mobila astropixlar med fältlåda?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

mobila astropixlar med fältlåda?

Post by Bengt »

Ja min väg till ett mobilt astrofotograferande har inletts med både bakslag och framgångar.

Min grundtanke var från början att ju mindre prylar jag behöver ställa in ju lättare blir det. Ack så fel jag hade.

Kan nu konstatera att fotografera med offaxis på små korta tuber är mycket svårt. Svårigheten består i att hitta tillräckligt starka stjärnor med wocen. Så igår avsluta jag helt den tanken. Så ska man gå på off axis guidning så är det 4" och större med fördel man använder. Hitta guidestjärnor med små tuber går men tar lång onödigt tid .dessutom finns där inga vinster med det eftersom där sällan syns något flexproblem.
Polinställningen går som jag skrivit allt smidigare och smidigare. Igår kunde jag köra många minuter med helt runda stjärnor helt oguidat. Så bra har jag aldrig fått till det i min bod ... märkligt
Rigga upp och ned går också nu allt snabbare. Men min respekt för astrofotografer som varje kväl rullar ut sina grejor för omriggning vid varje fototillfälle och tar ändå lysande bilder har stigit betydligt de sista veckorna Tänker på grabbar som Wolfgang Promper o dylikt.

Det är inte bara nackdelar att behöva rigga upp och ned varje kväll. Jag har tvingats lära mig mer om min montering och fått lite mer koll på funktinerna i gemenin vilket man knappast bryr sig om om man bara rulla bort ett tak.

Just nu sitter jag och grunnar på att göra en enda fältlåda för astrobruk. I den ska allt sitta som har med ström och sladdar kontaket att göra. Kablarna till cdd kamera ska sitta på rullar som snabbt rullas ut och kopplas. Sitta och fumla med sånt i halvmörker med ficklampor och stavlampor kan vara tidsödande och dessutom är jag livrädd för att tappa bort saker i mörkret. Målet är att totala riggningstiden ska minimeras så mycket det kan gå. Just nu tror jag är nere i 30 minuter men det ska gå fortare.Någon som har gjort en sådan fältlåda eller sett en på nätet?

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med några tips om fältlådor. Lasse som inte håller på mer får väl räknas som en av dom flitigaste vägastronomerna kanske har något tips till dig? Jag själv är också imponerad av folk som har drivkraften att hålla på med vägastronomi. Jag har ju själv hållit på med att bära in och ut saker, men det var i början då man inte hade sladdhärvor, laptoppar, guidkablar mm. mm. Redan då tyckte jag det var ett "hel/&%&/" och det var ju därför man till sist byggde sitt lilla observatorie.

Nej skulle jag själv hålla på med vägastronomi så skulle jag nog satsat på något mycket enkelt. Tror jag skulle lägga laptopen till sidan och satsa på en moddad DSLR. Laptopen fördärvar (tycker jag) den lilla fördelen med att stå ute i naturen någonstans i mörkret och just utöva vägastronomi. En Astrotrac skulle jag kunna tänka mig, ett par olika bra objektiv och en batteribackup. Man kan komma långt med den utrustningen. Se exempel som säkert skulle kunna bli ännu bättre http://www.astrotrac.com/Product.aspx?d ... s&p=tt320x

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by Bengt »

Har börjat spinna på en plan hur jag ska kunna få till allt så snabb riggat som möjligt

Med mitt förflutna som bilmekaniker i åtanken minns jag hur praktiska de uppfällbara verktygslådorna var vi hade på den tiden . Tänker mig kanske en grund med en sån där jag riggat allt det elektriska inklusive transformatorer. Tänker förvara hela tubpaketet i en speciell låda förmodligen med både ccd och filterhållare fast satt. Ju mindre delar som ska påmonteras/nedmonteras i halvmörker ju bättre. Balanseringsmomentet kommer jag att förenkla med att markera läget alla skenor ska stå i. Tack och lov är g11 lägen graderad i både dec och rec så det är väldigt smidigt att sätta på på tuberna i helt rätt läge från början sen är det enkelt att bara sen starta igång med varmstart läget sen är goto helt klart från början .Märkligt att inte den förträffliga fuktionen finns på fler monteringar, inga tidsödande stjärnsynkar osv som måste göras. Gemenin kan ligga frånkopplad under halvår i en låda för att sen bara kopplas på och ändå hitta med goto utan inställningar.

