Intresse

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
mirror
Posts: 75
Joined: 2010-03-18 12:48:44
spamtest: JA
Location: Häradsbäck

Intresse

Post by mirror »

Jäkla kul med detta intresse för det jag undrar över. Hur man stagar upp spegeln. Hur man får kontakt med motorerna och nu när jag har gett upp och försöker att sälja det. Det kryllar ju av människor som är intresserade och kollar i tråden men inte ens ett försiktigt förslag eller svar. Jag har missbedömt detta forum. Tycker ni att jag är jobbig och borde lämna?.
16,25" f/4 gaffelmonterad Newton. Sky-Watcher 120/600 refraktor.
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Intresse

Post by Jonas »

Hej,

Du är absolut inte jobbig - och det handlar nog inte så mycket om att folk är ointresserade, utan mer om storleken och värdet på objekten du säljer.

Det ligger mycket pengar i de grejer du vill sälja så jag föreslår att du själv sätter lägsta bud för teleskop respektive dom. Då kan det börja hända saker.
Få vill ge skambud och drar sig därför för att ge bud överhuvudtaget.

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Intresse

Post by Bengt »

Lägg gärna även ut din annons på astropixlar köp och sälj på facebook .
Har sett flera sålt lite mer exklusiva pjäser den vägen sista tiden .
Bengt
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Intresse

Post by Hans Bengtsson »

Jag tror också att du måste ange ett pris, som sedan eventuellt kan förhandlas. Det är något som från köparens sida förväntas: att säljaren nämner ett pris.

Det är också viktigt att säljaren berättar exakt vad som ingår i priset, och kanske även vad som inte ingår ifall det är någon detalj man normalt förväntar sig ska ingå.

Exempel:
Huvudspegeln är 16.25-tum f/4 men vilket fabrikat? von Knorring?
Finns sekundärspegel? Sekundärspegelhållare? Fokuserare? Sökare? Okular?
Fungerar motorerna?

Mycket sådant som en eventuell köpare behöver veta före köpet.

Jag såg också att du uppmanade intresserade att ringa. Men det försvåras av att du inte ger telefonnummer (vilket jag förstår att du inte vill ge öppet i forumet). Kontakt via forumets PM vore bättre?

Mvh
Hans Bengtsson
Post Reply