Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

Hej,

Som blivande betraktare av natthimlen (inväntar leverans av teleskop), så har jag lite funderingar kring astronomi i allmänhet och utrustning mm.

Efter att ha läst på en del och konstaterat att jag främst vill ägna mig åt att titta på planeter, nebulosor och lära mig att navigera natthimlen manuellt, framför astrofoto, så föll valet på en 10" ihopfällbar Dobsonian (Sky-Watcher SKYLINER-250PX FLEXTUBE). Det verkade vara ett köpvärt alternativ

Jag velade fram & tillbaka på om jag inte skulle ha valt något mer portabelt, något som jag med lite större lätthet skulle kunna ta med mig på t ex segelbåten. Ute i skärgården finns det inte så mycket ljusföroreningar tänker jag, men det kändes som att det skulle sticka iväg i pris eller att jag skulle göra avkall på hur mycket jag skulle kunna betrakta. (tittade lite på MCT & SCT).

Så nu undrar jag vad som kan vara lämpliga okular till en 10" dobsonian att starta med (läst många positiva inlägg om Baader Hyperion zoom 8-24mm).

Sedan undrar jag vad man ska skaffa för kollaminerare: laser, chesire eller bara ett lock med hål i (göra själv?)?

Slutligen, observationsplatsen; en "Dark site", räcker det med att man åker ut en bit på obygden - där det saknas hus & gatubelysning?
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by Jonas »

Grattis till inköpet!

Filmburken med avskuren botten och hål i centrum på locket är vägledande men inte på något sätt perfekt.

Jag tycker ett Cheshireokular fungerar bra. Inga röeliga delar som kan innebära felkällor. Dessutom billiga.

Laserkollimatorer kan vara bra men man måste se till att de, i sig själva, är kollimerade. Om inte blir det naturligtvis fel.

Nils Olof Carlin är ju tyvärr inte med oss levande längre men hans sida om kollimering kan fortfarande nås:
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag vet naturligtvis inte hur du bor men jag bor i ett villaområde i Kristianstad och väljer jag en plats i trädgården dit inga gatlampor når, kan man se förvånansvär många svaga objekt. Naturligtvis blir det bättre om man lämnar stan. Förr gjorde jag inte sällan det men med åren har jag blivit lite mer bekväm ;) :D
Här är f.ö. en bra sida som visar graden av ljusföroreningar på den ort du befinner dig:
https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... FFFFFFFFFF" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du funderat på vilken sökare du ska ha? Jag vill tipsa om en genomsiktssökare. Jag använder nästan bara Telrad sedan många år men kombination Telrad/optisk sökare är bra.

Lycka till med observationerna

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by pava0555 »

Hej,

Kul! Du kommer att kunna se så mycket med en 10 tummare. Detta teleskop är verkligen prisvärt, och har rätt apertur för visuellt. :-)

Angående okular: Jag hade satsat på okular med synfält på 68 grader och uppåt (82/100 grader är också bra, men kostar en hel del). Hur många okular kan du tänka dig att köpa? Personligen tycker jag 3 okular är bra att ha: ett okular med låg förstoring med exit pupil på 3-4 mm, ett med mellan förstoring med exitpupil kring 2-2.4 mm, och ett med hög förstoring (viktigt för planeter) med exit pupil på ~1 mm. Använd detta verktyg för att prova olika konfigurationer: http://astronomy.tools/calculators/field_of_view/" onclick="window.open(this.href);return false;

När jag observerar tenderar jag att använda okular som ger exit pupiller kring 1.8-2.5 mm mest (för deep sky objekt).

Exitpupil får man via denna simpla formel: ExitPupil = Brännvidd/F-tal.
Ditt teleskop har ett F-tal på 5. Så för att få exitpupiller på 1, 2 och 4 mm så behöver du okular med brännvidderna 5mm, 10 mm och 20 mm.

