Newtontub + Svetsglas = OK?

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by Robin Andersson »

Hej

Är det okej att kombinera svetsglaset med en newtontub? Precis som med svetsglas och en vanlig kikare.
Ser ingen anledning till att inte det inte bör vara OK men vågar inte prova innan jag frågar någon erfaren.

På locket till newtontuben så finns det även ett mindre lock, mitt svetsglas passar bra över det hålet, locket för den stora tuben pratar jag om nu givetvis, inte locket för okularet.
Anledningen till att jag kom på tanken är att jag vill komma åt förstoringen från teleskopet vilket kikaren inte kan erbjuda.

Tacksam för svar.

mvh
Robin Andersson
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by skafar65 »

Inget jag skulle riskera min syn för! Ett ark säker Solfilm kostar inte mer än ett par hundralappar! Jag värderar min syn mer än så!

Mvh //Micke
User avatar
megrez 90
Posts: 142
Joined: 2011-04-18 17:21:08
spamtest: JA

Re: Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by megrez 90 »

Svetsglas är till för svetsning. Optisk prestanda därefter. Funkar hjälpligt med kikarens ~10ggr. I teleskopet kommer det till korta, + tveksam säkerhet, även med "din14" glas. Köp ett riktigt filter istället :good:
Galen i refraktorer :)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by Hans Bengtsson »

Svetsglas är inget man ska använda i kombination med teleskop. Det är både farligt och dåligt.

Som sägs i inlägget ovan: svetsglas är till för svetsning! Inom astronomin använder man solfilter.

mvh
Hans Bengtsson
User avatar
Robin Andersson
Posts: 763
Joined: 2011-03-04 20:42:46
spamtest: JA
Location: Göteborg

Re: Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by Robin Andersson »

Tack, då skippar jag denna idé och sparar mina ögon ett par år till.

mvh
Robin
if there's no life elsewhere in the universe, it's a terrible waste of space
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by Wolfgang »

Baader Solfilm. Jag tänkte titta på solen idag, och monterade Baader solfilm på min refraktor. Dock upptäcker jag några mikroskopiska hål i filmen. Skall det vara så?
De syns ej om jag riktar filmen direkt mot solen utan tub, bara när filmen sitter på tuben och med okular monterat.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
bjorne
Posts: 491
Joined: 2011-09-18 18:13:05
spamtest: JA
Location: Änglaberga
Contact:

Re: Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by bjorne »

Så här står det på Baaders produktbeskrivning:
This filter foil has no micro-holes at all due to a carefully applied coating on both sides! Perfect safety for your eyes and ultimate contrast are the result. The sun appears as a neutral white disc in front of a black background. Contrast is much better than in conventional glass filters and other filter sheets!
Så det verkar minst sagt lite skumt, och jag har aldrig sett några hål i mitt Baader-filter.
Nu kom jag dessutom att tänka på ett skrämmande scenario, tänk om någon skulle komma på att sälja billiga kopior av dessa filter och vilka fruktnsvärda konsekvenser det skulle kunna få.
Glykol i vin, förgiftad modermjölksersättning, frityrolja som är rena giftet, allt för att producera något så billigt som möjligt, man blir livrädd bara vid tanken.
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE
User avatar
Wolfgang
Posts: 134
Joined: 2012-12-11 12:20:43
spamtest: JA
Location: Karlstad
Contact:

Re: Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by Wolfgang »

Tack Bjorne. Jag skall kontakta företaget som sålde den, så får vi se vad de säger.
Pixinsight
Sony A7S
Sony DSC-RX100 M4
Celestron Nightscape 8300 CCD Camera
Celestron Starsense
ZenithStar 66 SD APO
Celestron CPC Deluxe 800 HD
Celestron SCT 800 Advanced
Skywatcher BK 120ED
Manfrotto 410
User avatar
vejbymats
Posts: 110
Joined: 2012-03-20 15:08:01
spamtest: JA
Location: Vejbystrand

Re: Newtontub + Svetsglas = OK?

Post by vejbymats »

Jag tycker att det verkar skumt att du kan se små hål i filmen när den är monterad framför frontlinsen. Där är "jätteofokus". En kameralins som fått en repa på frontglaset går det alldeles utmärkt att måla svart på repen och det "går inte" att se på bilderna. (Färgen är för att ta bort blänk i repen)
Strange...
Post Reply