itelescope.net

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

itelescope.net

Post by blomma »

Hej, läste lite om itelescope på nätet, någon som använder detta och kan ge lite info, bra eller dåligt, för avancerat eller dyrt.
Trött på det svenska vädret och blev lite nyfiken, finns massor att läsa men kände att jag ville kolla om det är någon som provat.
Peter
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: itelescope.net

Post by kribba »

Jag har använt iTelescope hyfsat mycket i år. Finns många fördelar. Hög tillgänglighet, bara bästa utrustningen kör dom. Vem vill inte
använda Paramount, Takahashi och storpixliga FLI kameror :D Så kvaliten på bilderna blir mycket hög ( har dock hänt att jag fått reklamera bilder
pga guidningen inte suttit m.m. ). Jag har mest använt det som komplement för att ta objekt som är svåra eller rent omöjliga från norra halvklotet.
Urvalet av Teleskop är oxå störst i Siding Springs AU ( även om man finns även i New Mexico och Spanien ). Dock ska man komma ihåg att även vissa
av våra objekt ( t.ex. Orion o Rosette ) går att nå från Siding Springs. Största nackdelen är priset ( ja det är verkligen dyrt ). Bilden nedan på
"Tarantula" kostade mig nog säkert en fem hundring. Det mest prisvärda Teleskopet man erbjöd är tyvärr numera oxå bortplockat ( en RASA 11 tums
foton slukare vid F2 ). Men det går att vara smart och ta smalband vid nära fullmåne då tiden är rabatterad med 50%. Du kan oxå ta lite högkvalitativ
L data och kombinera med om du redan har en halvdan egenplåtad färgbild ( L + RGB ). På det sättet kan du höja gamla egna bilder till en ny nivå
och endå begränsa tids åtgången vid iTelescope något.
Nu kommer jag nog inte använda iTelescope så mycket då vi sätter upp egna teleskopet i Spanien ( inte heller gratis , men man slipper dra
kreditkortet för varje bild :D ).
Bestämmer du dig för att testa så brukar man få 3 x poäng när man signar upp ( så första bilderna blir mer prisvärda och sen kan du avsluta när du vill ).

Bilderna nedan är;
"Taruntula" med T8 i Siding springs ( Takahashi FSQ 106 ).
"Eagle" med RASA:n som fanns i Bathurst.
Attachments
Tarant.jpg
M16.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Datarolf
Posts: 270
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: itelescope.net

Post by Datarolf »

Jag har använt iTelescope ganska mycket från samtliga de fyra platser som fanns att tillgå för ett par år sedan. Mest ville jag prova och lära mig mer om bildbehandling av riktigt bra original. Det går att få fram synnerligen högkvalitativa lights. Tyvärr kan det vara svårt att få teleskoptid på en del av teleskopen - jag var mest intresserad av widefield med monokroma kameror, och de måste oftast bokas i förväg - bara för att det sedan skulle visa sig vara molnigt just den natten.

En fördel med tidsskillnaden är att man kan sitta i Sverige och labba en del med teleskopen mitt på dagen medan natt råder i t ex Australien.

Som nämnts är det dock dyrt - en typisk bild med RGB, lum och Ha hamnar lätt på 1000 SEK i exponeringskostnader. Fast resultatet kan bli spektakulärt och man kan fotografera exotiska saker som t ex Carina-nebulosan. Dock tröttnade jag efter ett tag och tycker nu att det är mer spännande att ta mina egna lights - även om de blir bra mycket sämre. Men iTelescope är definitivt värt att prova lite grand. Det går också att logga in på de olika teleskopen som "gäst" och se en lågupplöst bild av senaste foto som tagits, vilket kan vara kul.

Gott Nytt, stjärnklart år!

Rolf J
blomma
Posts: 98
Joined: 2018-01-11 19:31:48
spamtest: JA

Re: itelescope.net

Post by blomma »

Tack för tipsen
Peter
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: itelescope.net

Post by anivision »

Jag förstod inte varför tråden låg i "Säljes", så jag flyttade den...
Post Reply