Baader zoom är ett bra okular, och täcker dom viktiga brännvidderna för ditt teleskop (jag har själv en Baader zoom och kan rekommendera den). En nackdel med Baader zoom är att det tajta synfältet vid 24mm änden. Skulle jag köra på Baader zoom med ditt teleskop skulle jag också köpa ett okular kring 22-24mm på 68 eller 82 graders synvinkel (kan göras senare, när ekonomin tillåter). Ett wide field okular vid låg förstoring är mycket trevligt att ha tycker jag, och kan användas för att lokalisera objekt när du stjärnhoppar.

Märken som jag rekommenderar är Explore Scientific och Televue (jag kör själv på dessa). Jag har hört att Baader Hyperion serien är OK.

Om du bor i Stockholmstrakten så kan du obsa från Björnö i Värmdö (Ingarö). Dit åker jag. Annars kan du hitta mörka platser med hjälp av följande verktyg: https://www.google.com/search?client=fi ... lution+map" onclick="window.open(this.href);return false;

Har dålig koll på kollimering. Jag använder ett Chesireokular, men det finns bättre alternativ. Någon annan kanske kan kommentera detta.

Lycka till! :-)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

Tackar för alla tips, försöker att dela upp dem nedan.
Jonas wrote:Grattis till inköpet!

Filmburken med avskuren botten och hål i centrum på locket är vägledande men inte på något sätt perfekt.

Jag tycker ett Cheshireokular fungerar bra. Inga röeliga delar som kan innebära felkällor. Dessutom billiga.

Laserkollimatorer kan vara bra men man måste se till att de, i sig själva, är kollimerade. Om inte blir det naturligtvis fel.

Nils Olof Carlin är ju tyvärr inte med oss levande längre men hans sida om kollimering kan fortfarande nås:
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag läste att man som oerfaren kunde riskera att "skruva bort sig" med laserkollimator (sekundärspegeln?) och att cheshire var att föredra. Tänkte först att det kunde vara praktiskt att kunna använda laserkollaminator ute i fält på kvällen, men det är kanske något man gör hemma i ljusa förhållanden.
Jonas wrote: Jag vet naturligtvis inte hur du bor men jag bor i ett villaområde i Kristianstad och väljer jag en plats i trädgården dit inga gatlampor når, kan man se förvånansvär många svaga objekt. Naturligtvis blir det bättre om man lämnar stan. Förr gjorde jag inte sällan det men med åren har jag blivit lite mer bekväm ;) :D
Jag bor i Vallentuna i radhusområde, på gränsen till landsbygd. Hemma på baksidan har jag en cykelväg med gatubelysning och bortom den är det en sjö, så det blir ganska mörkt här hemma. Sätter jag mig i bilen går det garanterat att få mer mörker inom några kilometer.

Är stora vatten (sjöar/hav) en fördel eller nackdel?
Jonas wrote: Här är f.ö. en bra sida som visar graden av ljusföroreningar på den ort du befinner dig:
https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... FFFFFFFFFF" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du funderat på vilken sökare du ska ha? Jag vill tipsa om en genomsiktssökare. Jag använder nästan bara Telrad sedan många år men kombination Telrad/optisk sökare är bra.
Har bara skummat runt lite bland sökare, tänkte testa den optiska som följer med teleskopet. Men jag har läst flera som tipsar om Telrad (är det ett "rödpunktssikte" utan förstoring, batteridriven?)
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

pava0555 wrote:Hej,

Kul! Du kommer att kunna se så mycket med en 10 tummare. Detta teleskop är verkligen prisvärt, och har rätt apertur för visuellt. :-)

Angående okular: Jag hade satsat på okular med synfält på 68 grader och uppåt (82/100 grader är också bra, men kostar en hel del). Hur många okular kan du tänka dig att köpa? Personligen tycker jag 3 okular är bra att ha: ett okular med låg förstoring med exit pupil på 3-4 mm, ett med mellan förstoring med exitpupil kring 2-2.4 mm, och ett med hög förstoring (viktigt för planeter) med exit pupil på ~1 mm. Använd detta verktyg för att prova olika konfigurationer: http://astronomy.tools/calculators/field_of_view/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tackar! Jag har lite svårt utan att själv erfarit FOV i praktiken på ett teleskop, avgöra vad jag skulle tycka bäst om. Det är lite därför jag sneglar på den där Baader zoomen och precis som du skriver nedan; isf senare/vid behov komplettera med ett fast vidvinkelokular.

