Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by claesh »

Hej,

jag är en ganska ny amatörastronom som är nära att ta "nästa steg" och köpa ett teleskop. Jag har hittills använt en Canon IS 12x36-kikare och den har funkat bra men jag har också lärt mig en del om dess begränsningar. Det som är bra är såklart att den är extremt portabel. Men den är inte så ljusstark och jag kunde bara med stor svårighet få syn på "min första" galax, M81

När det är dags att välja nästa steg känns det som vilken utrustning man bör välja hänger mycket samman med de förutsättningar man har att använda den, och vilken fraktbarhet den har. Om man bor i hus på landet med egen tomt är det lättare än om man bor i lägenhet i stan osv.

Vad har du för utrustning? Hur mörkt bor du? Hur långt är det till din vanliga observationsplats? På din tomt? 5 minuters promenad? En timme med bil (och vad har du för bil)? Hur ofta observerar du?
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by ThomasK »

Jag använder mest en 25x100 kikare från balkongen. Jag bor centralt i en mindre stad så ljusföroreningarna stör en del. Med ögonen har jag aldrig sett svagare stjärnor än 5.0 därifrån, vanligtvis är gränsmagnituden 4.5-4.8. Med kikaren går det under bra förhållanden att komma ner till ca. 11.5. Jag har hållt på i 3 år. I början tittade jag mest på Messier-objekt och andra DSO, men har mer och mer gått över till variabler. Observerar nästan varje klar kväll om inget annat krockar, ca. 10 dagar/månad.
Thomas Karlsson
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by claesh »

Intressant! Vad har du för slags stativ/stöd för den kikaren?
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by Robin Andersson »

Har en newton reflektor 130/650. Sky-Watcher 130P som det heter på marknaden.

Jag observerar variabla stjärnor ifrån balkongen i Göteborg och med 25x förstoring når jag ungefär cirka magnitud +10.8. Med 65x förstoring cirka +11.5.

Jag observerar nästan varje kväll som är möjlig att observera om det ej krockar med något annat.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by Robert »

Jag observerar på gräsmattan i trädgården (bor i flerfamiljshus). Piren brukar jag lämna kvar ute så jag slipper bära ut allt varje gång... . Använder oftast min 100mm refraktor. Tittar inte så ofta med den utan fotograferar oftast. Denna säsongen har jag fotat väldigt lite pga tillökning i familjen men annars brukar det bli ett par ggr i månaden. Ibland blir det lite visuellt tittande med.

Sedan är jag ute några ggr i månaden i AAK's observatorium och tittar i deras 11 tums SCT teleskop.
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by ThomasK »

claesh wrote:Intressant! Vad har du för slags stativ/stöd för den kikaren?
Det är ett Horizon 81115, ett lite kraftigare fotostativ (http://www.rymdbutiken.com/product.html ... ory_id=102). Det är praktiskt att det går att veva upp över 2 meter, så man alltid kan få en bekväm ståställning utan att behöva huka när man växlar mellan nära horisonten och högre altituder.
Thomas Karlsson
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

En god idé är att allra först bestämma varifrån man tänker observera. Tänk då på att god tillgänglighet är nästan nödvändig för ett någorlunda regelbundet observerande. Om man har en riktigt bra obs-plats långt bort och en halvbra obs-plats strax intill där man bor - då blir det i praktiken vanligen så att man väljer den halvbra närbelägna obs-platsen. För min del handlar det om en balkong i Göteborg, fungerar utmärkt (även om en stråkastare vid en idrottsplats ibland orsakar problem).

När man bestämt platsen så är det lämpligt att fundera på vilken typ av objekt man är mest intresserad av och i huvudsak vill observera. Eftersom jag är variabilist av gammal vana så är förstås valet enkelt för mig - det blir variabla stjärnor som normalt står på programmet.

Först därefter tycker jag att man bestämmer vilket teleskop man köper. De två ovanstående punkterna är nämligen avgörande för teleskopvalet. Som variabelobservatör föredrar jag ett klassiskt Newton-teleskop, jag använder 20 cm på tysk ekvatoreal montering. Men för den som i första hand vill använda teleskopet till planeter kan kanske en refraktor med lång brännvidd vara lämplig? Det där är ett individuellt val man gör, olika amatörastronomer föredrar olika typer av teleskop. Ungefär som olika personer föredrar olika bilmärken.

mvh
Hans Bengtsson
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by claesh »

Ja det låter vettigt. Jag tror inte det blir mycket observerat för min del om jag måste ta bilen men det har känts som att det näst intill är nödvändigt om man bor i en tätbebyggd del av Stockholm. Men kanske kan man se bättre än jag tror.

