Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Wiklunds
Posts: 34
Joined: 2015-04-22 16:37:50
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by Wiklunds »

Härligt!

Stort grattis till lyckad leverans och ihopmontering. :)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by Hans Bengtsson »

Det är säkert ett utmärkt köp! Newton 10-tum f/5 är en klassisk kombination, mycket populär just för att den är så bra och prisvärd.

En sak som jag tycker du relativt snart bör anskaffa är en ljuskappa (light shroud) för att skydda optiken mot ströljus, imma, turbulens, eventuella tappade föremål, osv. Viktigt för öppna teleskoptyper som denna. Kan egentillverkas eller köpas. Borde egentligen ingå som standardutrustning, kan man tycka.

Om du inte redan har ordentligt med kartmaterial så är det förstås något du också behöver. En liten ficklampa med rött ljus måste man ha (kan köpas i cykelaffären).

Sedan är det bara att sätta igång med att träna stjärnhoppning. Det är en oerhört snabb och effektiv metod för att hitta objekt på himlen, när man fått lite vana.

Stjärnhoppningen gör man mestadels i sökaren, som utgör steget mellan det man ser för blotta ögat och det man ser i huvudokularet. Sökaren till ditt teleskop är 9x50, en standardsökare av god kvalitet (jag har en likadan). Efterhand tycker du kanske att du istället vill ha en vinklad sökare, det kan vara bekvämare i vissa lägen, se i så fall till att sökaren ger icke-spegelvänd bild (båda varianterna av vinkelsökare finns).

Vad gäller okular så är de två som följde med säkert ganska OK, men det är alltid billiga enkla okular som medföljer teleskop. Vilket ju är bra eftersom köparen kanske redan har dyra okular. För egen del använder jag i huvudsak ett bra zoom-okular, det betyder att jag slipper byta okular stup i ett. Sedan har jag också (till 8-tum f/5) ett 5 mm Hyperion när jag vill kunna se svagare objekt än jag kan vid lägre förstoring.

Mvh
Hans Bengtsson
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

Wiklunds wrote:Härligt!

Stort grattis till lyckad leverans och ihopmontering. :)
Tackar! :good:
Hans Bengtsson wrote:En sak som jag tycker du relativt snart bör anskaffa är en ljuskappa (light shroud) för att skydda optiken mot ströljus, imma, turbulens, eventuella tappade föremål, osv. Viktigt för öppna teleskoptyper som denna. Kan egentillverkas eller köpas. Borde egentligen ingå som standardutrustning, kan man tycka.
Ja, jag har planer på att sy/göra en själv
Om du inte redan har ordentligt med kartmaterial så är det förstås något du också behöver. En liten ficklampa med rött ljus måste man ha (kan köpas i cykelaffären).
Kartor, planisfär, stjärn-app i mobilen; har man behov av alla tre - eller ersätter någan av dem den andre? (har bara stjärn-app i mobilen än så länge)
Sedan är det bara att sätta igång med att träna stjärnhoppning. Det är en oerhört snabb och effektiv metod för att hitta objekt på himlen, när man fått lite vana.

Stjärnhoppningen gör man mestadels i sökaren, som utgör steget mellan det man ser för blotta ögat och det man ser i huvudokularet. Sökaren till ditt teleskop är 9x50, en standardsökare av god kvalitet (jag har en likadan). Efterhand tycker du kanske att du istället vill ha en vinklad sökare, det kan vara bekvämare i vissa lägen, se i så fall till att sökaren ger icke-spegelvänd bild (båda varianterna av vinkelsökare finns).
Tänkte börja med det som sitter på, har fått tips om Telrad och det verkar vara en finurlig komplettering.
Går det att köpa till en lös diagonal eller är det ny sökare som gäller?
Vad gäller okular så är de två som följde med säkert ganska OK, men det är alltid billiga enkla okular som medföljer teleskop. Vilket ju är bra eftersom köparen kanske redan har dyra okular. För egen del använder jag i huvudsak ett bra zoom-okular, det betyder att jag slipper byta okular stup i ett. Sedan har jag också (till 8-tum f/5) ett 5 mm Hyperion när jag vill kunna se svagare objekt än jag kan vid lägre förstoring.

Mvh
Hans Bengtsson
Jag har de senaste dagarna febrilt läst allt jag kommit över om olika okular; förstoringsgrad, AFOV, huruvida de passar till snabba Newtonteleskop <f/5 osv.

Jag var jättenära att beställa hem Baader-zoomen med tillhörande 2,25 Barlow, men så läste jag att den kunde vara lite sådär i kanterna på snabba/ljusstarka reflektorteleskop (blev dock aldrig klok på var gränsen gick).
Sedan har jag tittat runt på en massa andra okular (GSO, Celestron, Baader, SkyWatcher, TS), utan att hitta något givet alternativ.

Men är ganska säker på att ett skarpt okular kring 25-30mm >70 grader bildvinkel och ett okular med högre förstoring än det 10mm jag har nu.
Sedan var det ju det där med den där baaderzommen, men för de pengarna måste jag veta att den fungerar bra med mitt teleskop (jag är otroligt sugen på den).

Känner att den ekonomiska gränsen för okular inkl. kollaminerare och ev. andra tillbehör ligger ~3.000:- just nu, senare kan jag komplettera om behov/önskan finnes.
LilleNo
Posts: 15
Joined: 2020-04-24 12:46:21
spamtest: JA

Re: Klickat hem ett teleskop så här i "karantänstider"

Post by LilleNo »

Jag & dottern tittade på stjärnhimlen i det nya teleskopet igår kväll/natt, månen var fantastisk att beskåda med dramatiska skuggor och kratrar på ett helt annat sätt än med kikaren.

Vi testade att lägga för skyddslocket och bara öppna den lilla luckan vilket dämpade ljusstyrkan något, dottern påpekade att det ökade skärpan - något jag inte riktigt kunde uppfatta (allt för exalterad + "äldre" syn än henne). Skärpedjupet borde väl öka när man "bländar ner" teleskopet, precis som på kameror tänker jag.

Vi tittade på Venus också, otroligt ljusstarkt trots att den bara var partiellt upplyst och vi kunde se/ana ytan - första planeten jag sett i ett teleskop :green:
fascinerande.

Senare när det blev mörkare försökte jag leta efter Pac-man nebulosan i Cassiopeia, men det var lite svårare än väntat att använda sökaren - här kommer det att krävas träning och bli bekant med stjärnhimlen.

En sak jag noterade på teleskopet var att det skrapar i lite när man vrider det horisontellt, på ett och samma ställe.
Skruvade isär bottenplattan och tittade lite (3st teflonbitar + teflonring i mitten), jag kunde inte se några skrapmärken men jag funderar på om man löser det med fler bitar av teflon.
Post Reply