var är orion ?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

var är orion ?

Post by gerard »

vart tar Orion vägen så här års?
jag saknar att se de tre vise männen i bältet när jag går ut på balkongen på kvällarna ( västerbalkong ).
Och den stora röda..Betelguise?...som kanske blir nova plötsligt. skulle vara så häftigt att se det hända.
vänligen,
gerard
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: var är orion ?

Post by Tannerswe »

Den är under horisonten så här års men börjar komma upp på himlen i öster i augusti när även mörkret kommit tillbaka.

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: var är orion ?

Post by gerard »

ahaa...Orion har gått å lagt sig för sommaren alltså. nåja, kanske Betelgueze kan vänta ett halvår till innan den exploderar , hehe... :D

tack så mycket för svaret !
vänligen,
gerard
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: var är orion ?

Post by ThomasK »

Eller rättare, den sover på natten men är uppe på dagen under sommarhalvåret. Den del av himmeln som man kan se från en viss ort är ju densamma varje dag av året, men det växlar under året vilken del som är uppe under natten och dagen.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: var är orion ?

Post by timokarhula »

Orion ligger under (söder om) solen nu och är således under horisonten när solen också är det (i Sverige). När jag var i Namibia i juni 2001 så syntes Orion fortfarande hur bra som helst en kort stund efter solens nedgång.

/Timo K
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: var är orion ?

Post by gerard »

Orion är uppe på dagen....hmmm.....så, om Betelgusse blir nova så kommer den synas mitt på dagen här alltså.
:D häftigt om det händer under vår levnad !
vänligen,
gerard
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: var är orion ?

Post by gerard »

apropå ljusstarka stjärnor....kan man se rigel, sirius å de riktigt ljusstarka stjärnorna när det är en solförmörkelse ?
- alltså på dagen samtidigt som man ser förmörkelsen ?
vänligen,
gerard
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: var är orion ?

Post by gerard »

gerard wrote:apropå ljusstarka stjärnor....kan man se rigel, sirius å de riktigt ljusstarka stjärnorna när det är en solförmörkelse ?
- alltså på dagen samtidigt som man ser förmörkelsen ?

ja gerard, enligt internet så syns stjärnorna dagtid under en solförmörkelse.

:D :D
vänligen,
gerard
User avatar
Repaterion
Posts: 82
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: RE: Re: var är orion ?

Post by Repaterion »

gerard wrote:Orion är uppe på dagen....hmmm.....så, om Betelgusse blir nova så kommer den synas mitt på dagen här alltså.
:D häftigt om det händer under vår levnad !
Rätta mig om jag har fel nu, men kommer inte den lysa lika kraftigt som månen den dagen det smäller, eller om det redan gjort detta. [emoji6]

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: RE: Re: var är orion ?

Post by Miska »

Repaterion wrote:
gerard wrote:Orion är uppe på dagen....hmmm.....så, om Betelgusse blir nova så kommer den synas mitt på dagen här alltså.
:D häftigt om det händer under vår levnad !
Rätta mig om jag har fel nu, men kommer inte den lysa lika kraftigt som månen den dagen det smäller, eller om det redan gjort detta. [emoji6]

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Betelgeuse är en röd jätte, men den dagen den blir supernova blir den så stark att månen blir 2:a.
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Repaterion
Posts: 82
Joined: 2012-05-19 09:35:55
spamtest: JA
Location: N 59° 10.528', E 12° 7.021' (Nordvästra Dalsland)

Re: var är orion ?

Post by Repaterion »

Det är såpass till och med.
Det är helt otroligt vad ljusa dessa novor är.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bresser Messier AR90/900, 2" Crayford, Skywatcher ringar.
Skywatcher HEQ5 Pro
Korpgluggar, blå,två st.
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: var är orion ?

Post by gerard »

lustigt med avstånden i rymden och ljusets relativa snigelfart.
Betelgeuse kan ju redan ha exploderat ! 640 ljusår bort och vi vet ju inte hur det ser ut idag därborta.
den krympte visst med 15 % mellan 1993 och 2009 ( alltså på 1350-talet egentligen...)
rätt flippat med kosmos och hur vi bara ser jättegamla nyheter på stjärnhimlen :D
månen är en sekund bort, så det kan man väl kalla nuet, solen vet vi bara att den fanns för åtta minuter sedan, osv..

min arma hjärna stänger dock ner när jag ska försöka förstå hur universum blåstes upp till nuvarande storlek på 0.0000(32nollor)1 sekund, trots att inget kan röra sig fortare än ljuset för 14 miljarder år sedan. och med expansionen numera är 100 miljarder ljusår stort tvärsöver...men hur kan man ens använda uttryck som diameter för nåt som inte finns i relation till något annat, det kan ju inte finnas tom rymd utanför universum, eftersom det då måste innefattas i universum som helhet och då är ju tomrummet runt omkring universum oändligt stort och universum alltså oändligt litet och därmed finns det ju egentligen inte osv....och så går man till kylskåpet och kollar vad som finns där egentligen. eller är det bara en dröm ?

hehe :D
vänligen,
gerard
Post Reply