Upptäckten av fosfin på Venus

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Upptäckten av fosfin på Venus

Post by Hans Bengtsson »

Här är ett pressmeddelande från ESO angående upptäckten av fosfin i Venus atmosfär:

https://www.eso.org/public/sweden/news/eso2015/?lang" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Upptäckten av fosfin på Venus

Post by kribba »

Fosfin är en oorganisk giftig gas( PH3 ). Hade det varit t.ex. svavelätande bakterier eller liknande dom hittat så hade det väl varit mer upphetsande...
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Upptäckten av fosfin på Venus

Post by ThomasK »

Genom att antyda, om än aldrig så vagt, chansen till utomjordiskt liv kan vilken obskyr astyronominyhet som helst bli en klickraket.
Thomas Karlsson
Shimonu
Posts: 78
Joined: 2020-06-04 13:04:19
spamtest: JA

Re: Upptäckten av fosfin på Venus

Post by Shimonu »

Som jag förstod det kan de väl inte hitta någon annan förklaring till vad som producerar det i mängderna som observerar. En förklaring är bakterier(?) i atmosfären. Som jag förstod det har forskarna lagt senaste tre åren på att försöka hitta ta fram andra förklaringar men inget har passat. Nu ska väl deras arbete granskas och det kommer en drös med bortförklaringar som sen ska debatteras. Vetenskap som det är tänkt.
Det är intressant hur som helst tycker jag.

Sent from my Nokia 7 plus using Tapatalk
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Upptäckten av fosfin på Venus

Post by Hans Bengtsson »

Det är påfallande ofta som astronomiska resultat som presenteras vid stort emotsedda presskonferenser visar sig bli berget som födde en råtta. Troligen så även i detta fall. Man har blivit lite luttrad ...

Mvh
Hans Bengtsson
8AB0A464-A373-40C4-93AF-0C3CFED82302.png
Post Reply