Sedan är det det där med förstoringen, teleskopet jag beställt har en brännvidd på 1200mm och jag vet inte vad som är en lämplig okularsetup över säg 3-4 fasta okular (inget jag kommer att köpa på en gång).

Baader zoomen kan jag köpa med deras 2,25x Barlow, då får jag ett förstoringsspann på 50x - 337,5x, det är kanske onödigt med deras barlow (hur användbart är>300x förstoring?). Det kanske är bättre att lägga de pengarna (ist för barlow) på ett fast okular i andra änden (låg förstoring & vid vinkel)?
pava0555 wrote: När jag observerar tenderar jag att använda okular som ger exit pupiller kring 1.8-2.5 mm mest (för deep sky objekt).

Exitpupil får man via denna simpla formel: ExitPupil = Brännvidd/F-tal.
Ditt teleskop har ett F-tal på 5. Så för att få exitpupiller på 1, 2 och 4 mm så behöver du okular med brännvidderna 5mm, 10 mm och 20 mm.

Baader zoom är ett bra okular, och täcker dom viktiga brännvidderna för ditt teleskop (jag har själv en Baader zoom och kan rekommendera den). En nackdel med Baader zoom är att det tajta synfältet vid 24mm änden. Skulle jag köra på Baader zoom med ditt teleskop skulle jag också köpa ett okular kring 22-24mm på 68 eller 82 graders synvinkel (kan göras senare, när ekonomin tillåter). Ett wide field okular vid låg förstoring är mycket trevligt att ha tycker jag, och kan användas för att lokalisera objekt när du stjärnhoppar.

Märken som jag rekommenderar är Explore Scientific och Televue (jag kör själv på dessa). Jag har hört att Baader Hyperion serien är OK.

Om du bor i Stockholmstrakten så kan du obsa från Björnö i Värmdö (Ingarö). Dit åker jag. Annars kan du hitta mörka platser med hjälp av följande verktyg: https://www.google.com/search?client=fi ... lution+map" onclick="window.open(this.href);return false;

Har dålig koll på kollimering. Jag använder ett Chesireokular, men det finns bättre alternativ. Någon annan kanske kan kommentera detta.

Lycka till! :-)
:good:
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by Jonas »

LilleNo wrote:Tackar för alla tips, försöker att dela upp dem nedan.
Jonas wrote:Grattis till inköpet!

Filmburken med avskuren botten och hål i centrum på locket är vägledande men inte på något sätt perfekt.

Jag tycker ett Cheshireokular fungerar bra. Inga röeliga delar som kan innebära felkällor. Dessutom billiga.

Laserkollimatorer kan vara bra men man måste se till att de, i sig själva, är kollimerade. Om inte blir det naturligtvis fel.

Nils Olof Carlin är ju tyvärr inte med oss levande längre men hans sida om kollimering kan fortfarande nås:
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jag läste att man som oerfaren kunde riskera att "skruva bort sig" med laserkollimator (sekundärspegeln?) och att cheshire var att föredra. Tänkte först att det kunde vara praktiskt att kunna använda laserkollaminator ute i fält på kvällen, men det är kanske något man gör hemma i ljusa förhållanden.

Det är sant. Cheshire fungerar bara när det är ljust. En laserkollimator kan komplettera men se då till att de visar samma resultat.
Jonas wrote: Jag vet naturligtvis inte hur du bor men jag bor i ett villaområde i Kristianstad och väljer jag en plats i trädgården dit inga gatlampor når, kan man se förvånansvär många svaga objekt. Naturligtvis blir det bättre om man lämnar stan. Förr gjorde jag inte sällan det men med åren har jag blivit lite mer bekväm ;) :D
Jag bor i Vallentuna i radhusområde, på gränsen till landsbygd. Hemma på baksidan har jag en cykelväg med gatubelysning och bortom den är det en sjö, så det blir ganska mörkt här hemma. Sätter jag mig i bilen går det garanterat att få mer mörker inom några kilometer.

