Dela med av dina blunders...

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Dela med av dina blunders...

Post by GAIS »

Bengt nämde en blunder han gjort, förväxlat RA och dec kablarna.
Skulle vara kul och höra vad för klantigheter Ni gjort. Skulle säkert både vara lärorikt och kul.

Här kommer lite från mig:


1. Vad tycker du om att ha kört sönder DSLR kameran mot tripoden under slewing.
Inte nog med det, detta skulle vara den första sessionen med den NYA ir moddade kameran.
Med andra ord fick jag aldrig testa den alls.

2. Focusera på heta pixlar vid autoguidning är inte dumt heller. Hade glömt att ta av linslocket till guidekameran och kunde inte fatta varför följningen på fotografierna var kass medan auto guide programmet vissade upp den finaste kurvan någonsin.

3. Sen har vi självklart det alla gjort:
- Lyckats dra ut strömförsörjningen när man äntligen alignat.
- Sparkat till monteringen av mistag efter en avslutat drift alignment.

4. Köpt en Vixen Atlux (skämt).

5. Raderat alla bilder man tagit innan man processat dom (hände förra veckan, trodde jag sparat dom också på minneskortet)

Korkad var ordet
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dela med av dina blunders...

Post by Bengt »

Små blunders inträffar varje kväll. Det mesta förekommer. Svarta bilder eller inga alls dyker upp med olika orsaker. Glömt sätta på strömmen, linsskydd på,filterhållaren stängd. Ibland tror man bara det sitter en lite gremlin på tuben och bara jäklas :D

Fast än så länge har ingen värre än denna inträffat.

viewtopic.php?f=3&t=355

Inte var dag man tappar grejor med ett kras för ca 50 lakan rakt ner i cement golv :D


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Dela med av dina blunders...

Post by Starsoft »

att ha kört sönder DSLR kameran mot tripoden under slewing
Undrar vad det är för konstig montering som inte har slirkopplingar? Om jag inte haft sådana på min så hade jag inte haft en enda användbar pryl kvar :D

Annars har jag så klart gjort alla de nämnda misstagen också utom Bengts golvtapp, jag har faktiskt klarat mig från fallande utrustning. Ett undantag finns och det var när jag hade en hemsk, tung och lång refraktor som guidetub och fick ligga på golvet och titta genom refraktorns sökare samtidigt som jag justerade ställskruvarna på guideringarna. Ett par gånger så släppte tuben och jag fick sökaren i ögat, ungefär vad man kan råka ut för när man har ögat för nära kikarsiktet på ett gevär, inte alls roligt.

Bra att jag fick en påminnelse att jag ska sätta dit mitt "fallsnöre" som ska fånga upp kameran och filterhjulet om de skulle släppa från fokuseraren.

Men apropå Bengts vägastroprojekt så är väl sannolikheten att råka ut för storslagna misstag mycket, mycket större då jämfört med om man har en fast uppställning. Mitt vanligaste misstag när jag sysslade med vägastro var att jag glömt något nödvändigt hemma, så det är nog bra med en låda av något slag där allt ska finnas.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Dela med av dina blunders...

Post by GAIS »

Förtydling: DSLR kameran pajjade först när T-ringen och kameran lyckades på något sätt separera... och kameran ramlade ner på cementgolvet.
Hade det inte varit så kallt hade nog plasten på kameran hållt.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Dela med av dina blunders...

Post by Robert »

Jag gör aldrig fel :roll:

Kan dela med mig av några av mina fel.....

1. Glömt en viktig sladd (strömförsörjningen till kameran) då jag åkte iväg med min utrustning.

2. Råkat fippla till Gemeni G11an så den trodde den var på södra halvklotet och trackade åt fel håll... Tala om streck på stjärnor då...

3. Glömt ställa Gemini G11an i Photo mode och undrade i 2 timmar varför den guidade så dåligt.

4. Glömt stänga av windows strömsparfunktioner så efter 20 minuter foto stängde datorn av sig medan jag satt i AAK's värmestuga och läste en bok...

5. Vid foto hemma i trädgården och med internet access på datorn fick datorn för sig att ladda ner windowsuppdateringar och bota om :)

6. Göra polinställning på en stjärna i Draken och undra varför allt är så konstigt.

7. Syncade teleskopet mot Regulis i lejonet medans det i verkligheten var Saturnus (som stod nära). Efter 30-60 minuter då PinPoint inte hittade på bilderna var den var kom jag på felet.

8. Allt funkar bra Startar en sekvens för foto på 2-3 timmar. Går in i lägenheten tittar på tv i en timma. Går ner för att kolla hur det går och upptäcker att istället för att ha startat bildsekvvensen hade jag startat en enskild exponering.

9. Tappa diagonal och okular i golvet då det inte var åtskruvat ordentligt

10. Upprepa punkt 9 samma kväll....

11. Glömma stänga av monteringen i observaotriet när man åker hem. Som tur var stannande den och pep för varning nära ändläget :)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Dela med av dina blunders...

Post by Starsoft »

I Roberts lista så är min egen absoluta favorit nr 8, som drabbar mig med jämna mellanrum.

Punkt 5 är också ett riktigt monster, som jag dessutom drabbats av även i andra sammanhang, vilket har lett till mycket långa helt onödiga resor.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Dela med av dina blunders...

Post by Robert »

Glömde min värsta blunder :roll:

En vinter för några år sedan var jag på väg upp till AAK's observatorium med en väska med min Takahashi + CCD kamera i ena handen och bärbara datorn i sin väska hängande över ena axeln.

På parkeringen var det is med ett tunt lager snö ovanför. Jag gör ett riktigt stuntfilmsfall på ryggen med datorn under. Väskan med teleskop flyger åt ett håll och glider iväg typ 10m. Naturligvis trpdda jag både teleskop och dator var ett minne blott!!

Teleskop och kamera klarade sig utan skavanker men datorn blev väldigt böjd!!!
Jag lyckades dock bäja tillbaka datorn en del nu glappar den bara en del då man ställer den på ett plant underlag :) Otroligt nog fungerar datorn bra även om det skramlar lite i den.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Dela med av dina blunders...

Post by Robert »

Bengt har lärt sig att man skall ladda batterier innan fotosession med en DSLR kamera har jag hört....
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: Dela med av dina blunders...

Post by GAIS »

Vad tycker ni att hitta ett Baader 21mm ockular på min favoritplats i skogen.
Självklart visade det sig vara mitt. Har legat i blöt mossa i minst 4v.
Självklart utan "linsskydd" på.
En spindel hade på nått sätt lyckats komma in i ockularet.
Efter att rengjort det noga verkar det faktiskt vara i tämligen perfekt skick igen.
Frågan är om dettta är en blunder eller tur.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Dela med av dina blunders...

Post by Robert »

Helt klart en blunder att ha det i skogen i 4 veckor :D men tur att hitta det igen :lol:

Terje kan ju berätta om sin blunder då han bokade in besök med en skolklass men skrev upp fel månad.....
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Dela med av dina blunders...

Post by Bengt »

"Bengt har lärt sig att man skall ladda batterier innan fotosession med en DSLR kamera har jag hört....!"

Skavllerbytta :D

Tänk att det kan ha varit årets bild som snöpligt bara slockna :D

Bengt
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: Dela med av dina blunders...

Post by JohanH »

Jag tänkte föreslå en nätkabel, men det funkar ju inte så bra om man är mobil. Dock kan ett extra batteri kanske vara bra att ha med sig.

/Johan
Post Reply