hur tomt?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

hur tomt?

Post by gerard »

är det helt tomt mellan galaxerna ?
om universum var homogent innan gravitation fick vätet att klumpa ihop sig till separata galaxer, så tycker man att det kunde finnas kvar mindre ansamlingar av materia här å var mellan galaxerna.
eller ?
och galaxerna, i stort, är ju snarlika. lika stora ungefär och samma spiralform. vilka naturlagar är det som gör att det är så ? är det vätets inbyggda struktur som återspeglas i galaxers form och storlek ? - alltså samma fenomen som när kristaller speglar atomernas specifika egenskaper gällande kärnan och elektronerna..?

//frågvis
vänligen,
gerard
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: hur tomt?

Post by Newt »

Det finns en hel del materia mellan galaxerna. Främst joniserat väte, men även mindre mängder av tyngre element. IGM - Inter Galactic Medium upptäcktes när man studerade ljus från avlägsna kvasarer och upptäckte att vissa våglängder absorberades till en viss grad av något mellan kvasarerna och oss. Faktum är att de finns de som menar att det finns mer materia i dessa gasmoln än i alla galaxer. Det finns även stjärnor som slungats ut från sina galaxer.
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: hur tomt?

Post by gerard »

tack Newt !

IGM..nåt annat än väte då, annars hade det väl hetat nåt med väte.. :)

spännande tycker jag att utmana tanken på hur allt blev till. plötsligt bara fanns kosmos. några pratar om en mikroskopisk punkt som svällde upp till världsalltet. men hur kan man kalla något för mikroskopiskt, alltså jättelitet, om det är det enda som finns..? storlek är ju relativt nåt annat ! alltså var den här punkten redan från början även oändligt stor. den ÄR världsalltet redan från början.
och den kan inte bli 'större'. jämfört med vad ? den är ju redan alltet. det finns inget utanför. själva ordet 'utanför' är meningslöst här.
" storlek " är ett begrepp som bara går att använda
på det som innefattas inom världsalltet. det är meningslöst att diskutera hur stort universum är.

även begreppet 'tid' är något som bara finns som en konsekvens av kosmos' existens.
och av det följer då att det inte 'fanns' något INNAN allt blev till. ingen tom rymd. rymd är ju beroende av existens. något som finns.
så kosmos blev inte till ur något tomrum. tomrum finns inte. tomrum är frånvaron av sånt som finns.

m a o så finns universum bara för att det MÅSTE göra det....något MÅSTE finnas eftersom det andra alternativet är falskt, - finns inte !

heh....kosmos behöver inte skapas. det skapar sig självt. som en logisk nödvändighet.

så.....behövs det en Skapare för att skapa något som ändå skapar sig själv ?

eller är det själva den självskapande skapelsen som ÄR ....Skaparen.... ?
kanske är det just kosmos som ÄR Gud !
den skapar ju sig själv....
och då har den väl rätt att kalla sig för just...Skapare...!

:)

sådär. nu en kopp te....
vänligen,
gerard
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: hur tomt?

Post by Newt »

Även om det finns stora mängder materia mellan galaxerna så är nog densiteten ganska låg. Avstånden är ju som bekant ganska stora. Jag gjorde en liten jämförelsetabell för att kunna få någon sorts grepp om det. (Benämningen "Verkligt avstånd" kanske skulle varit "Uppmätt avstånd", "Beräknat avstånd" edyl.
Samt "Jämförelseavstånd" är nog mer "Jämförelsemått".)
jämförelseavstånd.jpg
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: hur tomt?

Post by gerard »

men vad coolt ! tack !

so...jorden är som en stenkula hundra m från solen, en stooor badboll, ungefär.
gör ju solnedgången lite extra häftig att se på.

och neptunus är så långt ut att det inte spelar nån roll om den är bakom oss jämfört med solen eller på andra sidan solen. det är lika långt oavsett.
undrar om planetbanorna är tillräckligt i samma plan för att jorden ska kunna orsaka en neptunusförmörkelse....eller är jorden för liten ? svårt att klura ut i huvudet. vi kan ju se venus passera förbi solen ibland, men venus skuggar ju inte solen, vi är för nära.....är det samma där långt ut vid N.? kan man se jordpassagen från neptunus.? med bra optik då... :D
vi är väl så nära solen att det skulle vara möjligt. om planetbanorna ligger hyfsat i samma plan.
och om vi är en stenkula, ett hundra meter från en badboll, så är närmaste stjärna 3000 mil bort. och om solen exploderar så tar det fyra år innan de där borta vid A Cent. märker det. och då är det för sent att skicka hjälpsändningar och evakueringsraketer...hmmm...
jag tycker nog att ljushastigheten är blaha blaha. snigelfart. haha...
vänligen,
gerard
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: hur tomt?