Är stora vatten (sjöar/hav) en fördel eller nackdel?

Lite svår fråga. Kan vara både en fördel eller en nackdel. Jag tror du måste kolla upp det själv.
Jonas wrote: Här är f.ö. en bra sida som visar graden av ljusföroreningar på den ort du befinner dig:
https://www.lightpollutionmap.info/#zoo ... FFFFFFFFFF" onclick="window.open(this.href);return false;

Har du funderat på vilken sökare du ska ha? Jag vill tipsa om en genomsiktssökare. Jag använder nästan bara Telrad sedan många år men kombination Telrad/optisk sökare är bra.
Har bara skummat runt lite bland sökare, tänkte testa den optiska som följer med teleskopet. Men jag har läst flera som tipsar om Telrad (är det ett "rödpunktssikte" utan förstoring, batteridriven?)
Telrad är inte ett rödpunktssikte. Den är batteridriven och större än ett rödpunkssikte men väldigt mycket bättre. Det finns mycket info om Telrad på nätet.
Rödpunktssikte använder jag bara för aligning av mitt följeteleskop (vid astrofoto). I övrigt anser jag de vara nästintill värdelösa. (Min åsikt!)
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by pava0555 »

Som lägsta förstoring skulle jag satsa på något som ger minst 50X.

Som högsta förstoring 250X (inte mer). Det är inte alltid det går att obsa med 250X (deep sky objekt).

För planeter och framförallt månen kan man nog obsa med högre förstoring än 250X (typ 250X - 500 X). Men om du bara ska ha 3 okular skulle jag avråda att köpa ett som ger högre än 250X.

Notera att 5 mm ger 240X, 10 mm ger 120X och 20 mm ger 60X. Det tycker jag är rätt så bra. :)

BTW: håller med Jonas att rödpunktssökare är nästintill värdelösa. Jag brukar köra på ett 6x30 sökare(med 90 graders diagonal, bekvämare)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Viktorious
Posts: 60
Joined: 2019-08-25 01:10:38
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by Viktorious »

Kan bara slänga in en upprepning av förslagen med okular. Inte så länge sedan jag också skaffade nytt teleskop (9.25" SCT). Började också med Baader zoomen för att täcka de olika fokallängderna och se vad jag gillade. Efter det har jag lagt till ett 68° AFOV 24 mm okular (Explore Scientific, älskar det). Så nu har jag zoomen för 8-16 mm och sen det andra. Två okular som täcker mina behov och önskade fov's.
Viktor

GSO 10" f/4 på Losmandy GM811G.
APM/TS XWA 20 mm och 13 mm, TS UWAN 7 mm, Baader Zoom 8-24 mm.
ES HR CC, ES 2x focal extender, Astronomik UHC.
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by Wiklunds »

Kul!

Min "karriär" startade också med Sky-Watchers 10-tums Dobsonteleskop!

Det är ca 5 år sedan nu och jag glömmer aldrig när jag av misstag stötte på M13, för första gången hittade M31 och efter många försök M81 och M82.

En sak som var till stor hjälp då och även nu är planetarie-programmet Stellarium som är helt gratis. https://stellarium.org/

Finns även som app i telefonen där man endast betalar en liten summa, då kan man ändra belysningen till röd och på så vis använda telefonen vid okularet, så ser du t.ex. en galax i närheten av några stjärnor räcker det med Rödpunkt/Telrad och lite letande med ett låg-förstorande okular för att hitta galaxen.

På Astroshop.eu finns mörker-anpassningsglasögon om du av misstag klickar bort Stellarium på mobilen eller vill undvika andra former av störande ljus då du inte obsar. Glasögonen dämpar ljuset och man "ser rött" :D

Naturligtvis får man inte överskatta detta och även minimera exponeringen av rött ljus för bästa mörkeranpassning, men det fungerar väldigt bra för mig i alla fall!

Grattis till köpet! En sak jag har insett nu med åren jämfört med precis då jag började är hur kapabelt ett teleskop på 10-tum faktiskt är. Även 8-tum är stort!

