Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
cosmic
Posts: 5
Joined: 2020-12-25 16:05:31
spamtest: JA

Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by cosmic »

Jag vet att det i de flesta forum är en dödssynd att posta samma inlägg i flera avdelningar, så stampa på mig om så kräves. Men då jag inte fick något svar i Nybörjar-avdelningen (där jag rätteligen hör hemma) så dristar jag mig till att fråga här istället. Jag behöver verkligven lite hjälp på traven.

Efter mycket läsande här köpte jag ett Skywatcher 150p 6" Dobson-teleskop för några veckor sedan.
Har testat att titta från balkongen häromkvällen. Inte helt klar himmel, lite ljusstörningar och dåligt mörkerseende den gången.

Men, jag behöver lite hjälp med kollimering. Tror jag :-) Jag är normalt hyfsat tekniskt kunnig, men instruktionerna känns ruskigt komplicerade.
Går (ska) både primär- och sekundärspegeln kollimeras på det här teleskopet? Finns det någon ENKEL steg för steg-instruktion? Ska jag skaffa ett kollimeringshjälpmedel? Vilket? (helst under ca 500 kr)

Okularen på 25 och 10 mm i all ära, men jag är också intresserad av planeterna, och då är väl 120x förstoring lite klent. Vad bör jag satsa på? Är inte ute efter något tusenkronorsokular - helst under 500 kr. Hade tänkt mig 5 mm men hittar inget på t ex Stjärnhuset. Hittar bara 3,6 mm och 6,3 mm. Tips på lämpligt?
Det här känns prisvärt, 6 mm-okular plus Barlow-lins med T-gänga för kamera plus filter - är det OK kvalitet?
https://www.stjarnhusetonline.se/prod/C" onclick="window.open(this.href);return false; ... RSKIT.html

Sedan tycker jag sökaren på teleskopet sitter rätt knasigt. Man får ju nästan nackvred efter ett tag. Jag skulle vilja ha ett vinklat så man kan titta rakt ner!
Och helst rättvänt. Jag hittade detta - är det vettigt, och OK kvalitet?:
https://www.stjarnhusetonline.se/prod/s" onclick="window.open(this.href);return false; ... e9x50.html
Eller finns det ännu billigare? Jag kan stå ut med 6x30, om det är vinklat.

Tills sist tycker jag friktionen i azimuth-led är för stor, trots teflonbrickan och att jag lossat centrummuttern rätt mycket. Alldeles för trögt att vrida teleskopet. Jag undrar varför det inte är kullagrat...? Tips på förbättring?
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by Bengt »

Du behöver skaffa kollimeringsverktyg.
Finns chesire eller laserkollimerare.
Laser tycker jag är enkelt använda . Du hittar massor på youtube hur de används .

Okular får man man i kvalite vad man betalar för . Köp begagnat om du vill spara en slant . Tycker du dina 25 mm och 10mm funkar ok skaffa en 2x barlow
Sökare finns det gott om alternativ . Själv gillar jag rödpunkt i kombo med okular med låg förstoring och stort synfält . Jag sätter mina små korta dobson på hembyggd bänk så den går se i stående . Många gillar rättvändande sökare med diagonal se genom . Tycke o smak .
När det gäller friktion tycker jag det är märkligt du upplever problem pä en så lätt liten dobson . GSO har dessa på sina tuber men osäker om den passar din tub . https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... 320mm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bengt
johanastro777
Posts: 34
Joined: 2018-11-16 18:54:48
spamtest: JA
Location: Nacka
Contact:

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by johanastro777 »

Det är lättare med rödpuntsikte så byr till det köp laser kollimator och cheshire lasern ställer du lätt sek spegeln först i ringen på primär som speglar tillbaka i kollimatorn därefter ställer du primär spegeln så kryss kommer rätt i kollimatorn cheshire används för att se om speglarna ligger i rätt läge så båda kan användas för kollimering sen är det stjärntest eller om det är mulet en artificiell stjärna litet hår ex aluminiumfolie belysning bakom ca 50 m avstånd skippa alla billiga okular som sagt köp beg på astrosidor an bra barlow är att rekommendera sen kan du se mycket på Youtube lycka till
|Nikon Coolpix P1000|Celestron C90|WILLIAM OPTICS Megrez 88 II|Sky-Watcher Mak/Newton190mm|Celestron CPC Edge 1100|
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by magnahrl »

Den här steg för steg anvisningen kanske kan vara av värde för dig? Trots att du redan fått bra råd för kollimering.
Lycka till!
https://garyseronik.com/a-beginners-gui ... llimation/" onclick="window.open(this.href);return false;

Magnus A.
cosmic
Posts: 5
Joined: 2020-12-25 16:05:31
spamtest: JA

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by cosmic »

Tack alla för svar! Ska tänka igenom alternativen tills i morron och beställa... nånting.
cosmic
Posts: 5
Joined: 2020-12-25 16:05:31
spamtest: JA

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by cosmic »

Nu har jag kompletterat mitt Dobson med lite grejer...