Post by Newt »

Alla planeterna ligger i samma plan. Det är bara Pluto som avviker, men å andra sidan räknas den inte som en planet längre. Jorden kan säkert vandra in framför Solen sett från Neptunus. Tror dock inte det blir mycket till förmörkelse att tala om.

Detta får mig att tänka på Pale Blue Dot. Ett foto som Voyager 1 tog av jorden på ett avstånd av ca 6 miljarder kilometer. Det är visserligen ca 25% längre bort än Neptunus avstånd till Solen, men ger kanske ändå en fingervisning om hur liten Jorden är. https://en.wikipedia.org/wiki/Pale_Blue_Dot .
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: hur tomt?

Post by Newt »

Men risk för att bli tjatig. Skalar man om Vintergatan enligt ovan blir den ca 860 miljoner kilometer tvärs över (125 000 ljusår). Det är drygt avståndet från Jupiter till Solen. Dessa avstånd är bortom min fattningsförmåga. Ser man på rymden som helhet så finns det nog ganska gott om plats för både galaxer, joniserat väte och en hel del annat.
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: hur tomt?

Post by gerard »

Newt wrote:Men risk för att bli tjatig. Skalar man om Vintergatan enligt ovan blir den ca 860 miljoner kilometer tvärs över (125 000 ljusår). Det är drygt avståndet från Jupiter till Solen. Dessa avstånd är bortom min fattningsförmåga. Ser man på rymden som helhet så finns det nog ganska gott om plats för både galaxer, joniserat väte och en hel del annat.
ingen tjatrisk alls ! jätteintressant för såna som mig som gillar att få veta mera om kosmos men avskyr att googla då man drunknar i allt som föreslås där. mer trivsamt att ha ett forum med kunniga medlemmar som inte ser ner på de som inte lärt sig allt än...Tack Newt!!
marsvideon är fantastisk btw...
jag har inget bredband just nu dock. behövs nog större skärm än mobilen för att njuta ordentligt av de där bilderna :D
och grymt coolt att se jorden som en liten blå stjärna på himlavalvet, nästan som när vi tittar på Mars härifrån. bara blå istf röd. vi bor verkligen på en blå planet!
hoppas den får vara så här vacker länge till !

jag roar mig själv ofta med att jämföra astronomiska mått och mängder med vardagsgrejor.
antalet stjärnor i vår egen galax, är, om jag räknat någorlunda rätt, lika många som antalet sockerkorn ( råsocker då :D ) som skulle få plats i mitt vardagsrum....30kvm, 2.50.högt.
svindlande mängder....
och så läser man att det ska finnas lika många galaxer där ute som det finns stjärnor i galaxerna.....då blir det svårt att hitta argument för att påstå att tänkande varelser bara skulle finnas på den här lilla blå kulan..

de har nog både hälsat på och åkt vidare tror jag.
många olika sorter. de flesta så överlägsna teknologiskt att vi är som apor med pinnar i händerna jämfört med dem. vi är ointressanta.
och riktigt dumma i huvudet. det enda vi är bra på är att bygga oerhört kraftfulla bomber.
jag tror att de har satt upp varningsskyltar, signaler runt vårat solsystem. OBS! VARNING! FARLIGA HALVAPOR PÅ DEN BLÅ KULAN NR 3 FRÅN STJÄRNAN. IAKTTAG STOR FÖRSIKTIGHET. DE ÄR HELT GALNA !
:D
vänligen,
gerard
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: hur tomt?

Post by magnahrl »

Kul å intressant diskussion. Tanken svindlar och det är härligt!
Vad gäller utomjordiskt liv är jag som säkert många andra väldigt kluven. Antalet galaxer och därmed stjärnor/solar i det observerbara universum är bortom fattningsförmåga. Betyder det då att det måste finnas liv ( nu menar jag tekniskt avancerat liv)? Så vitt jag begriper måste all rimlig statistik peka på ett rungande JA. Men å andra sidan har vi inget enda konkret bevis på liv. Alla fall vad vi kan förstå! Har vi haft besök har dessa besökare sopat bort alla rester av dessa besök. Om inte tiden själv gjort det.
Kan det vara så att alla civilisationer som kommer så långt att de lär sig klyva atomen per automatik förgör sig själva? Underskattar vi svårigheterna för livet att uppstå? Liv kanske inte är en självklarhet på en planet hur bra förutsättningarna för liv än må vara!