Experimentera med olika grader av förstoring och ha tålamod, 10-tum kommer att växa sig större ju mer du obsar och får perspektiv. Vill man hela tiden se nya objekt räcker antalet livet ut!

Angående observationsplatser kan det även relativt nära städer bli förvånansvärt mörkt om luften är torr, som den är i mars/april. Pröva dig fram, är det inte tillräckligt mörkt där du börjar så kan du alltid leta en ny plats, är väldigt kul att hitta nya platser tycker jag :)

Observera avslappnat och glöm inte att ha kul!

Gabriel
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

Kul att läsa all input, många bra svar & förslag! :good:

Jag kollade upp Telrad på youtube och tror jag förstår finessen med ringarna som riktningsreferens när man hoppar mellan stjärnor (lättare med orientering misstänker jag).

Jag hade testat Stellarium som webversion tidigare, men laddade hem det som program på datorn. Nu kan jag experimentera med "olika okular" vid datorn och få en uppfattning om vilken AFOV & förstoringsgrad.(fast det känns lite fuskigt att "torr-observera" vid datorn, jag vill ju se grejerna live :S )


Kollade även in LightPollution-sidan och kunde snabbt konstatera att det är ganska ljust där jag bor (Bortle 6), Svenska Högarna däremot.. jag kanske tar med mig teleskopet till sjöss :)
Jag behöver dock inte åka så långt för att få en förbättring.

En annan sak som jag testade härom veckan var att åka till en gammal nedlagd soptipp (hög kulle) med kikaren och spana på himlen, då kunde jag se himlen i alla väderstreck utan något hinder. Finns det några andra fördelar att bege sig upp på blygsamma höjder/kullar för att observera?
User avatar
anivision
Posts: 389
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by anivision »

Jaha, så nu vet jag varför det blev så molnigt helt plötsligt... :D
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by Jonas »

LilleNo wrote:Kul att läsa all input, många bra svar & förslag! :good:

Jag kollade upp Telrad på youtube och tror jag förstår finessen med ringarna som riktningsreferens när man hoppar mellan stjärnor (lättare med orientering misstänker jag).

Jag hade testat Stellarium som webversion tidigare, men laddade hem det som program på datorn. Nu kan jag experimentera med "olika okular" vid datorn och få en uppfattning om vilken AFOV & förstoringsgrad.(fast det känns lite fuskigt att "torr-observera" vid datorn, jag vill ju se grejerna live :S )
Många planetarieprogram har dessutom dessa Telrad-ringar inlagda som ett tillbehör. Jag tror de finns även i Stellarium.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

anivision wrote:Jaha, så nu vet jag varför det blev så molnigt helt plötsligt... :D
Är det inte typiskt att det ska jinxa när man väl fått tummen ur, först framflyttad leverans - sedan när det börjar närma sig: kompakt molntak. ;)
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

Jonas wrote:
Många planetarieprogram har dessutom dessa Telrad-ringar inlagda som ett tillbehör. Jag tror de finns även i Stellarium.
Jepp, testade runt lite med den funktionen i Stellarium på datorn.
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

Fick hem teleskopet idag, packade upp allt och skruvade ihop alla delar.
Jag blev lite överraskad över kvaliteten och passformen på alla delar, jag hade nog inte riktigt väntat mig att det var fullt så bra.

Dottern och jag ställde in sökaren och sedan testade vi de två medföljande okularen. Återigen en positiv överraskning, jag tänkte att de okular som följde med var av sämsta sort, men de var alldeles utmärkta (24mm & 10mm Super Plössl med coating).

Blev lite orolig över kollaminering, då jag ännu inte skaffat något cheshire/laser (håller på att vela kring sambeställning av ytterligare okular), men det var inga problem med skärpan.

Så nu hoppas jag på att det blir några öppningar i molntäcket ikväll, så vi får chans att titta litegrann iaf.
:) förväntansfull!
8E41FDA3-3BC3-4EAD-A1BA-CE63F9DD7A30.jpeg
Post Reply