Seeing och transparens

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Seeing och transparens

Post by DHEB »

Hej

Ville dela lite resultat från ett informellt experiment. Varje gång jag är ute gör jag en kvalitativ och subjektiv bedömning om seeing och transparens i en skala från 1 till 5 där 1 = dålig, 2 = acceptabel, 3 = bra, 4 = mycket bra, 5 = utmärkt. Jag har nu plottat 11 histogram för varje månad utom juni för 268 sessions från samma plats hemma i utkanten av Stockholm.

Med avseende för att dessa är inga objektiva mätningar kan man notera att data visar det vi redan vet:

1. Generellt är det inte så ovanlig med någorlunda ok seeing men sällan mycket bra eller utmärkt.

2. transparensen är i regel medioker med många tillfällen där den är rätt dålig.

3. den varma delen av året (april, maj, juli, augusti, september) medför högre chanser till bättre seeing än de kallare månaderna

4. det kanske finns bättre chans att få bättre transparens i slutet av vintern början av våren (kanske under tiden efter vinterfukten och pollen?)

clim_seeing-transp_monthly.png
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Seeing och transparens

Post by timokarhula »

Intressanta skattningar. Jag har inte samlat någon statistik över seeingen och transparensen över året. Däremot har jag mätt himlens mörker (alltså den tredje viktiga himmelsparametern) och funnit att april ger de mörkaste värdena i Sverige. Jag tror att det beror på avsaknad av snö, luften är relativt torr samt otroligt nog att vintergatan ligger som lägst över horisonten då. Vintergatan är alltså en ljusförorenare. :D Vintergatans nordpol ligger i Coma Berenices och när den är i söder ligger galaxen som lägst och syns endast i norr då. Samma sak har jag märkt i Western Australia då vintergatans sydpol i Sculptor ligger i zenit (under våran höst) och vintergatan går i en storcirkel kring horisonten. Då brukar mörkret förbättras under kvällens lopp för att kulminera kring midnatt då SQM-L mätaren kan visa 22.1 och sedan sakta ljusna mot gryningen.

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Seeing och transparens

Post by DHEB »

timokarhula wrote:Intressanta skattningar. Jag har inte samlat någon statistik över seeingen och transparensen över året. Däremot har jag mätt himlens mörker (alltså den tredje viktiga himmelsparametern) och funnit att april ger de mörkaste värdena i Sverige. Jag tror att det beror på avsaknad av snö, luften är relativt torr samt otroligt nog att vintergatan ligger som lägst över horisonten då. Vintergatan är alltså en ljusförorenare. :D Vintergatans nordpol ligger i Coma Berenices och när den är i söder ligger galaxen som lägst och syns endast i norr då. Samma sak har jag märkt i Western Australia då vintergatans sydpol i Sculptor ligger i zenit (under våran höst) och vintergatan går i en storcirkel kring horisonten. Då brukar mörkret förbättras under kvällens lopp för att kulminera kring midnatt då SQM-L mätaren kan visa 22.1 och sedan sakta ljusna mot gryningen.

/Timo K
Intressant. Jag hade trott att augusti skulle ge mörkare värden än april med anledning av förutom avsaknaden av snö har träden löv. Men som du skriver är vintergatan viktig och där ligger augusti illa till.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Seeing och transparens

Post by timokarhula »

Det är nog mörkare i en skog eller nära träd i augusti (då löven avskärmar en del ljus mot observatören) än i april. Alltså en högst lokal effekt, precis som det är mörkare inne i en kupol än utanför. Däremot om man observerar från en öppen plats har mängden löv i träden ingen effekt (såvida inte de avskärmar direktljus från gatlyktor o.dyl.)

/Timo K
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Seeing och transparens

Post by DHEB »

Precis. Jag som observerar från en stadsmiljö (inte innerstan dock, utan en förort) tycker att augusti och början av september är gynnsamma när det gäller avskärmning av ljus från gatlyktor. Jag har faktiskt t.o.m en gång under sällsynta omständigheter (mycket bra transparens, många bortresta grannar) i mitten av augusti 2017 sett delar av vintergatan i Svanen från min trädgård.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Seeing och transparens

Post by Hans Bengtsson »

För nya observatörer kan det påpekas att vi har tre faktorer att tänka på i sammanhanget:

1. Transparens. Hur genomskinlig är luften?
2. Seeing. Hur orolig (turbulent) är luften?
3. Mörker. Hur ljusförorenad är himlen?