Trots all rimlig statistik. Där nu sedan mitten på 90-talet när exoplaneter började bekräftas ytterligare ökar chanserna för liv.
För min del har jag en skeptisk hållning till allt som inte är bevisat och verifierat. Jag lever i tron att vi är ensamma tills jag blivit övertygad om motsatsen. Hur orimligt det än kan tyckas. Men det är också en svindlande tanke. Är vi helt unika i hela detta vi kallar universum ökar ansvaret för oss att ta hand om oss och vårt blåa klot.
Slutligen om vi inte är ensamma och tar emot en signal. Är det självklart vi ska svara?

Vänligen,
Magnus A.
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: hur tomt?

Post by gerard »

jag tror att vi gör ett misstag när vi förutsätter att de vi ska ta emot signaler från använder sig av ett sätt att kommunicera som vi själva nyss har upptäckt. hundra år sen typ. radiovågor är ju lågfrekvent ljus och som vi har konstaterat så rör sig den typen av energi med snigelfart genom rymden. det tar femton minuter för marsbilarna att ta emot kommandon från jorden. och lika lång tid så klart för oss att se bilderna av terrängen. det är alltså inte ens möjligt för oss att fjärrstyra farkoster i realtid på vår egen grannplanet. förstå då problemen med att kommunicera med en annan sort som knappast kan förutsättas befinna sig på samma nivå teknologiskt som vi själva. närmaste stjärnan är fyra år bort, med radio. och det skulle vara oerhört tursamt om det fanns nåt slags liv på nån av planeterna runt A CENT.
inte en miljondels chans att det sitter, står, eller ligger varelser därborta som kan ta emot radio, eller som bryr sig om radio.
vi har precis upptäckt elektromagnetism. om hundra år, ingen tid alls astronomiskt, så har vi upptäckt nåt annat, nåt som gör elektricitet till "förr i tiden"...och vi kommer skratta åt hur man satt och scannade av rymden med radioteleskop på 2000talet.
vi kan inte ens föreställa oss hur mycket vi vet om tusen år. och ett millenium är en blinkning, om ens det, i rymdens oändlighet.

nej, om det finns klyftgt folk därute, så är de inte där vi är just nu. de är jägare/samlare och har lärt sig göra upp eld, eller så är de så bortom vår teknik att de inte ens är sugna på att hälsa på oss. jag tror de vet om oss, men vi är ointressanta.
det är så lustigt med scifi skräckisar där utomjordingar har bättre vapen än vi, men bara liiiite bättre. så att vi kan lura dem och smuggla in en atombomb i deras moderskepp...hah... :D

jag tror att de varit här. och jag tror att de har lämnat bevis. bevisen är vi. att vår art dominerar så fullständigt på jorden kan bero på deras inblandning.
en chimpans kan använda ett grässtrå för att få i sig myror. men även kråkfåglar kan använda grejor för att komma åt maten.
människor började göra upp eld för hundra tusen år sedan.
eld !
de började rita av det de såg på slätten i sina grottor.
det hände nåt där. vi blev människor.
vi slutade vara djur.
det sägs att elden var gudarnas gåva till människan. vilka gudar ? hmmm..
jag tror på inblandning utifrån.

men det är väl en helt annan tråd, kanske :D
vänligen,
gerard
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: hur tomt?

Post by Newt »

Här finns en lista över tänkbart beboliga exoplaneter https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_p ... exoplanets. Av de drygt 4000 bekräftade exoplaneterna så är det alltså endast ett tjugotal som, givet ett fåtal inkluderade faktorer, möjligen skulle kunna härbärgera liv. Dessa faktorer är saker som vi har möjlighet att på något sätt mäta eller räkna fram givet uppmätt data. Till exempel planetens storlek, avstånd från sin stjärna och yttemperatur. Givetvis finns det långt fler faktorer som vi idag inte kan mäta som påverkar livsbetingelserna. Med andra ord kan vi idag inte säga något om det faktiskt förekommer liv på någon av dessa planeter eller inte. Dock, det tycks som om var än vi tittar så hittar vi nya planeter så att det inte skulle finnas någon form av liv därute verkar väldigt osannolikt.