Funderar på att i den uppfällbara fältlådan rigga min ena laptopp. Här är jag osäker på om den kommer tåla fukten vissa kvällar och det kommer funka remota den inifrån husvagnen. Borde bli mer fukt på datorn än jag tidigare har haft nu när jag använder endast vindskydd på sidorna. Kanske säkrast använda förlängda usb när jag flyttar in i värmen?

Hade jag kört ren vägastronomi hade jag nog också övervägt dslr kamera.

Nu har jag ju både ström och varm "bod" att sitta i så detta blir ju ingen direkt vägastronomi.Mer något mellanting.
Hade jag kört ren vägastronomi hade jag köpt en kombi bil och haft allt färdigfixat i ett kontrollbord därifrån med allt färdigkopplat. Håller med dig Micke det där med sladdar är något jag direkt kommer fixa till att få till på ett smidigt sätt. Bunt band runt alla kabelpaket som ska kopplas har jag redan fixat . Enkelt sätt att slippa mycket trassel på den fronten.

Nu handlar det bara om att få till stånd en snabb upp och nedriggning. Borde gå att kapa uppriggningstiden till max 15 minuter för min del.

Någon av er som använt gemeninfunktionen polaralignfunktionen på gemenin?

Funderar på om det kan bli ännu mer exakt med den funktionen? Om jag har förstått det rätt så om man använder den funktionen ställer sig monteringen helt rätt polinställning och sen är det bara att justera monteringen tills align stjärnan kommer in i hårkorset.

Terje Robert eller någon annan som vet och som provat detta och sett hur bra det funkar i jämförelse med andra polinställningsprogram?



Bengt
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by Terje »

Har aldrig testat den eftersom våran G11 är fast monterad
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by Robert »

Min utrustning är vägastronomikompatibel och jag flyttar ut allt varje gång jag fotograferar. Jag har även fixat så jag kan köra på batteridrift en hel natt om jag skulle behöva.

Jag har en stor plastlåda där det råder ordnat kaos :)
I den har jag 230V anslutning sedan en 230V -> 12V omvandlare som förser min lilla låda med Volt och ampermätare och flera säkrade 12V uttag. Från dessa är sedan sladdarna till filterhjul montering inkopplade.

Ovanpådetta lägger jag alla sladdar som behövs i nån form av ordnat kaos :)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by Lars-Gunnar »

Hej igen,

Jag gör som Robert, alla adaptrar i en låda, 1 st 220V matning in i lådan sedan ett "fuktupptagande" lakan och sladdarna till teleskopen i lösa men ordnade härvor ovanpå. Detta är ganska smidigt faktiskt. Tripoden står ute jämt och behöver justeras i våg ibland. Sedan bär jag ut G11 huvudet samt teleskopen, kan klara detta på 20min. Sedan sitter jag i köket där jag kan se teleskopet och kör allt med datorn. Jag måste säga att detta med att sitta inne i värmen och lugnt och metodiskt fota istället för att ramla omkring i mörkret är värt mycket. Jag funderar dock på att ha en fast pir i berget, någon som har lämpliga dimensioner på en sådan? Om jag någonsin får tid att bygga ett observatorium så kommer jag att lägga ett mellantak under kupolen så att bara kupolutrymmet är kallt, det som är under varmt. Du hade en ide om att sitta i bilen Bengt, jag tror 100% på den, varför inte en billig skåpvagn lite högre i tak, typ Renault Kango

M.v.h

L-G
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by Bengt »

Tack för responsen .

Skulle vara kul att se era "lådor" på bild . Låter enkelt men kanske finns någon detalj om hur ni fixat det för er som man kan sno.