Om vi förutsätter att vi inte har några moln i vägen så bestämmer dessa tre faktorer tillsammans himlens kvalitet.

Sedan kan man förstås finindela om man vill. Seeingen kan vara generellt god med laminär (icke-turbulent) strömning men ändå hopplöst dålig helt lokalt (påverkan från hus eller andra källor). Dåligt mörker kan ha naturliga orsaker (månen!) eller artificiella (gatlampor). Men det är alltid bra att känna till de tre huvudfaktorerna.

Vissa typer av observationer, som av variabla stjärnor, kan utföras ganska problemfritt även när alla tre faktorerna är ogynnsamma, andra typer kräver mer av himlen.

Mvh
Hans Bengtsson
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Seeing och transparens

Post by timokarhula »

Många nybörjare blandar ofta ihop begreppen seeing och transparens. När de säger att -"Vilken bra seeing det var igår!", så menar de oftast i själva verket att det var bra transparens (himlens var genomskinlig). Planetobservatörer kräver bra seeing så att planetdetaljer går bra att se utan att behöva ha det supermörkt. För en djuprymdsobservatör är de viktigaste parametrarna i ordningen mörker, transparens, seeing. För att kunna t.ex. se centralstjärnan i Ringnebulosan, M57, krävs det att alla dessa tre parametrar sammanfaller någorlunda.

/Timo K
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Seeing och transparens

Post by Hans Bengtsson »

En liten språklig reflektion kring ordet seeing kommer här.

I grund och botten tycker jag det är ett ganska dåligt ord. Det är ju relativt vanligt i allmän engelska men inte som substantiv, utan mera i betydelsen ”eftersom” (seeing that ...) eller ”att se” (seeing is believing). För den som har engelska som modersmål men saknar kunskap i astronomi måste det ligga nära till hands att tolka seeing som ”hur bra man kan se” ... och då missar man ordets specifika betydelse.

När ordet förekommer i svensk text händer det nog oftare att man anar ugglor i mossen, dvs man misstänker att det är ett specialord med särskild innebörd, annars skulle det knappast ges på engelska. Men det hindrar inte att många ändå tänker i termen ”hur bra man kan se”.

Går det att mynta ett bra svenskt ord för seeing? Ett förslag kunde vara ”luftoro” men det är dels för generellt och dels ”negativt”. Vad skulle ”god luftoro” betyda? Bättre vore i så fall ”luftro” vilket inte redan är upptaget av en allmän betydelse och dels speglar innebörden av seeing.

Mvh
Hans Bengtsson
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Seeing och transparens

Post by magnahrl »

Seeing på Pickering Scale 1-10 (1 sämst 10 bäst) är väl ett vedertaget begrepp http://www.damianpeach.com/pickering.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Varför krångla till det?

Magnus A.
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Seeing och transparens

Post by Hans Bengtsson »

Problemet med ordet seeing är, precis som Timo skrev, att det mycket ofta missuppfattas ... och ett sådant ord är inte särskilt lyckat. Ja även i engelska Wikipedia, se under rubriken ”Other ways of indicating seeing”, listas tre olika saker som inte har med seeing att göra:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Antoniadi_scale" onclick="window.open(this.href);return false;

Begreppet seeing, antingen det handlar om den 10-gradiga Pickering-skalan eller den 5-gradiga Antoniadi-skalan, är förstås för väletablerat i engelsk astronomisk litteratur för att kunna bytas ut. Det är alldeles för sent, och ingen skulle komma på idén att försöka. Vilket inte hindrar att det från början är ett rätt dåligt valt ord, det visar de ständiga missuppfattningarna bland dem som inte är så insatta i observationell astronomi.

Att ordet, till skillnad från de allra flesta astronomiska termer, under alla decennier saknat svensk översättning beror just på att det är svåröversatt. Det skulle bara låta konstigt med ”seende” på svenska ... dock inte konstigare än ”seeing” på engelska! Och ingen av varianterna indikerar att det handlar om hur orolig luften är!

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply