Metronet regnbåge x 2

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Metronet regnbåge x 2

Post by Bengt »

Ja det verkar då vara lite vädertema här nu kanske ska döpa om forumet till Metronet här just nu så jag slänger ut lite nytagen regnbåge i dubbel bemärkelse. :D

Verkar vara enklare fotografera meterologiska händelser denna säsongen än astronomiska för vädret skiftar här i Skåne hela tiden. Månne vi få se storm och orkan bilder här nästa gång :)
Image

Image

Image


Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: Metronet regnbågex2

Post by Starsoft »

Fina bilder, och storm och orkan är väl just nu på väg in på västkusten verkar det som. Jag var själv ut nyss till soptunnan och kunde se att regnet precis upphört, när jag tittade upp så såg jag en fantastiskt klar himmel med starka och skarpa stjärnor, den bästa stjärnhimmel jag sett från centrala Gävle. Kontrollerade vädret på nätet och det var en minimal molnlucka som passerade precis, det är kanske också så att min uppfattning om den perfekta stjärnhimlen påverkas av abstinens :)

Men på måndag ser det ut som att det faktiskt kan bli en fotografisk natt här i Gävletrakten, men prognosen hinner väl haverera tills dess...

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Metronet regnbåge x 2

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Fina bilder! Känns som vi kommer längre och längre från "målet". Det är ju betydligt enklare att fotografera vid det här F-Talet! :D Kanske har vi blivit bekväma? :D

Stormen blev inte så farlig här. En trädgårds stol hade vält men jag fotade inte det! :D

Jag hoppas också på måndagen som ser ut att kunna bli fin. Måtte man komma in i djuprymden igen :D

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Metronet regnbåge x 2

Post by Bengt »

Tackar grabbar men jag anser väl egentligen inte denna typen av bilder har så mycket med astronomi att göra men vem vet kanske har man nytta av det vid något lektions tillfälle. Man är ju No lärare som ibland får snacka lite om såna här fenomen.Hade ju en lite astroföreläsningskväll i veckan där man faktiskt fick nytta av den del gamla bilder från forntiden.:) Men jag är tämligen säker det inte kommer bli någon vana att ta meterolog bilder :D
Ska erkänna att det är väldigt skoj att ha en livevisning av en natthimmel där folk för första gången får se deepskyobjekt .
Man börjar alltmer fundera över ett kompleteringsinstrument ala dobson för visningar.

Nu blev det bara min lilla 80mm refraktor som jag plocka fram för att visa ett 10 tal objekt .
Hade man bott i ett land med mer än 20 klara nätter på en säsong hade jag startat ett företag för skolvisningar med en bunke dobson som redskap. Än en gång så bor man i fel land.

Vädret ser ju ut att kunna bli bättre i morgon men det verkar som även denna säsong blir en flyttar säsong för mig vilket innebär bildfattigt . Måtte detta vara sista gången på ett tag man får bära flyttlådor..
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: Metronet regnbåge x 2

Post by Terje »

Jag har inte riktigt förstått mig på denhär hösten. alla "bra" kvällar här har det varit andra fenomen som ställt till det, det har kommit massa dimma ettpar timmar efter att solen gått ner, det har blåst, åskat ellervarit fullmåne. Jag börjar bli riktigt trött på vädret nu.
Post Reply