Grön laserpekare som sökare

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Grön laserpekare som sökare

Post by MikkoK »

Som rubriken lyder, är det någon som använder en grön laser som "sökare" till sitt teleskop?
Räcker ett 5mW för detta ändamål? Hittade nämligen denna: http://www.handladigitalt.se/gron-laser ... -3053.html

Bild:

Image
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by Timo »

Varför använda laserpekare överhuvudtaget ?
En sökare räcker gott för mig.
Min reaktion beror nog på att jag inte tycker man skall utöka användandet av dessa gröna lasrar då det finns personer som missbrukar lasern. Man har t.o.m. börjat använda dessa under fotbollsmatcher för att "pricka" spelare.
Men det är väl inget man kan stoppa antar jag, bollen är redan i rullning.
Ja, jag är lite gammaldags :D
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by MikkoK »

Men...eftersom jag är totalt ointresserad av fotboll så borde väl jag få köpa en? :)

Jag hade diskussionerna angående laser mot flygplan i åtanke dock, men denna 5mW når ju "bara" 400 meter så det bör ju klara sig.

Varför ska man ha detta? Ptja...först och främst är prylar skoj! Och vidare vore det skoj att kunna ta loss den från teleskopet för en guidad tur för sambon på himlavalvet genom att kunna "peka på stjärnorna".
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by Robert »

Eftersom du skall peka uppåt himmelen så är 5 mW det högsta du får använda utan att betala för ett tillstånd från strålskydsmyndigheten vilket kostar 3500kr/år om jag minns rätt.

Var någon här i stan som dämdes nyss till 40 dagsböter för att ha pekat uppåt i luften med en stark laserpekare.
Lazze
Posts: 1132
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by Lazze »

Jag har använt en grön 5mW laser ett par gånger i sommarstugan där det är obefolkat på vintern och flygplanen ovanför är minst 10 km bort.
Har man ställt in lasern bra tycker jag den är fantastiskt smidig att använda för att snabbt hitta rätt. Däremot så pallar billiglasern jag köpte inte för kyla. Över 0°C så är det väl ok, men närmre -10°C så fungerade den inte en halvminut ens. Det finns säkert dyrare lasrar som är bättre eller så kan man vira ett värmeband runt den, men i det läget valde jag att gå tillbaka till vanlig sökare i stället.

/Lasse
Yayks
Posts: 41
Joined: 2011-07-06 13:58:28
spamtest: JA
Location: Gällige

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by Yayks »

Jag kan ju tycka att det vore en kul grej att testa det ska jag inte sticka under stollen med, men ser inget behov av att använda en laser pekare vid mitt observerande. Ser helt klart ett användnings område där det säkerligen kommer väll till pass och det är vid utbildning/visnings tillfällen.
Var någon här i stan som dämdes nyss till 40 dagsböter för att ha pekat uppåt i luften med en stark laserpekare.
jaha där ser man , vilken energi nivå var den lasern på ?
kanske svårt att ta reda på/veta men det hade varit intressant att veta hur lagen ser på detta med laserpekare i praktiken.

Om man nu använder dessa <5mW pekare på fotbolls matcher m.m. så tror jag att vi kommer att få se ett ökat antal anmälningar och fler som får betala dagsböter fram över. dom här laserpekarne är inte riskfria, det finns en liten risk för permanent ögonskada med dom även om den är liten (och det har att göra med ögats lins vilken då focuserar energin och energitätheten kan då nå nivåer som innebär en lite risk för permanent ögonskada), men sitter man och fipplar med en sådan i en publiksamlig så...

Nu så bor jag i ett område där flygplan girar höger och vänster ut och in från landvetter m.m. och även om avståndet är betryggande så räcker det ju att man irriterar en talgoxe så lär ju man på luftfarsverket bli upprörda och det är ju onödigt, speciellt om man som jag inte har behov av att peka med laser ;)

För övrigt är jag totalt ointresserad av fotboll och förmodligen lite gammaldags oxå ;)
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by jorand »

Kostnaden att använda en laser på allmän plats varierar beroende på laserns uteffekt. Till allmän plats räknas luftrummet. Alltså står man på sin tomt, som inte per definition är allmän plats, och riktar lasern upp i luftrummet så anses lasern användas på allmän plats. Det krävs dock inget tillstånd för lasrar med en uteffekt mindre än 5 mW. Tillståndskravet träder i kraft när man ska använda en laser som har en uteffekt av 5mW eller mer. Kostnaden för ett sådant tillstånd är baserat på uteffekten. För en laser som har en effekt mellan 5 mW upp till 30 mW kostar 500 kronor. För en laser med en uteffekt större än 30 mW är kostnaden 4 200 kronor. Ansökan med motivering av användandet görs hos Strålsäkerhetsmyndigheten.

