Jag kollade större delen av presskonferensen, varifrån TV4 hämtat sina klipp, men kunde inte höra några sådana uttalanden. Missuppfattningen måste ha skett hos TV4, någon där har inte tänkt över vad som är rimligt och vad som är orimligt. Probe = undersöka (inte nödvändigtvis borra!).

Mvh
Hans Bengtsson
PerOlofJ
Posts: 49
Joined: 2016-11-16 21:48:43
spamtest: JA
Location: Åstorp

Re: "Nasa-borr ska ner tusentals kilometer ner i Mars"

Post by PerOlofJ »

TV 4?? redan där slutade jag nästan läsa, denna Tv-kanal är ju för det mesta direkt infantil och på gränsen till sinnesslö och vetenskapsfientlig,
ursäkta mitt ordval men i fråga om TV4 hoppas jag det ursäktas.:)

Bättre att gå direkt till Källan, Nasa.
Quilding
Posts: 132
Joined: 2012-08-18 01:04:49
spamtest: JA

Re: "Nasa-borr ska ner tusentals kilometer ner i Mars"

Post by Quilding »

Inte ens Aftonbladet lyckades förvränga sanningen i sin artikel.
Post Reply