Jag har läst så mycket bra om Dobson-teleskop men de verkar otympliga om man inte har egen tomt att ha dem på. Jag tror annars de hade varit bäst för det som jag just nu är mest intresserad av att titta på, DSO-objekt.
matti
Posts: 37
Joined: 2011-03-24 15:25:34
spamtest: JA

Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by matti »

Alla teleskop är otympliga :-)
Jag och min dotter har släpat med hennes Dobson i bilen ibland. Funkar men det är helt klart smidigare från trädgården, även om det får bli Orionnebulosan eller Andromeda när det gäller DSO.
/m
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by Hans Bengtsson »

Kombinationen Stockholm + DSO låter inte helt lyckad, det måste nog erkännas. För att du ska kunna få rimliga förutsättningar att observera bör du nog då ge dig ut en bit bortom stadens värsta ljus - alternativt satsa t.ex. på variabla stjärnor istället ...

Det finns en rätt stor skillnad mellan stjärnor och utbredda nebulösa objekt när man ska observera från en större stad. När det gäller stjärnor så kan man mörka himlen genom att öka förstoringen, och faktiskt se nästan lika svaga stjärnor som man kan från landsbygden, förutsatt att man undviker direktljus in i ögonen eller teleskopet. Utbredda nebulösa objekt, däremot, har en förmåga att försvinna mot den ljusa himlen i en stad, förstoringstricket funkar inte alls lika bra på utbredda objekt som på stjärnor. Detta därför att objektet man vill studera då mörkas i nästan samma takt som bakgrunden vid ökad förstoring. De punktformiga stjärnorna däremot mörkas inte i samma grad som bakgrunden, och man får ökad kontrast vid ökad förstoring.

mvh
Hans Bengtsson
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by claesh »

Ja.. jag var på landet i påsk och det var fantastiska förhållanden. Från balkongen.. inte. Jag kanske ska ge mig till tåls lite och titta mer på stjärnor. Kanske är då ett Newton-teleskop det rätta för mig, det kanske är lättare att ha på en balkong.
Pzyber
Posts: 230
Joined: 2009-07-25 13:01:01
spamtest: JA
Location: Källby
Contact:

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by Pzyber »

Jag observerar med en 152mm newton-reflektor (750mm brännvidd) på tysk ekvatorialmontering. Har även en liten 80mm skywatcher refraktor (400mm brännvidd) som jag använder ibland (inget denna säsong). För solobservationer använder jag mitt Lunt LS60THaPT eller skywatcher refraktorn med mylarfilter (inte tittat med den sedan jag fick lunten). Observerar antingen från tomten eller så åker jag till någon plats på Kinnekulle om jag vill ha det lite mörkare. Åker faktiskt oftare iväg än observerar hemmifrån.

För foto använder jag min astrotrac på kamerastativ och något av mina objektiv (200mm längsta brännvidd). Samma där, fotar hemmifrån eller från Kinnekulle oftast. Men fotoutrustningen är ju lätt att ta med sig så den följer ju även med till andra platser. Se bild nedan tagen vid senaste fototillfället då jag fotade M81 och M82 från tomten.
http://upload.pzyber.net/sc/JN_7D_IMG_0 ... 01_VHQ.jpg

Det jag observerar just nu bortsett från solobservationerna är olika messier objekt för det mesta, några NGC galaxer blir det då och då med. Det är mestadels DSO för min del men gillar att titta på planeter med. Jag är lite av en alltobserverare.
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by claesh »

Efter tips här blev jag sugen på att köpa en Newton-reflektor men storleken 150 mm på stabil montering tycks bli lite för tung för att bära mer än korta sträckor. (Jag har en ganska mörk plats på drygt 10 minuters promenadavstånd.) Den jag tittade på skulle väga 27 kg. Är det där man hamnar enligt er erfarenhet, man kanske måste ner lite i storlek för portabilitet. Sen fick jag syn på de här, Sumerian Optics Dobson-teleskop:

http://www.sumerianoptics.com/products/

Mycket pengar men kanske överkomligt. Verkar mer portabla än 150 mm Newton.
Post Reply