Detta leder oförtrutet in på frågan om intelligent liv, Drakes ekvation och Fermiparadoxen. ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakes_ekvation, https://sv.wikipedia.org/wiki/Fermis_paradox ) Dessa "verktyg" är kul att leka med, men i slutändan är det ändå ren spekulation.

För att återgå något till ämnet; Avstånden i universum är så hiskeligt stora att vi blir beroende av att studera det ljus och radiovågor som färdas till oss från andra världar för att kunna ta reda på fakta. Faktum är att det spenderas otroliga summor på instrument som möjliggör detta. Följande teleskop, vars projekt befinner sig i lite olika faser, kommer att kunna ge mycket mer data om närliggande exoplaneter än vad vi kan erhålla med dagens instrument; European Extremely Large Telescope, Giant Magellan Telescope, Thirty Meter Telescope, WFIRST och ExTrA project.
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: hur tomt?

Post by gerard »

Newt wrote:Här finns en lista över tänkbart beboliga exoplaneter https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_p ... exoplanets. Av de drygt 4000 bekräftade exoplaneterna så är det alltså endast ett tjugotal som, givet ett fåtal inkluderade faktorer, möjligen skulle kunna härbärgera liv. Dessa faktorer är saker som vi har möjlighet att på något sätt mäta eller räkna fram givet uppmätt data. Till exempel planetens storlek, avstånd från sin stjärna och yttemperatur. Givetvis finns det långt fler faktorer som vi idag inte kan mäta som påverkar livsbetingelserna. Med andra ord kan vi idag inte säga något om det faktiskt förekommer liv på någon av dessa planeter eller inte. Dock, det tycks som om var än vi tittar så hittar vi nya planeter så att det inte skulle finnas någon form av liv därute verkar väldigt osannolikt.

Detta leder oförtrutet in på frågan om intelligent liv, Drakes ekvation och Fermiparadoxen. ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Drakes_ekvation, https://sv.wikipedia.org/wiki/Fermis_paradox ) Dessa "verktyg" är kul att leka med, men i slutändan är det ändå ren spekulation.

För att återgå något till ämnet; Avstånden i universum är så hiskeligt stora att vi blir beroende av att studera det ljus och radiovågor som färdas till oss från andra världar för att kunna ta reda på fakta. Faktum är att det spenderas otroliga summor på instrument som möjliggör detta. Följande teleskop, vars projekt befinner sig i lite olika faser, kommer att kunna ge mycket mer data om närliggande exoplaneter än vad vi kan erhålla med dagens instrument; European Extremely Large Telescope, Giant Magellan Telescope, Thirty Meter Telescope, WFIRST och ExTrA project.
naturligtvis ska vi använda de verktyg vi har för att lyssna av rymden. vem vet vad vi kan hitta. t ex exoplaneter ! och om vi fokuserar på att lyssna av just de mest sannolika ställena, alltså de möjliga livsdugliga världarna.....
gör man så redan ? alltså - har man riktat in radioteleskopen och lyssnar efter aktivitet på "fm-bandet" ? eller...hur vet man vilken frekvens man ska avlyssna ? finns det sätt att lyssna på ett bredare område så att man kan scanna av större bredd än bara en specifik frekvens ?
eller....radioteleskop är väl nåt annat än det vi normalt kallar radio. jag antar att de jobbar på högre frekvenser än långvåg.. :D
vänligen,
gerard
User avatar
Juicy6
Posts: 372
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: hur tomt?

Post by Juicy6 »

Man lyssnar mest på 18-21 cm (1400-1600 MHz) där det är tyst. Det ligger mellan väte och hydroxyl som tillsammans ger vatten. Man har också lyssnat på pi gånger 21 cm (4500 MHz). Emellanåt kör man bredbandsscanningar.
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: hur tomt?

Post by gerard »

vilket bra forum !
tack till Newt för länkar till läsning om exo, Drake och Fermi.
just Fermi har jag haft lite åsikter om....tycker inte att hans logik håller.
men vi tar det en annan dag.

och tack till Juicy6. så man kan scanna breda frekvens-spann. och väte och hydroxyl..
spännande. men jag tycker det borde finnas mer självklara frekvenser. vad sägs om primärfärgerna, blått gult rött. ? pi känns så invecklat. och vatten....samma där.
men det är klart..våra ögon är väl unika. färger kan ju vara något unikt för oss. svårt.....
:)
vänligen,
gerard
Post Reply