Har inte hittat några begagnade okular - av högre kvalitet - men hoppas de här duger för t ex planetobservation:
http://www.stjarnhusetonline.se/prod/Ce ... RSKIT.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Vinkelsökare, så jag slipper nackvred. Och lite bättre prestanda än 6x30:
http://www.teleskop-express.de/shop/pro ... /info/p297" onclick="window.open(this.href);return false;

Rullkulor - googling bekräftade att många är missnöjda med Skywatchers "lagring" av teflon. Många har modifierat med olika typer av lager.
15 mm rullkulor föreföll mest tillförlitligt och snabbmonterat:
http://www.amazon.se/gp/product/B076J6B ... prod_image" onclick="window.open(this.href);return false;

F ö lyckades jag kollimera telekopet manuellt utan störra besvär. Det visade sig kräva endast en liten justering. Trots att låsskruvarna för primärspegeln var lossade vid leverans så hade spegeln rubbats bara marginellt.
magnahrl
Posts: 752
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by magnahrl »

Grattis till lyckade köp och framgångsrik kollimering!
Vad gäller okular som inte ruinerar mig gillar jag HR Planetery.
Hoppas nu du får fina nätter med ditt fina teleskop när vädret börjar uppföra sig vettigt!
MAO Gott Nytt År :)

Magnus A.
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by pava0555 »

Hej

Jag hade nog bytt ut 25mm okularet mot nåt bättre. Antar att du ska köra enbart 1.25 tums okular med teleskopet (tror inte 2 tum behövs för denna newton). Om så är fallet skulle jag rekommendera en 24mm 68 graders okular som ditt lägst förstorande okular. Jag använder Explore Scientifics variant och kan rekommendera den. Finns även från televue panoptics och Baader hyperion.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by pava0555 »

Kolla efter okular på sajten UK Astro buy and sell. Jag har köpt flera okular därifrån billigt.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
rudibr
Posts: 144
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by rudibr »

Prøv at læse denne artikel:

http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html

Og vær opmærksom på, at en laser kollimator er værdiløs, hvis sekundærspejlet er roteret.
/Rudi
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by megrez 90 »

Blir alltid lika förvånad över okular rekommendationer till "första teleskop köpare" på denna sajt! Ofta kostar skåpet någon tusenlapp, i detta fallet runt 3000:-
25 och 10 följer ofta med (skywatcher) och så dåliga är de inte. Inte som Teknikmagasinets m.fl skrutt teleskop. Att då rekommendera att byta till dyra okular med snarlika brännvidder (halva teleskopets pris eller mer!) ser jag som ganska dumt! Komplettera med andra brännvidder i stället. Känner man för hobbyn så är nog ett nytt teleskop det som gäller i framtiden. Då kan man kanske börja fundera på bättre okular! Men skulle man tröttna så är det ju bättre att sälja som paket, utan "dubblett okular"! Det okularet får man kränga av separat få att få så mycket pengar som möjligt för det.
Då detta är ett dobson, skulle jag inte rekommendera över 200ggr. Svårt att följa objektet då!
Galen i refraktorer :)
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by Bengt »

megrez 90 wrote:Blir alltid lika förvånad över okular rekommendationer till "första teleskop köpare" på denna sajt! Ofta kostar skåpet någon tusenlapp, i detta fallet runt 3000:-
25 och 10 följer ofta med (skywatcher) och så dåliga är de inte. Inte som Teknikmagasinets m.fl skrutt teleskop. Att då rekommendera att byta till dyra okular med snarlika brännvidder (halva teleskopets pris eller mer!) ser jag som ganska dumt! Komplettera med andra brännvidder i stället. Känner man för hobbyn så är nog ett nytt teleskop det som gäller i framtiden. Då kan man kanske börja fundera på bättre okular! Men skulle man tröttna så är det ju bättre att sälja som paket, utan "dubblett okular"! Det okularet får man kränga av separat få att få så mycket pengar som möjligt för det.
Då detta är ett dobson, skulle jag inte rekommendera över 200ggr. Svårt att följa objektet då!


