Hyperstar

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Hyperstar

Post by blomma »

Hej, någon som fotar med Hyperstar till Schmidt/Cassegrain,
Är lite inne på att köpa men tänkte om det är någon som känner till för och nackdelar.
Har i dagsläget dslr när jag fotar men tänker nog uppgradera till ccd.
Peter
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Re: Hyperstar

Post by Johan N »

Hej!

Är nybörjare och har inte hunnit med att testa min hyperstar ännu.
Fördelarna är f2, med korta exponeringar.
Nackdelar måste vara att det inte fungerar med filterhjul. Samt att DSLR skymmer ljuset.

Det jag sett med färgcmos kameror ser grymt ut. Vilket ger "one shot AP"
Det kan diskuteras i oändlighet. CCD, cmos, mono, color..
Tycker fördelen med färg och hyperstar. Är att man hinner med att fota mer. Med användbar data.

Håller på att förkovra mig mer i kameror mm.
Men, även jag ser fram emot fler åsikter, tips mm denna tråden. :)

Mulet väder ger tid till att "pilla med grejerna"
dock är jag orolig att jag sliter ut montering mm i förtid. pga "torrkörning" inomhus. :D
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Hyperstar

Post by blomma »

Har en C8 som är ca 10 år, funkar fint fortfarande fotar som sagt nu med dslr och känner att guide-teleskop och PHD2 bara krånglar, därför tänker jag att Hyperstar är ett bra alternativ om man bara har bra polinställning då slipper man nog guideteleskop om jag förstår det hela rätt.
Har bara hållit på med detta i 2 år så jag är också nybörjare men det är som du skriver förbaskat kul.
När du fått igång det hela och vädret är med oss får du gärna lägga upp lite bilder.
Köpte för någon månad sedan en reftraktor TS 107apo, har inte fått igång det hela ännu då jag väntar på lite fotoadaptrar.
Skall bli spännande och ta lite wild field också.

Peter
Johan N
Posts: 21
Joined: 2019-01-21 16:39:56
spamtest: JA

Re: Hyperstar

Post by Johan N »

Har också förstått att det inte är helt okomplicerat med guidning.
Samma tanke som du. Om jag har tracking och det strular. Så ska det gå ändå med Hyperstar.
Körde du med fokalreducerare till DSLR.?
Det är tydligen inte helt lätt att få till det med fokallängd på 2030mm och längre exponeringar.
Det kommer upp bilder, så fort jag fått till kamera mm. Till ett paket som fungerar. :D
Kul med någon mer som kör c8:a!
2år. Då är du proffs jämfört med mig. :green:
Det är ju för kul! :green: :good:

Celestron Edge 8HD, Faststar, Altair GP3CAM 178C
Celectron AVX, Micro Touch autofucuser
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: Hyperstar

Post by blomma »

Jag har en focalreduserare till min så jag fick ner brännvidden till 1260mm tror jag. Blev lite enklare att få focus då och även lite mer förlåtande för monteringen.
Köpte C8 i första hand för visuellt syfte men när jag på senare år upptäckte att det var kul att fota istället så blev det detta teleskop det jag började med.
Hade nog varit bättre att börja fota med en mindre refraktor och sedan gå uppåt i brännvidd. Men har lärt mig massor på vägen.
Riktigt bra forum detta att få tips och se andras foton med info om kameratyp, teleskopmodell, slutartider, filter mm.
Peter
Post Reply