Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by claesh »

Hej,

jag är en ganska ny amatörastronom som är nära att ta "nästa steg" och köpa ett teleskop. Jag har hittills använt en Canon IS 12x36-kikare och den har funkat bra men jag har också lärt mig en del om dess begränsningar. Det som är bra är såklart att den är extremt portabel. Men den är inte så ljusstark och jag kunde bara med stor svårighet få syn på "min första" galax, M81

När det är dags att välja nästa steg känns det som vilken utrustning man bör välja hänger mycket samman med de förutsättningar man har att använda den, och vilken fraktbarhet den har. Om man bor i hus på landet med egen tomt är det lättare än om man bor i lägenhet i stan osv.

Vad har du för utrustning? Hur mörkt bor du? Hur långt är det till din vanliga observationsplats? På din tomt? 5 minuters promenad? En timme med bil (och vad har du för bil)? Hur ofta observerar du?
ThomasK
Posts: 1650
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by ThomasK »

Jag använder mest en 25x100 kikare från balkongen. Jag bor centralt i en mindre stad så ljusföroreningarna stör en del. Med ögonen har jag aldrig sett svagare stjärnor än 5.0 därifrån, vanligtvis är gränsmagnituden 4.5-4.8. Med kikaren går det under bra förhållanden att komma ner till ca. 11.5. Jag har hållt på i 3 år. I början tittade jag mest på Messier-objekt och andra DSO, men har mer och mer gått över till variabler. Observerar nästan varje klar kväll om inget annat krockar, ca. 10 dagar/månad.
Thomas Karlsson
claesh
Posts: 19
Joined: 2011-04-25 13:43:31
spamtest: JA

Re: Din utrustning och vanligaste observationsplats?

Post by claesh »

Intressant! Vad har du för slags stativ/stöd för den kikaren?
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763