Solfläckar & Temperatur

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Solfläckar & Temperatur

Post by Robin Andersson »

Jag har lite frågor under funderingar kring hur antalet solfläckar på solen påverkar temperaturen här på jorden. Kan börja med att berätta att jag loggar temperaturen varje dag klockan 16:00 och har snart gjort detta i ett helt år, började i september 2010. Men nu har jag även funderat på att även lägga till hur det är med solfläckar på sidan om med hjälp utav spaceweather.com.

Redan nu som vissa vet så är det en hel del aktivitet i skrivande stund, och jag märker också att temperaturen har stigit i samband med dessa nuvarande solfläckar. Är detta en slump? Jag har också läst en del att forskare har försökt hitta samband med solfläckar och temperaturen/klimatet här på jorden men jag har inte läst något där det finns direkt evidens för att solfläckar påverkar jordens klimat, däremot att det är en högre "halt" av en viss strålning när det finns fläckar på solen som påverkar en viss sak osv (inte så kunnig angående detta).

Hur som helst jag tänkte visa mätningarna

20110726 +16.8
20110727 +18.8
20110728 +18.9
20110729 +23.3
20110730 +24.1
20110731 +22.1

Den 27e Juli skriver spaceweather detta:

http://www.spaceweather.com/archive.php ... &year=2011
After more than a week of quiet, solar activity is picking up. NASA's Solar Dynamics Observatory is monitoring two big sunspot groups now emerging over the sun's eastern limb.
Samtidigt ser man hur temperaturen har stigit alla de dagarna förutom idag där det har varit en liten sänkning av temperaturen. Visserligen kan detta vara en hel slump att temperaturen steg i samband med fläckarna, men ja - som sagt jag ska fortsätta logga detta och lägga ner mer tid åt solfläckarna osv.

Men är det någon som kan säga ifall denna temperaturökning kan ha något med solfläckarna att göra?

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Solfläckar & Temperatur

Post by Hans Bengtsson »

Hej Robin!

För att kunna se något eventuellt samband mellan solfläckar och temperatur måste du använda många miljontals temperaturmätningar över hela världen. Det är den globala temperaturen som är intressant, inte temperaturen lokalt/regionalt i Göteborg eller Sverige eller Europa.

Här är en av många sidor som du kan använda för att kolla globaltemperaturen:

http://data.giss.nasa.gov/gistemp/

Det finns också många sidor som visar solaktiviteten år från år.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Solfläckar & Temperatur

Post by Robin Andersson »

Hmm, jag tror dock jag fortsätter med mina egna lokala mätningar. NASA verkar ändå ha full koll på sin sak. Men skulle i alla fall vara kul om man hittade ett samband, senare med tiden, som stämmer i sin egen region :good: .

Tack i alla fall!

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
Post Reply