Lars Gunnar när du polinställer kör du endast med polsökaren? För jag antar det är nödvändigt med polinställning trots man lämnar tripoden ute.

Tror mig nästan ha sett redan färdiga pirer för fast bruk till g11 på nätet. Men om man bygger egna är det väl samma mått som på din tripods rör som gäller?

Stå ute i kylan i 3-4 timmar när man hittat ett system är uteslutet. Har frusit tillräckligt under mina år som amatörastronom. Det man dock inte slipper undan är när man ska ta in grejorna. Minns en gång med fasa då min tub var så kall att plocka ner (mer än 20- grader) så fingrarna frös fast i tuben när man skulle plocka ner den utan vantar.

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by Lars-Gunnar »

Hallå,

Jag skall se om jag kan ta en bild på lådan i dagsljus och skicka över, två extra usb portboxar är i lådan också och två datakablar som går in via köksfönstret, det går att stänga, man är ju känslig för drag på gamla dar..Man får ju ha en rätt kraftig 12V strömkälla till värmebanden och se till att denna får luft i lådan, den kan bli ganska varm om man krämar på.
Jag använder uteslutande polarskopet vid inställningen av polaxeln, detta är bökigt på G11 då jag måste vrida teleskopet något samt stå på knä och bryta nacken 3-4 ggr innan jag är klar (tripoden står i lägsta läget). Jag fuskar med detta ibland, men det straffar sig alltid i bildresultatet. Med fast pelare funderar jag på om man kan borra in ett styrstift på ett smart sätt så att alltid huvudet kommer i samma läge vid montering.

Jag får fundera

Hälsn.

L-G
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by Robert »

Jag kan fota min låda med nästa gång jag använder den.

Fuska med polinställning är inget man gör ostraffat. Det kommer man bara lida av hela kvällen/natten :)
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: mobila astropixlar med fältlåda?

Post by GAIS »

Jag bär alltid ut mina grejer. Jag fotar idag efter max 20min efter barnen nattats.

1. I trädgården (och vid sommarstugan och favostället i skogen) har jag gjutit tre klumpar i våg och rätt noggrant riktade mot norr.
I dessa tre klumpar har jag borrat tre hål som passar tripoden. Ställ tripoden i hålen och endast en mindre poljustering behövs (ca varannan gång behövs ingen justering alls för ca 5min exponeringar om man auto guidar).

2) Låda: Byggde en enkel trälåda med både 230V och 12V ingång. Under ett lock i lådan finns alla nödvändiga kontakter / utgångar.
Merparten av kablarna har jag fast monterade på tripoden/monteringen. Ett bra men kanske riskfyllt för vissa? sätt är att borra ett/flera små hål i tripodbenen och dra kablarna i tripodbenen (löd gärna av/på kontakterna så du slipper ett stort hål. När du fotat klart kan du "dra in" kablarna i tripodbenen där dom är skyddade. När du skall foto drar då ut så mycket du behöver. Dessutom kan man inte tappa bort kablarna då jag lödde på kontakterna efter jag dragit igenom kablarna. En anna fördel är att kablarna som skall till lådan kommer självklart ut på marknivå ur tripodbenen = du slipper snubbla på dom.

3) De enda "lösa" kablarna är mellan autoguider/DSLR och dator. Detta för att jag tycker det är mest praktiskt. Men även dessa kan man peta in i benen.

4) Märk upp dowtailen och motvikterna så du vet var dom skall sitta utan ayy behöva balansera varje gång.

5) Köp en stor Lowe fotoryggsäck. Där får alla ockular och dator lätt plats. Dessutom tar du en på ryggen när så du slipper en ytterligare resa in/ut i huset/bilen.

6) Ta med ett vitt gammalt lakan och lägg på marken, där du kan lägga grejer du inte använder (linslock etc...). Det vita lakanet är alltid lagom ljust/mörkt för att inte missa att ta med något hem.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Post Reply