Köpte på mig 5-6 nybörjareteleskop för några år sedan och gjorde en helt ovetenskaplig test kring detta och jämförde med olika kvalitets okular på lågbudget tuber. Jag testa med bla skywatchers okular vixens och baaders hyperion 68 graders okular och till och med lite overkill med Televue 100 graders Ethos. Speglarna i dessa 1000-3000 kr teleskop är faktiskt inte så dåliga som jag trodde. Okular byte gjorde verkligen stor skillnad . Förvånad över till och med att trycka 100graders på en litet spegelteleskop funka utan för besvärande koma. Byta upp till åtminstone ett 68 graders gör mycket stor skillnad både upplevelse och att faktiskt hitta objekt. De plössl som följer med är inte helkassa men inte heller bra. Det ligger ofta ute okular av typ baaders på beg marknaden ger man halva ny priset som de brukar ligga på gör man en bra investering. Dessutom förlorar man inga stora summor om man sen säljer de i framtiden vid uppgradering. Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by Hans Bengtsson »

Håller med. Det är enorm skillnad på hur bra okular presterar jämfört med dåliga, särskilt vid relativt korta fokalförhållanden som f/5. Viket inte är konstigt. För att få en god bild krävs ett antal olika linselement som ska samordnas till en enhet, det blir inte någon lättillverkad eller billig produkt.

En liten parabolisk spegel är mycket mera okomplicerad. Kan masstillverkas med gott resultat med hjälp av modern teknologi, och sådan används givetvis vid de stora kinesiska teleskopfabrikerna.

Min erfarenhet är också att även billiga och enkla spegelteleskop levererar bra bilder så länge man har riktigt goda okular.

Mvh
Hans Bengtsson
cosmic
Posts: 5
Joined: 2020-12-25 16:05:31
spamtest: JA

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by cosmic »

Lite olika åsikter här... men, visst, att okularkvaliteten varierar och att man väl oftast får det man betalar för är ju inte överraskande. Var man ska lägga ribban är lite svårare att avgöra som nybörjare. Men man måste ju börja nånstans. Förhoppningsvis kommer jag att upptäcka att jag (snarare min fru, som jag presentade teleskopet åt...) inte tillhör de 90 % som släpar ut telekopet två gånger och sen står det och dammar igen... Det är något att rapportera om (eller inte) senare.

Någon skrev "Då detta är ett dobson, skulle jag inte rekommendera över 200ggr. Svårt att följa objektet då!"
Ja, jag kan förstå att det kan vara utmanande. Å andra sidan, om man vill spana på planeter så räcker väl knappt 200 ggr? Innebär det att jag köpt fel grejer, och snarare behöver ett ekvatoriellmonterat teleskop - helst motordrivet? :?:

Jag kollade f ö på UK Astro buy and sell, men inga intressanta begagnade okular där för närvarande.

Verkar finnas många fallgropar. :geek:
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Råd behövs: Kollimering av reflektor, okular, sökare

Post by pava0555 »

Jo så är det, olika åsikter o synpunkter. Men håller fast vid min rek , ett 24mm 68 gradera okular av bra kvalite är mycket trevligt att ha i okularväskan. Medföljande okular är helt ok, iaf att börja med. Man behöver inte köpa allt på en gång, man får t.ex. unna sig en julklapp eller födelsedagspresent, eller som jag, present till mig själv när jag publicerar en vetenskaplig artikel eller liknande. :)

Argumentet billig teleskop inte värd dyrt okular köper jag inte. Även "billiga" tuber passar bra till finare okular. T.ex. min 8mm Delos med min Skymax 127mm. Tror detta är mer en fråga om totalinvestering.

Ibland kör jag med hög förstoring med min skymax 127mm på min alt az montering. Detta fungerar eftersom jag har finjustering i båda axlarna (Skywatcher AZ6 deluxe tror jag den heter). Med en dob kanske det är svårare, men borde gå om man har bra sökare. Här har man nytta av brett synfält, t.ex. 68 eller 82 graders okular. Du har inte köpt fel grejer tycker jag, snarare bra grejer.

Det är bra att hålla utkik på UKABS, jag köpte precis en Televue Barlow 2X för halva nypriset i mycket gott skick. :)
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Post Reply