Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Robert Habolin »

längesen man såg honom här på forumet eller postade nån bild. ( alltid inspirerande bra bilder! )

Vet ju att Per tragiskt gick bort så antar att det förändrade saker..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Jonas »

Robert,

Jag har ingen aning men är naturligtvis intresserad av det själv eftersom det var ett så lovande projekt och bilderna de levererade var top notch!

Jag tror en så traumatiserande händelse kan döda intresset helt. Kanske inte intresset för astronomi men intresset att aktivt ägna sig åt det. Kanske det är därför vi inte ser något från Jonas. Han har i så fall min fulla förståelse.

Jag själv har, av olika orsaker, efter att ha brunnit för astrofotografering och andra astronomiska aktiviteter hamnat i en negativ spiral där jag inte längre finner intresset. Det är en stor sorg men jag hoppas suget kommer tillbaka med tiden.

Jag följer forumet (och ett antal andra fora), gör en del inlägg här och där, när jag tror min erfarenhet och/eller kunskap kan vara av värde. That's it!

Jag hoppas vi båda "Jonasar" kommer tillbaka till den underbara hobby som amatörastronomi är!

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Hans Bengtsson »

Robert:

Fantastiska bilder du presenterar! Verkligen högsta kvalitet.

Kanske lite off-topic, men ändå: du bor ju numera nära Chris Allen, vår mycket aktive variabelobservatör i Färjestaden. Har ni något astronomiskt samarbete?

Är också lite nyfiken när det gäller Uncover, som ju blev en mega-hit med Zara Larsson. Jag har förstått att du skrev musiken, men kanske också texten? Ord som finns med är sun, moon, stars, universe, osv. Är det rent allmänt så att det i ditt fall finns en korsbefruktning mellan musiken och astronomin? I så fall högst förståeligt!

Mvh
Hans Bengtsson
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Jonas »

Hans Bengtsson,

Hamnade du inte i lite fel tråd nu?

Denna tråd handlar inte om musik eller variabler! Starta gärna nya trådar om det men denna anser jag (åtminstone) tillhöra ett betydligt allvarligare ämne.

/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Peter R »

Hamnade du inte i lite fel tråd nu?

Denna tråd handlar inte om musik!
Jag tycker frågan var både relevant och intressant eftersom det handlar om korsbefruktning mellan astronomi och musik.
För några år sedan använde sig Coldplay av Göran Strands norrskensfilm som visuell bakgrund till deras låt "A sky full of stars".
Jag hade själv långtgående planer på att få en danstrupp att dansa till en långsam fullmåneuppgång för 2 år sedan. Det föll tyvärr på att det inträffade vid midsommar när alla var bortresta men idén att en dag förverkliga det lever kvar.
Att blanda konst och vetenskap är definitivt spännande och borde kanske få en egen kategori .

/*Peter R
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Jonas »

Peter,

Med all respekt, men denna tråd handlar inte om musik överhuvudtaget!
Den handlar om hur en av två entusiaster klarat astronomiintresset efter att en av dem gått bort.
Låt oss inte trivialisera denna tråd.

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Peter R »

Ja, jag fick i all hast intrycket att du skrev i detta forum men du skrev i "denna tråd" så helt rätt, jag ber om ursäkt.

Oavsett anledning så är det alltid sorgligt när någon upplever att astronomiintresset svalnar eller försvinner.
Jag vet bara att Jonas Grinde jobbar väldigt hårt i helikopterföretaget men inte mycket mer
Det är en konst i sig att hålla lågan levande under en livstid och kanske ännu mera så i vårt kalla klimat. Jag hoppas att den kommer tillbaka för er båda Jonasar.

/*Peter R
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Robert Habolin »

@Jonas, Förstår helt. Visst går det upp och ner verkligen. Och vissa slutar helt, kolla bara på Skafar. Hade väl Sveriges fetaste setup och sen sålt allt var jag förstår...


@Hans Bengtsson

Jo jag skrev både musik och delar av texten, men det är inte egentligen någon astronomi-koppling, bara ord som passade.. :) och tyvärr inte nån koll på Chris, men kul med flera entusiaster här i krokarna. Vi är ju ett litet gäng ändå. Jörgen är ju väldigt aktiv här på Öland. Man kanske borde få kommunen att bygga ett OBS på södra Öland kanske.. :D är ju bra himmel allafall..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Tannerswe »

Robert Habolin wrote:Vi är ju ett litet gäng ändå. Jörgen är ju väldigt aktiv här på Öland. Man kanske borde få kommunen att bygga ett OBS på södra Öland kanske.. :D är ju bra himmel allafall..
Jag vet inte om du har koll på det Robert, men vi har en förening här på ön, Grönhögens astronomiska förening. Vi är inte många i den, kanske 25st men det är väl inte alla som är ute varje klar natt direkt om man säger så. Det har funnits ett obs nere vid Eketorp men det är i privat ägo nu. Sen så finns det diskussioner med Station Linné att försöka bygga ett publikt obs ute på deras mark. Men det är en lite klubb som sagt och drivs av en annan Jörgen på hans sätt.

Sen har jag och en annan kille i klubben rätt seriösa tankar om att försöka skaffa en plats där vi kan ha ett permanent obs på ön. För min egen del så känner jag att det fungerar inte att plocka med sig grejerna över bron varje kväll utan de måste stå på plats om det ska bli ngt av det.

http://gaf.homeip.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/gafweb/" onclick="window.open(this.href);return false;
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Vad hände med Grinde o co's remote obs?

Post by Robert Habolin »

Ah intressant!

Jo men har ju sett det, och har väl tankar på att man borde gå med i nått sånt nångång.. :)

Ett remote obs på en riktigt mörk plats här på ön hade varit häftigt.

Sätter stora krav på riggen bara, måste verkligen funka o inte har nått som strular varje gång man startar som jag har.. :( nu är det guidningen, igår var det fokus..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Post Reply