Mvh Jörgen
User avatar
MikkoK
Posts: 297
Joined: 2005-12-12 07:44:30
Location: Hillerstorp

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by MikkoK »

Konstigt är ju då att man ens säljer lasrar som är starkare än 5mW kan ju tyckas.
Man i alla fall, hemma hos mig - mitt i Småland - bör det ju inte kunna orsaka några som helst problem.
/ Mikko*

* GSO Dobsonian 200E
* Meade 10x50 kikare
* Canon EOS 1000D
jorand
Posts: 165
Joined: 2010-01-14 08:20:18
spamtest: JA
Location: Norrköping

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by jorand »

Ja det kan ju tyckas konstigt. Men att äga och bruka en laser med en uteffekt av mer än 5 mW hemma är inte tillståndspliktigt. Det är först man avser att använda den på allmän plats som tillståndskravet träder ikraft. Det kan jämföras med metalldetektorerna. Att köpa och äga en metalldetektor krävs det inget tillstånd för men om man vill använda den så måste ett tillstånd inhämtas från Länsstyrelsen. Vapenlagen är skriven på ett annat sätt att man först måste inneha ett tillstånd (licens) innan ett vapen får införskaffas (vilket är tur...).

Mvh Jörgen
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by Paul Schlyter »

För radiosändare är reglerna liknande: att köpa/bygga och inneha en radiosändare är tillåtet för vem som helst, men vill man använda den för att faktiskt sända ut radiovågor måste man i de flesta fall ha tillstånd. Dessa regler trädde i kraft under 1990-talet, tidigare krävdes tillstånd även för enbart innehav.

Vilket tillstånd som krävs för sändning beror på vilket frekvensband och vilka effekter man tänker använda. Vissa frekvensband är helt tillståndsfria om man håller sig under en viss maximieffekt, t.ex. kring 434 MHz (PMR-radio), kring 27 MHz (privatradio, radiostyrning), kring 2,4 GHz (trådlösa nätverk, mikrovågsugnar) och faktiskt numera även FM-bandet 88-108 MHz om sändareffekten är så låg (bråkdelar av mikrowatt) att signalens räckvidd bara blir ca 10 meter. Mobiltelefoner kräver tillstånd men det är mobiltelefontillverkarna och -operatörerna, inte användarna, som måste söka tillståndet. Andra former av radiosändare för privatpersoner (t.ex. jaktradio, marin VHF) kräver tillstånd och att man genomgår ett prov. När det gäller amatörradio bryr sig PTS inte om detta längre utan ansvaret för provtagning och licenser sköts helt av radioamatörerna själva, hos oss genom SSA (Sveriges Sändare-Amatörer). Många av de tidigare årliga licensavgifterna är också avskaffade, t.ex. för amatörradio och privatratio som alltså numera är gratis.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by Robert »

Jag tror reglerna för laserpekare kommer bli hårdare med tiden. Till skillnad från radio är det lätt att skada andra med en stark laser. Finns roliga filmer på youtube som visar roliga saker man kan göra med en stark grön laser och de är inte så dyra längre. Den ökade tillgången gör att pekarna kommer i fel händer oftare. idioter som utan förstånd eller på fyllan lyser på andra personer på fotbollsmatcher och mot poliser/flyg gör nog att reglerna för detta blir hårdare med tiden.
Paul Schlyter
Posts: 78
Joined: 2011-03-21 11:50:00
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by Paul Schlyter »

Robert wrote:....gör nog att reglerna för detta blir hårdare med tiden.
Troligen. Och man märker detta redan i det språk som medierna använder: att bli belyst med en laserpekare kallas numera i medierna för att bli "beskjuten" av laserpekaren, trots att det är stor skillnad mot skjutvapen. Att t.ex. lysa (eller om man så vill "skjuta") sig själv på foten med en laserpekare är harmlöst, men att skjuta sig själv i foten med en pistol....
User avatar
olawelin
Posts: 30
Joined: 2011-05-12 10:56:36
spamtest: JA

Re: Grön laserpekare som sökare

Post by olawelin »

Hej, jag har denna:
http://www.celestron.com/c3/product.php?ProdID=522
som är på 5mW och den fungerar utmärkt för det mesta, men vissa kvällar är den ganska svår att se och det tror jag beror på luftfuktigheten, ju mer partiklar i luften ju bättre syns lasern, den är rolig att ha speciellt om man är fler som ska titta men glöm inte att stänga av den när det blir dags att titta i kikaren annars ser du ett grönt spår även där.
//Ola
C11 Edge HD med hyperstar, C10-NGT, C8-SGT, WO FLT98, SW Evostar 80ED pro, SW Evostar 120, Lunt LS80THa.
Daystar Quark Chromosphere, QHY8L, EOS 5dmkIV, EOS 6D, ZWO ASI 174MM
MESU 200, NEQ6 Pro, CG-5
Post Reply