är det Mars ?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

är det Mars ?

Post by gerard »

kl 02.30
västerås
nästan rakt söderut lågt över horisonten.
lyser starkt orange.
har nog inte sett något lysa starkare på himlen i gryningen , förutom månen då naturligtvis, - det är dessutom ganska ljust nu och man ser inga andra stjärnor.
är det Mars ? jag har inte sett ens Venus eller Jupiter vara så ljusstark.
vänligen,
gerard
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: är det Mars ?

Post by Fredrikdb »

http://stellarium.org/" onclick="window.open(this.href);return false; kan hjälpa dig på vägen att finna rätt


F
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: är det Mars ?

Post by gerard »

tack Fredrik, men jag vill inte ladda ner nåt i datorn.
tänkte att ni som finns här har stenkoll.
jag försökte googla i alla fall och misstänker att det faktiskt är Mars.
den lyste så härligt starkt orange....jag fick nästan lite gåshud och tänkte att " nu har betegueze blivit nova" haha..
vänligen,
gerard
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: är det Mars ?

Post by Starsoft »

Hej

Ja det är sannolikt Mars du ser, jag stod också och tittade på den i natt

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Miska
Posts: 711
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: är det Mars ?

Post by Miska »

Om det är den här ljuspunkten du syftar på så ja, det är Mars som lyser.
IMG_7840.jpg
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: är det Mars ?

Post by Katarina H »

https://theskylive.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Rätt bra online-planetarium om du inte vill ladda hem okända program t datorn.

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: är det Mars ?

Post by gerard »

anders - kul att du också såg på den !
miska - wow.....visst är det det där jag tittade på...fantastisk bild !
katarina - tusen tack! den är nu bokmärkt !

fråga: azimuth....och så ett gradtal.
- lär ju vara ett sätt att ange väderstreck antar jag. eftersom Mars tydligen gick upp vid 114 grader och ner vid 245 grader.
är det 'vanliga' kompassgrader, eller används nån variant ? har för mig att cirkeln ibland delas in i 400 grader.

jaaa...jag kan googla....men mycket roligare att surra med er här på forumet... :shy:
vänligen,
gerard
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: är det Mars ?

Post by kribba »

Jag kör med SkyView appen på mobilen. Rätt praktiskt.
Bara rikta mobilen mot målet så ser du direkt vad
det är. Orienteringen stämmer väl inte helt exakt
+- någon grad, men planeterna brukar man
identifiera klockrent.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: är det Mars ?

Post by ThomasK »

Från min balkong där jag brukar observera är riktningen mot Mars skymd av ett grannhus. Men inspirerad av den här tråden tog jag en nattpromenad vid 1-tiden för att hitta en bättre plats. Jag måste säga att Mars verkligen var en imponerande syn när jag kom fram till en mörkare plats med söderutsikt. Under promenaden skymtade jag den emellanåt mellan hus och gatlyktor. Med sitt orangeröda starka sken lågt över horisonten såg den nästan konstgjord ut.
Thomas Karlsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: är det Mars ?

Post by timokarhula »

Ja, Mars ser lite overklig ut pga ljusstyrkan och färgen. Om nu Mars är någon tiondel ljusare än vad den borde vara pga stoftstormen så undrar jag hur ljus den blir vid oppositionen. Dess förutsagda ljusstyrka ska bli -2.8 magnituder men stoftstormen kanske ökar det till -3.0? Den skulle då bli ljusare än vad Jupiter normalt kan bli vid sin perihelieopposition! Kan någon utföra fotometri på Mars under oppositionen / perigeum den 27-29 juli? På fredag kväll den 27 juli inträffar århundradets längsta totala månförmörkelse. Under den blodröda månen kommer vi att se en superljus, brandgul Mars.

Edit: Jag kan utföra en visuell skattning av både den förmörkade månen och Mars med reverterade kikare. Med kikare som förstorar 10x (oavsett objektivdiameter) blir bilden 5 magnituder ljussvagare när man tittar baklänges med kikaren. Sedan får man ta hänsyn till förlusten i optiska transmissionen i strålgången.

/Timo K
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: är det Mars ?

Post by gerard »

@ kribba - låter ju supersmidigt. jag har just fått igång min första smartphone, har bara haft en gammal nokia 3310 hittills.
funkar ju för mig....men släkten vill att jag uppdaterar så det är väl dags att ta till sig den nya tekniken. ska kolla upp den där appen !

Thomas - visst är den imponerande ! jag har sett den glimma extra röd och fin för några vintrar sedan, högre upp på valvet, men så här ljus och orange har jag aldrig sett nånting på himlen förr.

Timo - en brandgul måne, förmörkad, med en superljus liten brandgul Mars under. huga. låter ju som ett järtecken om något. hoppas bara att det inte förebådar nåt otäckt. det är underliga tidender nu, och den absurt varma sommaren vi har, med som det ser ut nu ännu minst en vecka utan regn gör ju att man kan börja tänka i lite udda banor...
vänligen,
gerard
JenniferT
Posts: 1
Joined: 2018-07-19 07:58:28
spamtest: JA
Contact:

Re: är det Mars ?

Post by JenniferT »

Yes, it's probably Mars you see, I was also watching it tonight
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: är det Mars ?

Post by gerard »

JenniferT wrote:Yes, it's probably Mars you see, I was also watching it tonight
amazingly bright orange, isnt it ?! welcome to the site , Jennifer ! :)
vänligen,
gerard
User avatar
Tony
Posts: 481
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: är det Mars ?

Post by Tony »

Stellarium brukar jag ofta använda. Där kan man välja olika "landskap". -Men, det med mest intressanta är om man kan lägga in ett eget "landskap".
dvs en 360 graders panorama-bild exakt från obsets position och höjd. Vad jag kan se så finns inte den möjligheten i Stellarium.
-Är ju lite aktuellt nu när man ska försöka fånga Mars långt ner mot horisonten. Mellan vilka träd eller annat hinder är det gynnsamt att vara beredd.
-några förslag på ev andra program?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: är det Mars ?

Post by gerard »

18 07 24

och nu i natt kl 01.45 ser jag att den flyttat 'fram' lite grann. mer åt väster.
det är mörkare ute nu och därför är den extra märkvärdigt ljusstark.
jag har som sagt aldrig sett Mars så här.
den blir så verklig på nåt sätt, man ser att det är nåt därborta 'på riktigt' , inte bara en stjärna bland de övriga.
det är ju en planet som hänger därute i natten, i rymden , och faktiskt inte alls så hemskt långt härifrån. den är ju där !
ska bli superhäftigt att se den tillsammans med apelsinmånen fredag kväll. det bara måste bli stjärnklart ! skulle vara för bittert om det är mulet just då efter en månad utan moln.....
vänligen,
gerard
Post Reply