Grattis Peter!

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Grattis Peter!

Post by skafar65 »

Hej

Vill bara säga grattis till Peter Rosén till den riktigt fina reportaget i senaste numret av populär Astronomi! Jag med många med mig har ju förundrats över dina bilder, tagna mitt inne från Stockholms obarmhärtiga ljuskittel! Reportaget visar med råge på vad man trots allt kan göra och väcker förhoppningsvis andra som tycker det verkar omöjligt och meningslöst. Peters bilder visar verkligen det motsatta!

Kul finess i tidningen är också Peters bildserie på ISS som man kan bläddra fram uppe i ena hörnet!

Peters sommarbilder visar också att säsongen aldrig tar slut! Hela reportaget ger en inspiration inför nya utmaningar och man längtar redan till hösten! :D

Kanske ska man ge sig på en sommarbild på M57? //Micke
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Grattis Peter!

Post by Peter R »

Hej Micke och tack för ditt entusiastiska inlägg.
För 3 1/2 år sedan när jag hade köpt mitt nya teleskop och tittade på Orionnebulosan så tog jag fram min lilla Coolpix digitalkamera (3Mp) och tog några handhållna bilder på 4 sek mot okularet.
De skakiga bilderna visade lite nebulositet runt stjärnorna och för mig var det en fantastisk upplevelse... och startskottet på många sömnlösa observationsnätter som resulterade i de bilder som både finns i galleriet här på Astronet och nu även i Populär Astronomi.
Det är inte många som fotograferar ISS från Sverige trotts de fina bilder som man kan se tagna från England, Holland, Tyskland, Frankrike och... Valleberga. Nu vet jag varför. Vi befinner oss 3 - 4 gånger längre bort så det är ingen lätt uppgift. Jag fick liksom du trimma in mig med flera misslyckade försök innan det fungerade. Till slut hade jag 670 bilder som jag kunde stacka gruppvis och få ihop en animation på 25 bilder.

/*Peter R
Post Reply