Praktisk amatörastronomisk nytta av astrofoto?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
dersa
Posts: 10
Joined: 2021-01-09 00:00:13
spamtest: JA

Praktisk amatörastronomisk nytta av astrofoto?

Post by dersa »

Återupptagit mitt ungdomsintresse för astronomi och tänker köpa en del. Astrofoto verkar kul och intressant, speciellt som jag fotat i många år, så det är intressant, men frågan är jag undrar är:
Som amatörastronom, vad kan astrofoto av amatörer hjälpa till med forskningen inom astronomin?
Snygga bilder av olika objekt är ju mest en personlig tillfredsställelse, vilket inte är att förakta, och något jag kan tänka mig, men ska jag investera i dyr utrustning så skulle det vara kul att investera i något där jag på något sätt kunde observera och tillföra vetenskapen något vettigt, finns det?, och var hittar jag i sådant fall info?
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Praktisk amatörastronomisk nytta av astrofoto?

Post by Hans Bengtsson »

Jajamensan!

Det finns massor att göra, och massor görs redan.
Ägna gärna några timmar åt att navigera runt på vår svenska variabeldatabas SVO:

http://var.saaf.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Hittills i år har svenska amatörastronomer snittat långt över 100 fotometriska mätningar per dygn.

Finns all anledning att återkomma i ärendet!

Mvh
Hans Bengtsson
dersa
Posts: 10
Joined: 2021-01-09 00:00:13
spamtest: JA

Re: Praktisk amatörastronomisk nytta av astrofoto?

Post by dersa »

Tack för svar, har börjat läsa på!
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Praktisk amatörastronomisk nytta av astrofoto?

Post by Hans Bengtsson »

Låter jättebra!

En sak du behöver om du vill ägna dig åt fotometri är ett fotometriskt filter, i första hand V-filter. Annars blir det svårt att använda dina mätningar i samma analyser som andras mätningar.

Ett viktigt kapitel är förstås också kunskapen om hur bilderna analyseras så att magnitudvärdena blir OK. Vi har flera skickliga fotometriker i variabelsektionen: Thomas Karlsson, Gustav Holmberg, Magnus Larsson, Tomas Wikander. Så du kan få förstklassig hjälp om du bestämmer dig för att satsa på variabelfotometri.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Praktisk amatörastronomisk nytta av astrofoto?

Post by kribba »

Nu är jag ingen variabelist men är det inte så att man kan
använda G kanalen och mäta med om man bara har en DSLR?
Har för mig jag läst det!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Post Reply